سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1402/1/4 06:07:25
گفتگویی با یکی از اعضای تعاونی سیب زمینی کاران بهار:

یک شبه مرزها بسته می شود، ضررش را کشاورز باید بدهد

اواسط بهمن ماه امسال اختلال در صادرات سیب‌زمینی با برخی تصمیمات خلق‌الساعه و ایجاد مشکلات جدی برای تولیدکنندگان این محصول در دستور کار کارگروه شورای گفت‌وگو قرار گرفت.

شناسه خبر: 13226

 

به گزارش نشاط بهار به نقل از پایگاه خبری اتاق بازرگانی، به گفته دبیر انجمن سیب‌زمینی ایران متوسط تولید سالانه این محصول در کشور حدود 5.5 میلیون تن و متوسط صادرات آن 600 هزار تن است. اما ابلاغ این تغییرات خلق‌الساعه باعث متضرر شدن صادرکنندگان و تولیدکنندگان محصول سیب‌زمینی در نقاط مختلف کشور شده است. در واقع بعد از چند تصمیم مختلف در آبان و آذر امسال در نهایت در تاریخ 27 دی‌ماه، دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت، افزایش عوارض صادراتی سیب‌زمینی از 12 درصد به 70 درصد قیمت پایه صادراتی تا پایان امسال را به گمرک ابلاغ کرد.

 

عوارض صادرات سیب زمینی ۷۰ درصد اعلام شد

 

بر همین اساس دبیرخانه شورای گفت‌وگو معتقد است در این تصمیم‌گیری‌ها، مواد 24،3،2 و 30 الحاقی قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار، رعایت نشده و از بخش خصوصی و به طور خاص انجمن ملی سیب‌زمینی ایران و فعالان اقتصادی این حوزه مشورت و نظرخواهی صورت نگرفته است.

 

آن‌طور که نمایندگان انجمن سیب‌زمینی ایران در این جلسه بیان کردند، صادرکنندگان این محصول با احتساب 12 درصد عوارض صادراتی سیب‌زمینی را خریداری کرده و متعهد به ارسال محموله به کشور خریدار شده‌اند، اما به یک‌باره و بدون اطلاع‌رسانی قبلی در مرز مبادی گمرکی با تصمیم جدید درباره عوارض 70 درصدی صادراتی سیب‌زمینی مواجه شده‌اند که این موضوع مشکلات و هزینه‌های زیادی را برای صادرکنندگان ایجاد کرده است.

 

به گفته نمایندگان حاضر از این انجمن در کارگروه شورای گفت‌وگو، حتی بیشتر محموله‌ها، ارسال نشده است و از مرز برگشت خورده‌اند. بدین ترتیب اعتبار و بازار صادرکنندگان از بین رفته و هیچ برنامه و راهکاری هم برای جبران این خسارات در این بخشنامه توسط دستگاه‌های مربوط اعلام نشده است. علاوه بر این تولیدکنندگان این محصول به خصوص در جیرفت و گرگان هم با توجه به اضطراب کاهش قیمت و متضرر شدن، دچار تردید و سردرگمی در روند تولید خود شده‌اند.

 

نماینده انجمن سیب‌زمینی ایران در این جلسه از اعلام آمادگی این انجمن برای هرگونه همکاری با وزارت جهاد کشاورزی در زمینه تولید، توزیع و صادرات سیب‌زمینی و حتی الگوی کشت این محصول خبر داد و گفت: این انجمن می‌تواند مکان‌های مشخصی به تولیدکننده‌های سیب‌زمینی اختصاص دهد تا این محصول با قیمت مناسب برای مصرف‌کننده و تولیدکننده عرضه شود.

 

 

 

 خسارات صادرکنندگان و تولیدکنندگان سیب‌زمینی از وضع خلق‌الساعه عوارض 70 درصدی جبران شود

 

علاوه بر این نماینده این انجمن پیشنهاد کرد برای جلوگیری از پوسیدگی و جوانه زدن و غیرقابل استفاده شدن سیب‌زمینی‌هایی که در انبارها مانده‌اند، عوارض 70 درصد حذف و سیب‌زمینی‌های انباری صادر شوند.

 

نماینده وزارت جهاد کشاورزی هم گفت: متأسفانه قیمت محصولات جالیزی به شدت بالاست و ما برای کنترل قیمت‌ها و تنظیم بازار داخلی جلساتی را برگزار کردیم و چاره‌ای جز تعیین عوارض صادراتی نداشتیم. اما برای رسیدگی به مشکلات تولیدکنندگان و صادرکنندگان سیب‌زمینی، دفتر توسعه صادرات وزارتخانه با حضور انجمن سیب‌زمینی جلسه‌ای را به زودی برگزار خواهند کرد تا نظرات انجمن لحاظ شود.

 

نماینده گمرک معتقد بود: تغییر ناگهانی عوارض صادراتی، صادرکننده را متضرر می‌کند. دفتر مقررات مهلت ابلاغ را 3 روزه در نظر گرفته است که برای صادرکننده مناسب نیست. حداقل باید مهلت 10 روزه در نظر گرفته شود.

 

نماینده نظام مهندسی کشاورزی نیز در جلسه پیشنهاد کرد با استفاده از این تجربه که هر زمان کار را به انجمن‌ها و تشکل‌های مربوطه واگذار کردیم موفق بوده‌ایم در این مورد هم مسئولیت توزیع و تجارت سیب‌زمینی و همه موارد مربوط به آن به تشکل‌های معتبر و انجمن واگذار شود.

 

در نهایت همه اعضا نظرشان بر این بود که انجمن سیب‌زمینی با همکاری سازمان نظام مهندسی و مرکز مطالعات کشاورزی چارچوبی برای یک برنامه ریزی دقیق برای تولید، توزیع و فراوری سیب‌زمینی با وزارت جهاد در سال 1402 انجام دهند تا کمتر شاهد مشکلاتی از این دست باشیم.

 

بر این اساس گفتگویی با یکی از کشاورزان عمده شهر بهار و از اعضای تعاونی سیب زمینی کاران بهار داشتیم تا به بیان برخی مسائل و مشکلات پیش روی کشاورزان و قیمت گذاری سیب زمینی و مشکل صادرات از دیدگاه کشاورزان بهاری بپردازد.

 

 

مصطفی صمدی رضا یکی از عمده کشاورزان شهر بهار و از اعضای هیات مدیره تعاونی سیب زمینی کاران بهار است و سالهاست به کشت سیب زمینی اشتغال دارد.

 

 

 

وی در گفتگو با خبرنگار ما به بیان گوشه ای از مشکلات کشاورزان پرداخت و گفت: کشاورزان ما به دو دسته تقسیم می شوند، یک سری از آنها ملاک بوده و در زمین‌های خودشان در سطح شهرستان کشت می کنند و عده ای دیگر صاحب زمین نبوده و برای کشت به خارج از شهرستان مهاجرت کرده و در زمین‌های اجاره ای کشت و کار می کنند.

 

قیمت اعلامی تمام شده سیب زمینی واقعی نیست

 

صمدی هزینه های بالای کشت و کار در استان‌های دیگر و عدم برخورداری از نهاده های دولتی را مهمترین مشکل این دست از کشاورزان برشمرد و افزود: هزینه هایی که در اصطلاح کشاورزان مهاجر انجام می دهند خیلی بیشتر از هزینه کشاورزان ملاک است، چرا که به کشاورزان مهاجر در استان‌های دیگر نه سم دولتی اختصاص داده می شود، نه کود و نه سوخت، گذشته از آن هزینه انتقال بار و جابه جایی و مسافت زیاد هم به آن افزوده می شود.

 

عضو هیات مدیره تعاونی سیب زمینی کاران نرخ گذاری روی محصول سيب زمینی را بدون احتساب این موارد دانست و افزود: متاسفانه در قیمت گذاری روی محصول سيب زمینی این موارد لحاظ نمی شود و صرفا بر اساس هزینه کرد کشاورزان ملاک قیمت تمام شده سيب زمینی محاسبه می شود، در صورتی که برای کشاورزان مهاجر که تعداد زیادی را در شهرستان به خود اختصاص داده اند این قیمت‌گذاری صرفه اقتصادی ندارد.

 

 قیمت تمام شده سيب زمینی برای کشاورزان مهاجر دوبرابر چیزی است که اعلام می شود

 

صمدی با بیان اینکه بیشترین بار تولید سیب زمینی روی دوش کشاورزان مهاجر است، گفت: جور همه استان را همین کشاورزان مهاجر می کشند، ظرف مدت ۲۰ روز برداشت، جابه‌جایی‌ و انبار سيب زمینی به دست همین کشاورزان انجام می شود، اما همه هزینه ها برایش دو برابر تمام می شود و دولت هیچ بینشی روی این موضوع ندارد.

 

وی به مشکل سوخت کشاورزان مهاجر اشاره کرد و گفت: به کشاورزانی که صاحب زمین هستند در هر استان سهمیه سوخت تعلق می گیرد، ولی مالکین زمین وقتی زمینشان را اجاره می دهند، بدون هیچ سهمیه سوخت یا ... و تنها زمین را اجاره می دهند، اما کشاورزی که از استانی برای کشت و زرع وارد یک استان دیگر می شود، مجبور است سوخت مورد نیاز خود را به نحوی تامین کند و او راهی ندارد جز آنکه گازوئیل مورد نیاز خود را از استان محل زندگی خود تامین کرده و به زمین محل کشت ببرد در صورتی که جابه جایی گازوئیل از یک استان به استان دیگر ، مخصوصا استان های مرزی به منزله قاچاق سوخت تلقی شده و با آن برخورد می شود، در چنین شرایطی تکلیف کشاورز مهاجر چیست و چه اقدامی باید در این مورد انجام دهد.

 

سوخت کشاورزان مهاجر را تامین کنید تا برچسب قاچاقچی سوخت به کشاورز نخورد

 

وی افزود: در شهر ما اکثر کشاورزان مهاجرند و حتی ۹۰ درصد کشاورزان ملاک هم در استان های دیگر کشت می کنند، یعنی همه کشاورزان چه ملاک و چه مهاجر از این مشکلات رنج می برند، این در صورتی است که همین کشاورز جور دولت را کشیده در عرض ۶ ماه ذخیره سازی کرده و امنیت غذایی را تامین می کند، اما توجهی به این قشر نمی شود.

 

صمدی عدم برنامه مدون در صادرات را ضربه مهلک دیگری بر پیکر سيب زمینی کاری دانست و گفت: نداشتن برنامه مدون در صادرات باعث متضرر شدن کشاورز و از دست دادن بازار هدف صادراتی می شود، متاسفانه وزارت جهاد کشاورزی هم برنامه ای برای آن ندارد، در صورتی که اگر وزرات برنامه مدونی از کشت محصولات داشته باشد می‌تواند به راحتی تخمین بزند که چقدر کشت انجام شده، چقدر برای مصرف داخل و چقدر هم مازاد داریم و براساس آن صادرات را آزاد کند تا قیمت گذاری متناسب شود و تولید کننده متضرر نشود.

 

 یک شبه صادرات سیب زمینی متوقف می شود، ضررش را کشاورز باید بدهد

 

وی کشورهای هدف صادراتی در سيب زمینی را عراق، آذربایجان، ارمنستان، افغانستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس دانست و گفت: مشکلاتی که بیان شد نه فقط مشکل کشاورز بهاری بلکه مشکل تمام کشاورزان کشور است، هم اکنون در ۱۷ الی ۱۸ استان کشور کشت سیب زمینی انجام می شود و اکثرا از مشکلات مشابه این چنینی رنج می برند، دولت باید فکری برای آن بکند، ما تا کی باید ضرر عدم برنامه ریزی ها را بدهیم.

 

وی به تجربه تلخ  خود در سال ۹۹ در قیمت پایین سيب زمینی اشاره کرد و گفت: در سال ۹۹ قیمت سيب زمینی به کیلویی ۴۰۰ تومان رسید و متاسفانه ما مجبور شدیم ۱۰۰۰ تن از محصولات خود را با این قیمت به گاوداري ها بدهیم، وقتی تدبیر مناسب در این باره وجود نداشته باشد باز هم شاهد چنین اتفاقاتی خواهیم بود، کاری هم از دست ما بر نمی آید تنها می توانیم خواسته خود را به گوش مسئولین و نماینده برسانیم شاید فرجی شود و مشکل کشاورزان حل شود.

 

مرضیه کریمی رادپور

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی