سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

مدیر موزه وقف استان همدان از کشف کتیبه تعمیر سردر بقعه شاهزاده حسین(ع) خبر داد و گفت: بانی تعمیر کتیبه، آقا تقی صراف تبریزی ذکر شده، از جنس سنگ مرمر است و تاریخ جمعه ۲۸ رمضان سال ۱۳۲۱ هجری قمری بر روی آن مشاهده می‌شود بنابراین مربوط به ۱۲۴ سال قبل است.

شناسه خبر: 14135

 

 

به گزارش نشاط شهر به نقل از مهر، خسرو محمدی بیان کرد: بانی تعمیر کتیبه، آقا تقی صراف تبریزی ذکر شده، از جنس سنگ مرمر است و تاریخ جمعه ۲۸ رمضان سال ۱۳۲۱ هجری قمری بر روی آن مشاهده می‌شود بنابراین مربوط به ۱۲۴ سال قبل است.

 

 

وی ادامه داد: متن کتیبه با آیه طبتم فادخلوها خالدین (سوره مبارکه زمر آیه ۷۳) شروع می‌شود و در قالب چند بیت شعر موضوع احیا، تجدید یا مرمت شاهزاده حسین (ع) آورده شده است، علاوه بر این نام خیّر و تاریخ کتیبه درج شده که به خط ثلث برجسته است، متن فارسی نیز به خط نستعلیق است.

 

 

محمدی اضافه کرد: کشف کتیبه فوق برگی از تاریخ کهن این بقعه قدیمی است که سنگ بنایش از قرن ۴ هجری گذاشته شده است و ترتیب و توالی استفاده از بقعه و مشارکت و همکاری مردم در احیا و مرمت و حفظ این میراث مهم مذهبی شهر همدان را نشان می‌دهد.

 

 

این باستان‌شناس با بیان اینکه این کتیبه قبل‌تر توسط پژوهشگرانی دیده شده و متن آن خوانده شده بود، گفت: اصل کتیبه از دهه چهل هجری شمسی مفقود شده بود که به تازگی کشف شده است.

 

 

وی با اشاره به اینکه ابعاد کتیبه ۵۵ در ۳۰ است و در ضلع غربی نصب شده بوده است، اظهار کرد: در حال حاضر کتیبه مکشوفه در موزه وقف همدان نگهداری می‌شود و در صدد ثبت ملی آن نیز هستیم.

 

 

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
اجتماعی، اقتصادی