سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

در حوزه صنایع‌دستی حمایت از کارآفرینان در اولویت بوده و باید زمینه عرضه و فروش محصولات کارآفرینان حوزه صنایع‌دستی فراهم شود، زیرا بدون فروش محصولات، کارآفرین این حوزه تبدیل به یک بدهکار بانکی می‌شود.

شناسه خبر: 13556

 

در حوزه صنایع‌دستی حمایت از کارآفرینان در اولویت بوده و باید زمینه عرضه و فروش محصولات کارآفرینان حوزه صنایع‌دستی فراهم شود، زیرا بدون فروش محصولات، کارآفرین این حوزه تبدیل به یک بدهکار بانکی می‌شود.

 

احمد رجبی راغب فعال رسانه در یادداشتی نوشت: صنایع‌دستی نه‌تنها حوزه مهم تلفیق هنر و صنعت و فرهنگ تلقی می‌شود، بلکه در طول تاریخ به‌عنوان بهترین حافظ هویت ملی و و رمز ماندگاری و حیات فرهنگی و اقتصادی به شمار می‌رود.

 

رونق صنایع‌دستی زمینه مهمی برای حمایت از کالای ایرانی در عرصه فرهنگ و اقتصاد بوده و برای هنرمندان همدانی اشتغال فراهم می‌کند. امروزه استفاده از صنایع‌دستی یک ضرورت است و با توجه به ویژگی‌ها و شاخصه‌هایی که دارد می‌تواند نقش یک پیام‌رسان جدی برای فرهنگ، تمدن ایرانی و اسلامی کشورمان در سطح جهان ایفا کند، چراکه سه عنصر هنر، فرهنگ و صنعت در ذات صنایع‌دستی نهفته است.

 

صنایع‌دستی جزو جدایی‌ناپذیر از هویت فرهنگی جامعه محسوب می‌شود، صنایع‌دستی همچنین در حوزه فرهنگ، اشتغال و اقتصاد تاثیر دارد و به توسعه دیگر بخش‌ها مانند کشاورزی نیز کمک می‌کند.

 

در هر مقطعی از زمان در کشور یک مسئله خاص اهمیت دارد که در حال حاضر و با توجه به تحریم‌های اعمال شده در سال‌های اخیر، مبحث اقتصاد مقاومتی و در پی آن حمایت از تولیدات و کالاهای داخلی اهمیت و ضرورتی ویژه پیدا کرده و همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است.

 

صنایع‌دستی علاوه بر جاذبه‌های هنری و فرهنگی و سهولت آموزش و فراگیری آن از کمترین هزینه سرانه آموزش و ایجاد فرصت شغلی در میان بحث‌های مختلف فعالیت های صنعتی برخورددار است. امکان تولید و توسعه صنایع‌دستی در بین تمامی اقشار خانوارهای شهری، روستایی و عشایری با توجه به مزیت‌های ارزش افزوده بالا، سرمایه‌گذاری اندک، تأمین بخش اعظم مواد اولیه در استان، عدم محدودیت سنی به لحاظ نیروی کار، ریسک پذیری اندک، آموزش آسان، بکر و اصیل بودن صنایع‌دستی و تنوع رشته‌ای بسیار وجود دارد و می‌تواند اشتغال درصد بالایی از علاقه‌مندان را تامین کند. تجربیات، فن کار و حتی مواد اولیه مورد استفاده صنایع‌دستی اکثرا داخلی است، لذا با حمایت از آن زمینه مهمی برای حمایت از کالای ایرانی در عرصه فرهنگ و اقتصاد و اشتغال فراهم می‌آید.

 

صنایع‌دستی میراث ارزشمندی است که سهم مهمی از اشتغال‌زایی و تولید ثروت را به خود اختصاص داده به‌طوری که بیش از ۴۵ هزار هنرمند در کارگاه‌های استان همدان مشغول به کارند و از 267 رشته شناخته شده در کشور 85 مورد در استان همدان فعال است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان سفال لالجین، چرم همدان و مبل و منبت ملایر و تویسرکان را نام برد.

 

نزدیک به 29 هزار کارگاه صنایع‌دستی در استان همدان وجود دارد که فرصتی بزرگی است و می‌تواند به اشتغال‌زایی و تولید ثروت و اقتصاد خانواده‌ها کمک کند.

 

حال باید امیدوار بود در سیاست کلان کشوری برای حمایت و رونق و کمک در بازاریابی و فروش بین المللی آن سیاست مناسبی اتخاذ و برنامه های کاربردی به انجام رسد.

 

احمد رجبی راغب

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
اجتماعی، اقتصادی