سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

دومین ویژه برنامه از سلسله نشست‌های «حسینیه اندیشه» از عاشورا تا اربعین با گرامی داشت یاد و خاطره‌ی هشت هزار شهید استان همدان و با موضوع «شاخصه های حجاب زینبی دراوج مصائب» در راستای تحقق کتابخانه حسینی توسط اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با همکاری موسسه کلامی احیاء و به همت اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان بهار برگزار شد.

شناسه خبر: 13546

 

به گزارش نشاط شهر به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، دومین ویژه برنامه از سلسله نشست‌های «حسینیه اندیشه» از عاشورا تا اربعین با گرامی داشت یاد و خاطره‌ی هشت هزار شهید استان همدان و با موضوع «شاخصه های حجاب زینبی دراوج مصائب» در راستای تحقق کتابخانه حسینی توسط اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با همکاری موسسه کلامی احیاء و به همت اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان بهار ، با حضور معصومه فزونی رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان بهار، علی اکبر زارعی رئیس بنیاد شهید وامورایثارگران، مینا محمدی همسرشهید مدافع حرم مرتضی ترابی کمال، مریم طلایی نیک رییس بسیج جامعه زنان شهرستان،  نویسندگان و شعرای آئینی، علاقمندان و اهالی فرهنگ و ادب شهرستان در محل کتابخانه عمومی آیت الله بهاری(ره)شهر بهار برگزار شد.

 

معصومه فزونی، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان بهار اظهارکرد: حضرت ابی عبدالله از ابتدای نهضت تا پایان عمر شریفشان اهتمام به روشنگری , هدایت و تبیین سنت پیامبر (ص) در جامعه اسلامی داشتند و در این راه عزیزان خود را همراه نمودند . وی افزود مهم ترین پیام عاشورا پیام آزادگی است. رمز ماندگاری و جهانی شدن حماسه حسین در آزادگی و ایستادگی در برابر بدعت های حاکمان زمان بود. شهدای سرزمین ایران با فرهنگ حسینی مانوس بوده و با پایداری و مقاومت و ایثار جان خود عزت و بالندگی و غرور را برای کشور ایران آفریدند. وظیفه ما پاسداشت مقام شهدا و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و معرفی الگوهای راستین ایرانی اسلامی به نوجوانان و جوانان می باشد.  فزونی با ذکر خاطره ای از شهید ترابی کمال عضو شاهد مدافع حرم کتابخانه شهید باهنر از اهمیت جایگاه کتاب و کتابخانه در بین شهیدان و ایثارگران افزود:  شهدای ما تفکر انتقادی و آگاهی بخشی در جامعه را با کتاب و از مسیر کتابخانه ها محقق می نمودند.  امروز کتابخانه های عمومی تلاش می کنند این مسیر را برای کودکان و نوجوانان و نسل های آینده تبیین کنند .

 

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی هاشمی، مدرس موسسه کلامی احیاء  در این برنامه اظهار داشت: هدف ازحجاب وعفاف،حیات طیبه است و نه اجباری و نه اکراهی درآن نیست . و درقرآن کریم درباره حجاب وعفاف درآیه59سوره احزاب آمده است که؛ « يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا. ای پیغمبر (گرامی) با زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو که خویشتن را به چادر فرو پوشند، که این کار برای اینکه آنها (به عفّت و حرّیت) شناخته شوند تا از تعرض و جسارت (هوس رانان) آزار نکشند بسیار نزدیکتر است و خدا (در حق خلق) بسیار آمرزنده و مهربان است.

 

وی در ادامه به شاخصه های حجاب زینبی دراوج مصائب ازجمله ؛ شاخصه نماز وروزه ، مناجات و...، شاخصه احترام وادب به حریم خانواده ، شاخصه علم ودانش وفضایل ویژه آن حضرت، شاخصه آگاهی به عنصر زمان ومکان ، شاخصه بیان عمیق  و فصیح و... پرداخت .

 

در ادامه این ویژه برنامه  امیرنوبرانی آزاده سرافراز و نویسنده ادبیات دفاع مقدس به معرفی کتاب «توهم» اثر امیرنوبرانی از انتشارات روایت فتح و لادن هادئی کتابدار کتابخانه عمومی آیت الله بهاری(ره)به معرفی کتاب «نامیرا» اثر صادق کرمیار ازانتشارات کتاب نیستان پرداختند.

 

در این مراسم حاتم نوروزی نویسنده و شاعرآئینی شهرستان به شعر خوانی در مقام سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) به زبان ترکی پرداخت:

بشره منجی اولان مذهبه معنادی حسین

بو خدا قانی دی جوش ایلری دریادی حسین

هامی مکتب لری چی یاز دی گوزل نامه عشق

شمعی جسمی اریوب دورینه پروانه عشق

دو لانور کعبه سینه سویلدی جانانه عشق

گوگده و یرده عزاسی گنه بر پادی حسین

عرشده آغلادیلر هاممی ملکلر ده حزین

قورولوب مجلس ماتم آغلاشور عرش برین ....

ایلیب دور شهدایه اونی رهبرده خدا

امته یاور ائدیت حضرتی محشر ده خدا

ایتدی عباسی حسین لشکره سرکرده خدا

فطر و سه ویردی آقا حقینه شهپرده خدا

اوپدی قنداقه سینی جدی پیمبر ده خدا .

 

در پایان از خانواده شهید والامقام مرتضی ترابی کمال عضو شاهد کتابخانه شهید باهنر تجلیل  و از شعرا و ادبای برنامه فوق توسط رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان بهار تقدیر بعمل آمد.

 

برای مشاهده گزارش تصویری کلیک نمایید.

 

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی