سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1401/9/27 11:02:53

بهار و راهی که نمی رود

شهرستان بهار به دلیل قرابت جغرافیایی با مرکز استان و قرار گرفتن در مسیر مواصلاتی استانهای غرب کشور از دیرباز جایگاه ویژه ای را به خود تخصیص داده است. از طرفی هم شهرت آن به قطب تولید و صادرات محصولات کشاورزی خاصه سیب زمینی و نیز وجود لالجین به عنوان یکی از 14 شهر جهانی کشور در شهرستان بهار، بر اهمیت و جایگاه اقتصادی و گردشگری آن افزوده است.

شناسه خبر: 13069

 

شهرستان بهار به دلیل قرابت جغرافیایی با مرکز استان و قرار گرفتن در مسیر مواصلاتی استانهای غرب کشور از دیرباز جایگاه ویژه ای را به خود تخصیص داده است. از طرفی هم شهرت آن به قطب تولید و صادرات  محصولات کشاورزی خاصه سیب زمینی و نیز وجود لالجین به عنوان یکی از 14 شهر جهانی کشور در شهرستان بهار، بر اهمیت و جایگاه اقتصادی و گردشگری آن افزوده است. 

 

ترکیب و بافت جمعیتی و نوع تراکم ساکنین در بهار در سطوح شهری و روستایی، موجب شده است که مردمان این خطه ی زرخیز به مراتب، کوشاتر و باانگیزه تر از سالهای پیشین در نیل به توسعه و تعالی اجتماعی و اقتصادی، با حضوری اثربخش و موثر، در همراهی با مدیران و مسئولان و منتخبین خدوم خود همچون نگینی، بر تارک این سرزمین بدرخشند.

 

با این اوصاف و علیرغم برخورداری شهرستان بهار از برخی پتانسیلها و ظرفیتهای توسعه ای زایدالوصف، مع الاسف در شرایط کنونی، پیرامون چند مسئله ی عارض شده، رنج برده و مسیر حرکتی آن را با موانع و چالشهایی مواجه ساخته که در این مجال به تعدادی از آن اشاراتی می شود.

 

- اختلافات سیاسی

موضع گیری های صریح برخی مسئولان شهرستان در مراسمی که در هفته های اخیر در خصوص حمایت عریان از افرادی خاص و به موازات آن تخریب شخصیتی افرادی اخص را به دنبال داشت، خود بیانگر عمق نگرشها و رویکردهایی بوده است که دغدغه مندی و دل نگرانی این بیانات و دیدگاهها را در هاله ای از ابهام فرو می برد. این در حالی است که یکدست شدن حکومت و تعلق مطلق قدرت به یک جبهه سیاسی در کشور، طبیعتاً دیگر ارکان و نهادها و حتی اشخاص همسو را که در یک سمت سیاست قرار دارند، همگرا و همراه می کند. حال این که زمزمه هایی وجود دارد که تحریم اشخاص و تخریب افرادی که جملگی از جنس مسئول و منتخب مردم هستند را در تیررس هجمه ها و حملات سیاسی قرار می دهد که همین امور و نظیر آن، بذر تفرقه و چندگانگی را به جامعه ی آرزومند کنونی تزریق کرده است و می کند. از این منظر، اگر چه شهرستان بهار وارث استمرار بروز اختلافات و کشمکش های از ادوار گذشته نیز بوده اما عقل حکم می کند که نخبگان و اندیشه ورزان و اهل فکر و قلم بیش از این به زمینه و دلایل بروز این گسل های اجتماعی و گسست های سیاسی بپردازند و جامعه را در مسیر اتحاد و یگانگی سوق دهند.

 

- محیط زیست

بهار از شهرستان های فقیر از نظر پوشش گیاهی و مناظر سبز به شمار می آید که این امر توانسته است تا حد بسیاری بر چرخش اقلیمی منطقه اثر گذار باشد. از مهمترین آن می توان به توسعه غیرکارشناسانه ی اراضی زیر کشت و نیز عدم بهره مندی مطلوب از الگوی کشت در زمان کاشت و برداشت محصولات کشاورزی اشاره کرد. افزایش سطح کشت محصول از جمله سیب زمینی به بهانه ی بالا بردن میزان تولید و صادرات و ارز آوری و استفاده نامناسب از مراتع باعث شده است تا پوشش گیاهی در جای جای شهرستان بهار محدود به چند درخت و چندین گونه ی گیاهی شود و آثار تخریبی نیز بر زندگی جانوران مشاهده شود. در این راستا بیش از هر اقدامی، فرهنگ سازی و ارتقاء دانش احترام به طبیعت و حفاظت از آن با اتخاذ سیاستهای مناسب، مورد تدقیق است. 

 

- فرار سرمایه 

شهرستان بهار از قابلیت تولید ثروت و گردش مالی قابل توجهی برخوردار است که این اتفاق در دوره برداشت و فروش محصول به خوبی مملوس است. لذا خسران در فقدان سیاست هایی مدون و بلند مدت در بهره گیری بهینه از ثروت با هدف کمک به توسعه و پیشرفت شهرستان بیش از گذشته خود را نمایان می کند. عواید حاصله از فروش محصولات کشاورزی، منافع حاصله از صنعت گردشگری در شهر جهانی لالجین و نیز وجود راههای مواصلاتی، هر یک اقطابی از تولید ثروت و افزایش سرآمد درآمد شهروندان بهاری محسوب می گردد. بنابراین ضرورت همگرایی و تدوین برنامه در تعادل بخشی به منابع مولد ثروت از یک سو و کاربرد طرح های پیشگیرانه در حوزه فرار سرمایه با هدف مانایی آن از سویی دیگر، امری قابل تامل و مهم ارزیابی می شود.

 

- آسیب های اجتماعی

آسیب های اجتماعی، مولود توسعه و میوه آن اختلافات طبقاتی است. کمتر جامعه ای است که در کنار پیشرفت و ترقی، نامتوازن نشود و از بروز ناهنجاری های انسانی و اجتماعی مصون باشد. حال جوامعی از این دست، بی تردید در تعامل با توسعه، خواسته یا ناخواسته در تقابل با آسیبها و هنجارشکنی ها صف آرایی نموده تا با سیاستگذاری ها و برنامه های کاربردی، به مهار آن بسیج شوند. بر این اساس توسعه یافتگی زمانی تبلور می یابد که کشوری، کارآمدی لازم در رویارویی با همه نوع آسیب اجتماعی را داشته باشد. لکن برخورداری از اطلس اجتماعی که دربردارنده جمیعِ مناظر یک جامعه است، نقطه آغازینی در چرایی و چگونگی رصد و پایش مسائل و معضلات اجتماعی آن جامعه خواهد بود. و شهرستان بهار به نسبت از این ره آورد اثربخش، مغفول مانده است.   

 

 

سید حسن قشمی

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی