سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

ذکریا اسدی، رئیس شورای اسلامی شهر لالجین در نامه ای خطاب به رئیس جمهور از مشکلات و مطالبات مردمی شهر لالجین نوشت.

شناسه خبر: 12686

 

حضرت آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی 

ریاست  محترم جمهوری اسلامی ایران  

بااهداء سلام وتحیات وخوشا مدگویی  تشریف فرمایی حضرتعالی ودولت  مردمی  به استان دارالمجاهدین- همدان- بدینوسیله به استحضار می رساند ،شهر لالجین یکی از شهرهای تابعه استان همدان واز مقاصد  اصلی گردشکری در  استان می باشد.مردم این شهر درشکل گیری وتثبیت نظام مقدس جمهوری اسلامی نقشی پررنگ داشته اند مردم ولایی لالجین بااهداء صدها شهید وجانباز در طول هشت سال دفاع مقدس دین خود را به انقلاب اسلامی اداء نموده اند.وجود دهها مسجد وحسینیه ومراکز فعال فرهنگی ومذهبی در شهر لالجین مبین تدین وتعهد وصبغه فرهنگی ومذهبی  این شهر می باشد  .شغل اصلی مردم  شهر اشتغال در هنر سفال وسرامیک است  به گونه ای که بیش از 90 درصد از مردم شهر در این حرفه اشتغال دارند  واقتصادشهر برپایه این هنر شکل گرفته است. علاوه براین، جمعیتی بالغ بر پنج  هزازنفر بصورت روزانه از شهرها وروستاهای اطراف در لالجین حضور یافته ودرکارگاه های شهر  اشتغال دارند .این شهر درسال 1395 از سوی شورای جهانی صنایع دستی  بعنوان شهرجهانی سفال انتخاب گردید علی رغم این نام بلند وبالا در واقع شاهد فاصله  زیادی با این عنوان جهانی  هستیم . در همین راستا ذیلا بخشی از مشکلات ومطالبات به حق مردم شهر که رفع انها مستلزم تخصیص اعتبارات ونیز نگاه  ملی می باشد  به حضور تقدیم می گردد مستدعیست دستور فرمائید پیگیری لازم بعمل اید. 

1- ارتقاء بخش لالجین به شهرستان باتوجه به ظرفیت های موجود وویژگی منحصر به فرد لالجین ( دارا بودن عنوان شهرجهانی سفال ، دارا بودن عنوان پایتخت سفال وسرامیک ایران ،دومین شهرتوریستی استان همدان باتردد جمعیت بالایی از گردشگران ومسافرین در طول سال ، اشتغال زایی منحصربه فرد در استان به گونه ای که در کنار اشتغال خود شهروندان، زمینه اشتغال مستقیم بالغ برسه  هزار نفر از نقاط مختلف استان را نیز ایجاد کرده است ، دارابودن دوشهر در سطح بخش ، برخورداری از دونهاد نمازجمعه در سطح بخش ، وجود شهر مهاجران باویژگی های خاص اجتماعی فرهنگی واقتصادی ،وجود روستای لتگاه بعنوان قطب تولید جوراب کشور، وجود روستای دستجرد بعنوان مرکز تولید پوشاک ،وجود کارخانه قند بعنوان یکی از کارخانه های قند مطرح در غرب کشور،برخورداری از ویژگی های منحصر به فرد مذهبی ، فرهنگی واجتماعی شهر لالجین و... 

2- تاکید برنگاه ویژه مسئولین ارشد استانی به شهر لالجین بعنوان یکی از مهمترین مراکز اشتغال ونیز تولید در سطح کشور واستان بمنظور رفع تنگناهاوموانع متعدد در مسیر تولید واشتغال در شهر که بخشی از انها  به تفصیل و در جریان سفردولت محترم به استان همدان به مسئولین ذیربط کشوری منعکس گردیده است . 

3- تخصیص اعتبار جهت توسعه شبکه فاضلاب شهر لالجین از طریق احداث تصفیه خانه در لالجین ویا  اتصال شبکه فاضلاب شهر  به تصفیه خانه فاضلاب همدان .در شهر لالجین باوجود آوازه جهانی فقط 25 درصد از شهروندان از فاضلاب شهری بهره مند می باشند. 

4- تخصیص اعتبار جهت  چهاربانه شدن  مسیر همدان به غارعلیصدر  به عنوان حادثه خیزترین محور مواصلاتی در استان همدان (معروف به راه ینگجه).   این محور دائما در حال گرفتن تلفات از مردم می باشد به نحوی که براساس آمار غیررسمی از زمان احداث این مسیر بالغ بر700نفر جان خود را در این  راه  حادثه خیز از دست داده وجمعیت قابل توجهی هم مصدوم شده اند . 

5- تخصیص اعتبارحهت تکمیل موزه سفال لالجین با هدف جذب  گردشگر  و افزایش ساعات ماندگاری آنها در لالجین. اسکلت این موزه سالهاست که احداث گردیده اما به دلیل نبود اعتبار، تکمیل پروژه تعطیل شده است . 

6- استقرارمسکن ملی در لالجین .متاسفانه علی رغم ثبت نام بالغ بر 700نفر در این طرح تاکنون اقدام عملی در این خصوص انجام نپذیرفته است .ضمن اینکه شهر لالجین از طرح مسکن مهر هم بی بهره مانده است. 

7- تعیین تکلیف اوقاف بعنوان یکی از دغدغه های  اصلی  شهروندان که بجای کمک به رشد وتوسعه شهر به عاملی جهت عقب ماندگی شهر  و  فرار سرمایه گزاران  گردیده است. 

8- ایجاد باشگاه ورزشی کارگران ودرمانگاه یا بیمارستان تامین اجتماعی باتوجه به آماربالای کارگران شاغل در بخش  

9- توجه ویژه به حوزه ورزش  واهتمام به افزایش سرانه ورزشی باتوجه به ظرفیتهای موجود در سطح شهر از جمله :وجود 14هیات و4باشگاه فعال ورزشی ،یک بازیکن حاضر در تیم فوتبال  مس کرمان،حضور دو نماینده در تیم ملی  والیبال  و 8 نماینده در تیم والیبال استان همدان از شهر لالجین ،وجود قهرمان کشتی در سطح ملی وبین المللی (هادی وفایی )،برخورداری از فعال ترین هیات ورزش همگانی استان با150 نفر عضو فعال   اما علی رغم این ظرفیتهای بسیارمهم شهر لالجین با آوازه جهانی فقط دارای یک سالن ورزشی و یک زمین فوتبال می باشد . 

10- احیاء مجدد مراکز اموزش عالی درشهر لالجین .لازم به ذکر است که لالجین درگذشته دارای یک واحد دانشگاهی پیام نور ونیز یک مرکز جامع علمی کاربردی بود که متاسفانه به دلایلی نامعلوم دو مرکز تعطیل شد. 

11- اصلاح شبکه آب شرب لالجین به دلیل فرسودگی شبکه  

درپایان از حسن توجه شما صمیمانه قدردانی می نماید 

                                                                                                                           ذکریااسدی 

 رئیس شورای اسلامی شهر لالجین

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی