سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1401/8/26 13:06:11
مدیر کل هماهنگی اقتصادی استانداری در نشست مرکز رشد لالجین:

یک مزیت رقابتی برای سفال لالجین باید ایجاد شود

مدیرکل هماهنگی اقتصادی استانداری در نشستی که در مرکز رشد لالجین به میزبانی دبیرخانه شهر جهانی سفال برگزار شد بر ایجاد یک مزیت رقابتی برای سفال لالجین تاکید کرد.

شناسه خبر: 13006

 

به گزارش نشاط شهر، صبح امروز نشستی با مدیر کل امور اقتصادی استانداری، فرماندار، بخشدار لالجین به میزبانی دبیرخانه شهر جهانی سفال در مرکز رشد سفال و سرامیک لالجین با موضوع دانش بنیان برگزار شد.

 

شهردار لالجین و دبیر شهر جهانی سفال در این نشست بیان کرد: لالجین در سال ۹۵ به عنوان شهر جهانی سفال نامگذاری شد، شهرهای مختلفی  به عنوان سفال فعالیت می کنند، اما مزیت برتر لالجین به دلیل خاک و بوم این شهر است که بیش از هزار سال در آن این هنر سینه به سینه منتقل شده است.

 

موسوی ادامه داد: در حاشیه سفر ریاست جمهوری معاون میراث فرهنگی و گردشگری در لالجین حضور یافت و از سیاست دولت در این باره صحبت کرد و بر وجود برنامه برای این شهر تاکید کرد.

 

 وی ادامه داد: ما نیاز به برنامه ریزی و سند چشم انداز داریم و تاکید معاون گردشگری نیز این بود که باید یک سند چشم انداز در قالب سند پایدار داشته باشیم.

 

دبیر شهر جهانی سفال افزود: ما باید به بعد تجاری سازی و ارزی و دانش بنیان شدن سفال توجه کنیم.

 

موسوی ادامه داد: قسمتی از مواد اولیه مصرفی در سفال، در لالجین وجود دارد و آن خاک رس است، اما میزان این خاک نامحدود نیست و ما باید در حفظ آن ‌کوشا باشیم . اما قسمتی از مواد اولیه ما وارداتی است و دغدغه تولیدکنندگان تجاری سازی سفال است.

 

در ادامه خزاییان، معاون پارک علم و فناوری لالجین اذعان داشت: مرکز رشد سفال و سرامیک از سال ۹۲ شروع به فعالیت کرد تا سال ۹۵ مکان آن استیجاری بود از ۹۵ تا ۹۷ اقدامات خوبی انجام شد و دانشگاه علمی کاربردی مکانی را به آن اختصاص داد، اما متاسفانه این مرکز از سال ۹۸ تا خرداد امسال تعطیل بود و نیروهای آن منفک شدند و به ستاد پارک منتقل شدند و تجهیزات آن به شرکت خصوصی واگذار شد. اما این مرکز از تیر امسال فعال شده و مراحل جذب و پذیرش ۲۰ واحد در آن انجام شد. 

 

وی ادامه داد: اکنون حدود ۶۰۰ متر فضا داریم و در حال پیگیری حمایت مالی از واحدهای فناور هستیم، کار اصلی مرکزهای رشد تبدیل ایده به محصول است اما اینجا ما به دنبال احصای مشکلات تولید سفال و ارائه آن به شرکت های دانش بنیان کشور و انتقال راهکار های نوآورانه هستیم

 

در ادامه سید مجتبی حسینی مدیر کل هماهنگی اقتصادی استانداری همدان اظهار داشت:  ۱۱ شهر جهانی در کشور داریم که ۲ شهر جهانی در همدان است و این ظرفیت بزرگی است که باید از آنها بیشترین بهره را برد.

 

حسینی گفت: به اعتقاد من تعیین مسیر راه مهمتر از چشم انداز است، هر جا که علوم پایه مبتنی بر علم و فناوری باشد ما از آن استقبال می کنیم و این را با خانه خلاق پوشش دهیم.

 

وی ادامه داد: پیشنهادم به لالجین این است که به سمت یک مزیت رقابتی واحد پیش بروند اگر در قیمت نمی‌توانید رقابت کنید به سمت تاریخ و قدمت بروید ، زیبایی محصول را بالا ببرید و این باید در سلسله تحقیقات قرار گیرد.

 

در ادامه فرماندار شهرستان بهار اظهار داشت: در شهرستان همواره رشد داشتیم و حرکت ما همیشه رو به جلو بوده است، در کنار مشکلات نباید غافل شویم که از کجا به اینجا رسیده ایم.

 

روح اله نباتی ادامه داد: مرکز رشد امکان ورود دانش به سفال و سرامیک را فراهم می کند و ما با استفاده از آن باید کیفیت سفال و سرامیک را افزایش داده و آن را به سطح جهانی برسانیم.

مرضیه کریمی رادپور 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی