سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1402/7/9 21:48:03
معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی خبر داد:

جهش ۳۰۰ درصدی تعهد اشتغال شهرستان نسبت به مدت مشابه سال قبل

محمدرضا شفیعی: امسال حدود ۲۶ ميليارد و ۳۵۰ میلیون تومان از محل تبصره ۱۶ تسهیلات در اختیار متقاضیان قرار داده شده است؛ تعداد تعهد اشتغال شهرستان در سامانه رصد در سال جاری یک هزار ۶۱۹ نفر بوده که تا کنون ۸۷۸ نفر در پنج ماهه ابتدای سال در آن ثبت شده که معادل ۵۵ درصد و سه برابر تعهد ثبت شده در سال گذشته است.

شناسه خبر: 13610

 

به گزارش نشاط بهار، محمدرضا شفیعی معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری شهرستان بهار ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و تبریک هفته دولت به همه دولتمردان مخصوصا رؤسای ادارات و کارمندان و عرض خداقوت و تقدیر و تشکر از زحمات تمامی همکاران در بدنه اجرایی در شهرستان بهار گفت: مجموعه اقتصادی شهرستان از جمله مدیران عضو کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری و شبکه بانکی و دستگاه های آموزشي و ترویجی و نهاد های حمایتی عملکرد بسیار مطلوب و قابل قبولی داشته اند و نهایت تعامل و همکاری بین دستگاه های ذیربط و همچنین فعالیت مستمر کمیته نظارت قابل تقدیر است.

 

رشد ۵۳ درصدی تعهد اشتغال شهرستان نسبت به مدت مشابه سال قبل

 

شفیعی افزود: امسال حدود ۲۶ ميليارد و ۳۵۰ میلیون تومان از محل تبصره ۱۶ تسهیلات در اختیار متقاضیان قرار داده شده است؛ تعداد تعهد اشتغال شهرستان در سامانه رصد در سال جاری یک هزار ۶۱۹ نفر بوده  که تا کنون ۸۷۸ نفر در پنج ماهه ابتدای سال در آن ثبت شده که معادل ۵۳ درصد و سه برابر تعهد ثبت شده در سال گذشته است.

 

وی گزارشی از اقدامات صورت گرفته در شهرستان بهار در حوزه اقتصادی و سایر ارائه کرد و اظهار داشت: شهرستان بهار در نگاه اول یک شهرستان جمع و جور و با یک وسعت محدود و جمعیتی تقریبا محدود میباشد اما مسائل بسیار متعدد و با ظرفیت ها و استعداد های متعددی در زمینه های مختلف دارد.

 

 ۳۰ درصد برق صنعتی استان در شهرستان بهار مصرف می شود

 

وی با اشاره به حوزه اقتصادی گفت: ۵ شهرک صنعتی با تعدادی واحد صنعتی و حدودا ۷۰۰۰ نفر در شهرستان فعال است و ۳۰ درصد برق صنعتی استان همدان در  شهرستان بهار مصرف می‌شود در حالی که ما ۷ درصد وسعت خاک استان را اشتغال کرده ایم .

 

وی ادامه داد: در حوزه کشاورزی و آب مسائل متعددی داریم به نظر بنده کشاورزی برای ما نقطه چالش است، به لحاظ منابع آبی که به شدت در حال کاهش و افت منابع  زیرزمینی است؛ ما این را بحران می‌بینیم گرچه تولید و اشتغال کشاورزی برای ما فرصت است اما از طرف دیگر زنگ خطر جدی است و به مرحله بحران رسیده است و اگر مسائل به درستی مدیریت نشود خصوصا در رابطه با الگوی کشت؛ کشت گیاهان کم آب بر و محدودیت شدید در استفاده و مصرف منابع آبی؛ اگر تعادل در واریز و برداشت سفره های آب زیر زمینی انجام نشود و در کنار این ها صنایع فرآوری و صنایع وابسته آن در شهرستان شکل نگیرد آینده اقتصادی قطعا با بحران مواجه خواهد شد.

 

 پر ترددترین محور استان در شهرستان بهار قرار دارد 

 

محمد رضا شفیعی تصریح کرد: در رابطه با موقعیت جغرافیایی (منزلت ارتباطي)؛ شهرستان و شهر بهار به ویژه جایگاه ممتازی دارد به طوری که آزاد راه کربلا که بخشی مهم آن در شهرستان بهار قرار گرفته، طبق آمار و اطلاعات پلیس راه و راهداری پرتردد ترین محور استان است و ما به لحاظ کریدور ارتباطی و توریسم اقتصادی موقعیت ویژه و ممتازی داریم و نیز جاذبه های گردشگری خود شهرستان به لحاظ طبیعی و جغرافیایی هم بسیار متعدد می‌باشد و نیز آثار تاریخی موجود در شهرستان  که برخی ها در کشور تک هستند مانند کاروانسرای رسول آباد سفلی که به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و صنایع دستی مانند سفال لالجین و فرش دستباف، بقاع متبرکه و توریسم مذهبی مانند مقبره عارف نامی مرحوم شیخ آيت الله بهاری(ره) و امامزاده علمدار زاغه و... ، ظرفیت هایی را در شهرستان به عنوان زیرساخت ایجاد کرده و قابل توجه است همچنین احداث و تأسیس ۷ خانه بومگردی و صدور مجوز برای اقامتگاه ها قابل توجه است؛ همینطور در رابطه با جاذبه های اقتصادی؛ شهرستان یکی از قطب های تولیدی محصولات کشاورزی است و محصول سیب زمینی و سیر که بسیاری از فعالان حوزه طب و دارو سازی متقاضی خرید هستند؛ در این سرزمین کشت می شود.

 

معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری شهرستان بهار ادامه داد: واحد های تولید گیاهان دارویی با کیفیت عالی و واحد های صنعتی در محدوه سه راهی زاغه که تولیدات تریلی سازی و.. است که به کشور های آسیایی و حوزه خلیج صادر می‌شود و کارگاه های مشاغل خانگی کیف دوزی، سراجی روستای زاغه، جوراب بافی روستای لتگاه، تعاونی تولید پوشاک دستجرد با کیفیت بسيار خوب در بازار های مهم کشور به فروش می‌رسد که ظرفیت فوق العاده ای برای شهرستان بهار می‌باشد همچنین به لحاظ تولیدات دام و طیور به صورت سنتی و اشتغال خرد و صنعتي، شهرستان بهار یکی از مهم ترین کانون های تولید دام و طیور است.

 

 شهرستان بهار را باید مقصد گردشگری کنیم

 

وی با بیان اینکه "یکی از برنامه های ما این است که با توجه به اینکه شهرستان بهار مسیر عبور گردشگر است اینجا را مقصد گردشگری کنیم" ابراز کرد: مهم ترین استراژی ما در رابطه با تقویت اقتصاد شهرستان تکمیل زنجیره های اقتصادی است، بسیاری از محصولات به خاطر خام فروشی،عدم فرآوری، عدم توجه به بازار های مناسب فروش به نازل ترین قیمت به ویژه در حوزه فرش دستباف به فروش می‌رود و ما باید از تولید تا به مصرف به صورت خرد و عمده زنجیره های اقتصادی بازار های خارج از شهرستان و استان را تکمیل کنیم.

 

وی اذعان داشت: در حوزه تنظیم بازار تمام تلاش خود را کردیم که بازار در آرامش نسبی باشد و اقلام اساسی به درستی و کاملا عادلانه توزیع شده و در رابطه با آرد و نان با پیگیری های صورت گرفته سهمیه های تکمیلی و ترمیمی دریافت کردیم و موضوع تامین نان با توجه به ورود کارگران فصلی و همچنین کارگر های دائمی که در شهرک های صنعتی هستند وضعیت نان شهرستان بدون مشکل تامین گردید.

 

 تیم های بازرسی به صورت شبانه روز وضعیت بازار را تحت کنترل دارند

 

محمد رضا شفیعی ادامه داد: حوزه تامین مرغ که هم اکنون جایگزین گوشت قرمز است برای ما بسیار اهمیت دارد، تیم های بازرسی ما شبانه روز با همکاری ادرات ذیربط که جای تقدیر و تشکر را دارد تمام وقت بازرسی می‌کنند و شهرستان بهار جزو نادرترین شهرستان های کشور است که قیمت مصوب دولتی را کنترل کرده است.

 

وی با اشاره به حوزه اقتصاد و سرمایه‌گذاری گفت: نشست های هم اندیشی و تبادل اطلاعات متعددی با فعالین اقتصادی ، سرمایه‌گذاران و صادر کنندگان داشتیم که در این نشست تبادل نظر صورت گرفت و پیشنهادات و ایده ها مورد بررسی قرار گرفت.

 

شفیعی اضافه کرد: در رابطه با کشت فرا سرزمینی دو هیئت به کشور های همسایه اعزام شدند و با بررسی های موجود بستر لازم فراهم شده و در مجموعه دولت و وزارتخانه های مرتبط پیگیری لازم صورت می گیرد و علاقه مندان میتوانند کشت خود را خارج از کشور انجام دهند و محصول خود را وارد ایران کنند.

 

حریم و بستر رودخانه قوری چای آزادسازی شد

 

وی گفت: همچنین احیای مجدد و راه اندازی واحد های صنعتی اثرگذار و مهم نظیر صنایع تبدیلی نشاسته الوند که با تزریق تسهیلات متناسب به بهره برداری رسید و حدودا ۱۵۰ نفر در کارخانه اشتغال دارند.

 

وی ادامه داد: ضایعات شهرک سفال لالجین که به صورت کاملا غیر اصولی، در اطراف رودخانه قوری چای دپو شده بود، با اقدامات صورت گرفته و پیگیری های منابع آب شهرستان بهار حریم و بستر رودخانه آزاد سازی شد.

 

 شهرستان هم اکنون در آرامش نسبی قرار داشته و بدون پرداختن به حواشی مسیر توسعه را طی می کند

 

وی بابیان اینکه "همه عوامل دخیل در شهرستان نخواستیم همه ی اقدامات و موفقیت ها را مصادره به مطلوب کنیم" تصریح کرد: آنچه که درحال حاضر حاکم است این است که در شهرستان به لحاظ همدلی و تعامل بین ارکان شهرستان، تصمیم گیرندگان،گروه های مردمی همکاری بسیار خوبی را شاهد هستیم و برای مثال نهاد های دولتی،دستگاه قضایی،نهاد های نظامی و انتظامی، نهادهاي فرهنگی و نظارتی و.. همکاری و تعامل مثبت و سازنده ای دارند که این سبب شده شهرستان با یک آرامش نسبی، فعال و پویا روند توسعه را با سرعت بدون پرداختن  به حواشی و چالش مسیر را طی کند. 

 

وی در میانه مصاحبه یکی از بحران های بین الملی را تامین انرژی عنوان کرد و گفت: درخواستی که از تولید کنندگان داریم این است که سوخت و انرژی خود را به مدرن ترین شیوه های روز دنیا تجهیز کنند به طوری که صرفه جویی و مصرف بهینه، نوسازی و بازسازی و.. داشته باشند و کشاورزان به ویژه در حوزه کشاورزی این موارد را مورد نظر قرار دهند که با توجه به اینکه جامعه کشاورزان نزدیک به ۷۰ درصد فعالین اقتصادی هستند و شغل مردم ما در حوزه کشاورزی است در رابطه با مصرف آب و تغییر الگوی کشت و کشت های جایگزین و تغییر شیوه تولید این بحران را بتوانیم کنترل کنیم.

 

فاطمه بدرلو

 

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی