سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

استاندار همدان گفت: سند الگوی کشت به عنوان طرحی جامع که علاوه بر رونق تولید و بخش کشاورزی تاثیر و نقش مهمی در زمینه مصرف بهینه آب در این شرایط سخت خشکسالی نیز دارد پس از ۶ دهه در این استانی اجرایی و عملیاتی شده است.

شناسه خبر: 13465

 

به گزارش نشاط شهر به نقل از پایگاه خبری سمت نو، علیرضا قاسمی‌فرزاد روز پنجشنبه در همایش روز جهانی غذا بیان کرد: این طرح هم اینک در بیش از یک هزار هکتار از زمین های دیم این استان در حال اجرا است.

 

الگوی کشت عبارت است از تعیین یک نظام کشاورزی با مزیت اقتصادی پایدار مبتنی بر سیاست‌های کلان کشور، دانش بومی کشاورزان و بهره‌گیری بهینه از پتانسیل‌های منطقه‌ای با رعایت اصول اکوفیزیولوژیک تولید محصولات کشاورزی در راستای حفظ محیط زیست است.

 

کارشناسان می گویند اجرای درست الگوی کشت در کشور کاهش ۶ درصدی مصرف آب معادل (۳ میلیارد مترمکعب)، افزایش ۱۸ درصدی بهره‌وری آب، افزایش ۱۱ درصدی تولید، صرفه‌جویی ۲.۲ میلیارد دلاری ارزی، افزایش ۴.۵ میلیون تنی تولیدات دیمزارها، افزایش ۱۵۸ درصدی تولید دانه‌های روغنی را موجب می‌شود.

 

او بیان کرد: همچنین استفاده از کشت های گلخانه ای و عبور از کشاورزی سنتی که می تواند تا حدود زیادی در ایمنی غذا موثر باشد نیز با جدیت در استان دنبال می شود.

 

سطح کشت های گلخانه ای در استان همدان و ظرف ۲ سال گذشته از ۲۰۰ هکتار به ۹۷۰ هکتار افزایش یافته است.

 

وی افزود: همچنین در کنار مباحث صنعت به فرآوری محصولات کشاورزی توجه ویژه ای می شود چرا که همدان با مشکل آب مواجه بوده و باید از این منابع موجود به نحو مطلوب بهره گرفت.

 

استاندار همدان ادامه داد: پس از ۶ دهه برای اولین بار سند الگوی کشت که بر زمین مانده بود در یکهزار هکتار از اراضی دیم استان اجرایی و عملیاتی شد همچنین برای استفاده بهینه از آب رویکرد کشت گلخانه در راستای ایمنی غذا دنبال می شود.

 

قاسمی‌فرزاد افزود: در شیوه های سنتی استفاده از سم و کود با مقیاس نامناسب، حتی موجب بازگشت محصولات صادراتی می شد اما در کشت گلخانه ای بر میزان سم و کود مورد استفاده به طور کامل نظارت دقیق و مستمر می شود.

 

وی تاکید کرد: البته این نظارت ها در گام نخست برای حفظ سلامت هموطنان صورت می گیرد سپس صادرات کالا به دیگر کشورها مدنظر است.

 

بالاترین مقام اجرایی استان همدان از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی خواست ایمنی غذا را در فرایند تولید یعنی از مزرعه تا سفره مردم با حساسیت بیشتر کنترل کنند.

 

قاسمی فرزاد ادامه داد: در موضوع گندم و آرد قوت غالب مردم است و بسیاری از عوارض از این محل نشات می گیرد بنابراین در یک دهه گذشته کارگروه سلامت تصمیم های خوبی در زمینه سبوس گیری و بهداشت آرد با هدف کاهش بیماری های قلبی و عروقی گرفته است.

 

وی افزود: در رویکرد جدید از دانشگاه علوم پزشکی انتظار می رود توجه خود را معطوف به نانوایی ها کند چرا که پخت نان همچنان به شیوه سنتی است بنابراین باید به فرایند حمل و نقل آرد، محل نگهداری، فرآوری آرد و تبدیل آن به خمیر توجه بیشتری بشود که در این زمینه نیازمند همراهی سازمان صمت و جهادکشاورزی، اتاق اصناف و اتحادیه نانوایان هستیم.

 

استاندار همدان ادامه داد: باید در زمینه میزان مصرف نمک در خمیر نان نیز کنترل و آموزش های های لازم به نانوایان ارائه شود تا ایمنی نان را داشته باشیم.

 

قاسمی فرزاد گفت: محصولاتی همچون خیار شور به صورت فله ای در سطح شهر توزیع می شود که می توان برای فروشندگان نیز دوره های آموزشی در زمینه میزان استاندارد مصرف نمک، افزودنی و رعایت بهداشت برگزار کرد تا به سلامت مردم لطمه ای وارد نشود.

 

وی با بیان اینکه بخش تولید در استان همدان رشد شتابان گرفته است، گفت: در حوزه صنعت نیز باید رویکرد مجموعه مسئولان به تولیدات و محصولات دانش بنیان باشد.

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی