گردشگری فعالیت نسبتا پیچیدهای است که چندین بخش جامعه را در برمیگیرد. در حقیقت گردشگری را میتوان به مجموعههایی اطلاق کرد که در فرآیند جذب و مهمانداری بین گردشگران و مردم محلی برقرار میشود.
یکی از گرایش های موجود در صنعت گردشگری، گردشگری شهری است که به عنوان یکی از عوامل مهم در توسعهی اقتصادی و فرهنگی شهرها محسوب می شود. برای رسیدن به این توسعه اگر بدون برنامه ریزیهای لازم و ضروری فعالیتی انجام شود، ممکن است باعث ایجاد صدمات ناخواسته و غیرمنتظرهای شود. با وجود رقابت شدید برای توسعه گردشگری در جامعههای مختلف، باید با درنظر گرفتن سیاستهای درست، برنامهریزیهای مناسبی انجام شود تا بتوان به اهداف توسعه گردشگری دست یافت.
رويداد گردشگري رویدادی است برای نمایاندن آیینها، مراسم، جشنها و به طورکلی برنامههایی که به صورت آگاهانه، برای مناسبتهای خاص یا برای دستیابی به اهداف و مقاصد اجتماعی و فرهنگی برنامهریزی و اجرا میشوند. این رویدادها با مدت زمان محدود فرصت فراغت و تجربه اجتماعی فراتر از روزمره را برای گردشگر فراهم میکند. چنین رویدادهایی که باعث جذب گردشگران میشوند یا پتانسیل جذب گردشگران را دارند، اغلب با معرفی تصویر، بالا بردن شهرت یا آگاهی درباره یک منطقه همراه است.
در واقع رویدادهایی که در یک مقصد گردشگری رخ می دهند خود میتوانند به عنوان منبع مهمی برای جذب گردشگران تلقی شوند. امروزه اهمیت برپایی نمایشگاهها و جشنوارهها در توسعه اقتصاد جهانی روز به روز در حال افزایش است.
رویدادها گاهی برای جذب مسافر موجود در منطقهای خاص طراحی میشود و گاهی اساسا برای مدیریت سفر و مدیریت مقصد و هدایت مسافران به منطقهی مورد نظر و جذب مسافر به منطقهای خاص طراحی می شوند.
گردشگری رویداد شاخههای گوناگونی از جمله سیاسی، ورزشی، تفریحی، فستیوال خرید و هنری، فرهنگی و ... دارد و گستردگی آن به نحوی است که هر کدام از این شاخهها زیر شاخههای فراوانی را شامل می شود.
برای مثال حوزه فرهنگی شامل جشنوارههای موسیقی، جشنوارههای تئاتر، جشنوارههای فیلم و ... میشود، همچنین میتوان رویدادهایی به صورت ترکیبی از این حوزهها را تدارک دید مانند رویداد اکسپو که اخیرا در دبی به مدت شش ماه برگزار شد و بنا بر آمار اعلام شده از سوي رسانههاي محلي ركورد 24,102,967 بازديد كننده و بيش از20 ميليارد درآمد دلاري را براي اين كشور به همراه داشت.
در بهرهگيري با هدف گردشگري از رویدادهای خاصی که كاركرد اصلي آنها يك حوزه تخصصي است، بايد توجه داشت كه علاوه بر دست اندركاران اصلي مانند برگزاركنندگان، شركت كنندگان، تماشاگران حرفهاي و خانواده هر يك از آنها كه اصولا اقامت طولانی برابر با مدت زمان رويداد دارند، با ايجاد جذابيتهاي خاص میتوان گردشگران شهري كه همان ساكنان محلي بوده و گردشگرانی از ساير شهرها و كشورها و مناطق دور و نزديك را نيز جذب كرد.
در شهر جهانی سفال نیز با تعریف یک رویداد خوب و با برنامه جذاب و مخاطب پسند نیز میتوان در کنار دو ظلع دیگر مثل مثلث گردشگری استان که همانا غار علیصدر و جاذبه های شهر همدان است یک رویداد بسیار عالی را برای این شهر رقم زد.
در شهرجهانی سفال میتوان با برپایی رویدادهای مختلف از جمله فستیوال عکس، ساخت مجسمه سفالی، جشنواره نقاشی بر روی سفال، جشنواره پالوده (میراث ناملموس این شهر)، فستیوال معرفی سفالگر برتر کشور و دهها آیتم دیگر در یک بازه زمانی مناسب، شاهد حضور گردشگران مختلف از اقصی نقاط کشور بود.
در شهر جهانی سفال میتوان این رویدادهای برنامهریزی شده را در تقویم گردشگری کشور لحاظ کرد و با این کار هر سال شاهد حضور گردشگر در این شهر جهانی بود.
در این رویداد ميتوان تعداد زيادي از علاقهمندان به حوزه صنایعدستی و .... را براي سفري چند روزه به مقصد برگزاري جشنواره (لالجین) راهي كرد كه اين نمونهاي از توسعه گردشگري با استفاده از گردشگري رويداد است كه درآمد سرشار حاصل از آن ميتواند اقتصاد شهر و همچنين تاسيسات گردشگري را رونقي اساسي بخشد به حدي كه باعث توسعه تاسيسات شود. اين تنها يك نمونه بود كه قابل تعميم در ساير شاخههاي گردشگري توريسم در این شهر جهانی است.
احمد رجبی راغب _ کارشناس رسانه
انتهای پیام/ص
*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست
* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.
* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.