سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1400/7/11 17:08:19
در صورت ثبت اظهار‌نامه

صنایع‌دستی لالجین از مالیات معاف می‌شوند

لالجین پایتخت سفال و سرامیک ایران و شهر پرآوازه جهانی سفال در 10 کیلومتری استان همدان است. شهری که مردمانش از قدیم‌‌الایام خاک را کیمیا می‌کنند و با اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم چندین هزار نفر علاوه بر لالجین، شهرها و روستاهای اطراف و کشور همدان نقش مهمی را در اقتصاد استان ایفا می‌کند.

شناسه خبر: 11800

به گزارش نشاط شهر به نقل از روزنامه همدان پیام ، لالجین پایتخت سفال و سرامیک ایران و شهر پرآوازه جهانی سفال در 10 کیلومتری استان همدان است. شهری که مردمانش از قدیم‌‌الایام خاک را کیمیا می‌کنند و با اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم چندین هزار نفر علاوه بر لالجین، شهرها و روستاهای اطراف و کشور همدان نقش مهمی را در اقتصاد استان ایفا می‌کند و اکنون با وجود ویروس منحوس کرونا که تمام معادلات جهانی را به هم ریخت و اقتصاد جهان را تحت‌الشعاع قرارداد، صنعت سفال این شهر پرآوازه جهانی زیر چرخ فشارهای اقتصادی ناشی از نرخ‌ تورم روزافزون مواداولیه در کنار هزینه‌های سرسام‌آور ادارات خدمات‌رسان همچون آب، برق، گاز و مالیات‌های سنگین، عوارض شهرداری، اجاره‌بهای واحدهای تجاری و نبود حمایت‌های لازم از کارگاه‌ها و فروشگاه‌های سفال دیگر نای نفس کشیدن ندارد و در ورطه نابودی است. لالجین، پیش از آمدن ویروس کرونا، محل آمدوشد مسافران توریستی بسیاری بود که همین امر علاوه بر اشتغالزایی و رونق اقتصادی استان همدان، رونق تولید و... و با صادرات سفال نقش مهمی در ارزآوری به کشور داشت اینک دیگر از فروشگاه‌های پر ازدحام و شلوغ و خیابان‌هایی که جای پارک خودرو نداشت، خبری نیست، و هم اکنون در فصل پیک کاری نیز به ندرت پذیرای مسافران است و همین موضوع و دلایل گفته شده، موجب شده تعدادی از کارگاه‌ها و فروشگاه‌ها به دلیل هماهنگی نداشتن دخل و خرج در بهترین حالت تعدیل نیرو و در بدترین حالت با ورشکستگی اقدام به تعطیلی کارگاه‌ها و فروشگاه‌های خود نمایند و به نظر ادامه این روند ضربات مهلک و جبران‌ناپذیری به پیکره اقتصادی کشور و خود استان همدان خواهد زد و بایستی به فکر راه چاره  اساسی برای برون‌رفت از این معضل بود.
به نظر آنچه می‌تواند، دل‌خوشی و رونق تولید را به پایتخت سفال کشور بازگرداند، تمهیداتی درخصوص حمایت از کسب‌وکارهای آسیب‌دیده توسط انجمن صنفی و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان، معاف از مالیات بودن تا برچیده شدن ویروس، حمایت از تولیدات داخلی، کاهش عوارض‌های سطح شهر با مشوق‌های مدنظر، نظارت بر نرخ اجاره‌بها و املاک این شهر به منظور جلوگیری از افزایش بی‌رویه، کاهش نرخ بهای مصرفی خدمات آب، برق، گاز واحدهای تجاری و اقساطی کردن این خدمات است، تا بار دیگر این صنعت بتواند با تکیه بر دستان توانمند سفالگران لالجینی سرپا بایستد و ریل اقتصادی منطقه و کشور را به حرکت درآورد.
و اینک که در هفته گردشگری قرارداریم به نظر لالجین به عنوان یکی از مقاصد گردشگری اصلی استان همدان بایستی موردتوجه مسئولان ذی‌ربط قرار بگیرد و از نزدیک و با لمس مشکلات سفال‌سازان و فروشگاه‌های سفال اقدامات اساسی برای رفع مشکل آنها انجام دهد. در همین خصوص سری به کارگاه‌ها و فروشگاه‌های سفال لالجین پایتخت سفال جهان زدیم تا مسائل و مشکلات سفال‌گران را انعکاس  دهیم.

 بسیاری از تولیدکنندگان و فروشندگان زیر فشار اقتصادی ورشکست و نابود شده‌اند
یکی از فروشندگان سفال با بیان اینکه از زمانی که کرونا آمده، تمام فروشندگان عمده و جزئی سفال متحمل ضرر و زیان فراوان شده‌اند، گفت: در 2 ماه اخیر بیش از 60 کارگاه تعطیل شده که زنگ خطری برای لالجین است.
سعید ولی‌پور افزود: گران شدن بی‌رویه بهای خدماتی همچون آب، برق و گاز و نرخ تورم مواداولیه درحالی است که قدرت خرید مردم بسیار کاهش یافته، از طرفی تعطیلات کرونایی موجب افت فروش این صنعت در لالجین شده است بسیاری از فروشندگان و تولیدکنندگان ورشکست شده و اقدام به تعطیلی کارگاه و فروشگاه کرده‌اند.
وی گفت: لالجین علاوه بر اشتغالزایی روستاهای اطراف، موجب اشتغالزایی فصلی و دایمی بیش از ۳ هزار نفر از استان است که روزانه به لالجین می‌‌آیند و با وجود کرونا و معضلاتی که گفته شد اکثر فروشندگان و تولیدکنندگان نیروهای خود را تعدیل کرده و می‌کنند.
ولی‌پور همچنین افزود: اداره مالیات هر سال بدون توجه به نبود بازار و با وجود کرونا درصد بسیار بالایی را از فروشندگان اخذ می‌کند و همین امر نارضایتی لالجینی‌ها را در پی داشته است.

 خرید مسکن و ملک تجاری در لالجین با مناطق یک همدان برابری می‌کند که بایستی نظارت گردد
 یکی دیگر از فروشندگان سفال نیز با بیان اینکه با وجود اینکه در اکثر جاها صنایع‌دستی از مالیات معاف است، گفت: لالجین به عنوان قطب سفال کشور بهای سنگینی را به دولت می‌پردازد.
ولی‌پور افزود: متأسفانه وجود زمین‌خواران و دلالان موجب شده قیمت املاک تجاری و مسکونی لالجین با مناطق یک همدان برابری کند که خرید مسکن و ملک تجاری برای جوانان را غیرممکن کرده است و جالب اینجاست املاک لالجین اوقافی بوده و سند ثبتی ندارد و در این بین نقش صاحبان املاک و بنگاه‌داران را نیز نباید نادیده گرفت و نیاز است نظارت جدی بر قیمت املاک صورت پذیرد.

 قطع برق شهرک صنعتی لالجین ضرر جبران‌ناپذیری به تولید کشور وارد می‌کند
دیگر فروشنده لالجینی گفت: لالجین پایتخت صنایع‌دستی کشور است و قطع برق شهرک‌های صنعتی ضررهای جبران‌ناپذیری به تولیدکنندگان وارد می‌کند که خواستار رفع این مشکل هستیم، همچنین هیچ حمایتی از تولیدکنندگان نیست و بیمه تأمین‌اجتماعی نیز با سخت‌گیری فراوان موجب بیکاری کارگران نوجوان یا فصلی و موقت می‌شود.
یکی از فروشندگان عمده سفال نیز با بیان اینکه فروش سفال 90درصد در 2سال اخیر افت داشته است، افزود: کاهش قدرت خرید مردم، تعطیلات کرونایی و گران شدن مواد اولیه سفال موجب افت فروش سفال شده است چراکه سفال تزئینی است و جزو ضروریات زندگی نیست.
مهدی خوش‌سیرت با سابقه  16سال عضویت در اتحادیه سفال و سرامیک لالجین ادامه داد: در فصل پیک کاری که شهریورماه است، روزانه یک میلیون تومان فروش نداریم و نیاز است درخصوص اخذ مالیات از تولیدکنندگان و فروشندگان با تعامل مسئولان شهرستان اقداماتی جدی صورت پذیرد تا شاهد تعطیلی بیشتر صنعت سفال لالجین نباشیم.
 مسئولان از تولیدکنندگان
 حمایت کنند
در ادامه مشکلات کارگاه‌های سفال لالجین را نیز جویا شدیم که در ذیل می‌خوانید.
یکی از تولیدکنندگان سفال لالجین با بیان اینکه خاک رس لالجین کیفیت بسیار خوبی در گذشته داشت که بعدها به دلیل مخلوط شدن خاک با آلاینده‌های سفال و سرامیک کیفیتش افت کرد، گفت: به دلیل طمع دلالان و افراد سودجو کیفیت خاک پایین آمده که همین امر موجب ترک‌خوردگی سفال در حین کار، داخل کوره یا پس از آن می‌شود و نارضایتی مشتریان را به همراه می‌آورد درصورتی که اگر کیفیت خاک خوب باشد، ظروف مصرفی چون پارچ را برای ترکیه و کشورهای همسایه صادر می‌کنیم.
وی افزود: اگر کیفیت خاک مناسب باشد نقش و نگار زیادی را می‌توان به آن داد.
وی همچنین تهیه نفت آزاد را مشکل عمده کارگاه تولید سفال خود اعلام کرد و خواستار حمایت بیشتر مسئولان از تولیدکنندگان برای رونق اقتصادی شد.

 به دلیل افزایش هزینه‌ها و کاهش فروش کارگران را تعدیل کردیم
سعید شکری، یکی دیگر از تولیدکنندگان سفال گفت: به خاطر کرونا 4 درصد تولیدات کاهش یافته و قدرت خرید مردم بسیار پایین آمده و این درحالی است که مواد اولیه و اجاره‌بهای کارگاه‌ها روز به روز گران‌تر می‌شود و همین عدم کفاف دخل و خرج کارگاه‌ها موجب شده کارگران بسیاری را اخراج کنیم.

ثبت اظهارنامه مالیاتی برای معافیت از مالیات الزامی است
مدیرکل سازمان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان در خصوص مشکلات عنوان شده، بیان کرد: مشکل تولیدات در حوزه صنایع‌دستی و قیمت بهای مصرفی خدماتی چون برق، گاز و نیز مالیات موضوع جدیدی نیست و با توجه به اینکه صنایع‌دستی از مالیات معاف هستند، نیازمند این است که کارگاه‌ها و فروشگاه‌ها اظهارنامه مالیاتی را ثبت کنند تا معاف گردند و مشمول جریمه نشوند که در این خصوص دوره‌های آموزشی را در گذشته برگزار کردیم.
علی مالمیر افزود: اکثر کارگاه‌های لالجین قبلاً از نفت کوره استفاده می‌کردند که طی اقدام و پیگیری اداره‌کل میراث‌فرهنگی برای رفع مطالبات کارگاه‌ها تعداد زیادی از کارگاه‌ها گازکشی انجام شد که بخش عمده‌ای از مشکلات مربوط به سوخت به دلیل گران تمام شدن این فرآورده، دسترسی سخت، محدودیت و...  مرتفع گردید.
وی درخصوص وضعیت گردشگری و فروش سفال نیز گفت: با توجه به اپیدمی کرونا، با شرایطی که کرونا بر کل جهان حاکم کرده گردشگری دچار تعطیلی فزاینده‌ای شده و حضورنداشتن گردشگر نیز خرید را با محدودیت مواجه کرده و کاهش چشمگیری داشته است. هرچند لالجین به خاطر فعالیت اقتصادی خوب و تجار لالجینی به دلیل ارتباطات خوبی که با بازار داخلی و خارجی دارند نسبت به سایر هنرمندان و فعالان حوزه صنایع‌دستی با مشکلات کمتری مواجه هستند.
وی افزود: بر اساس آمار سال گذشته بیش از 39 میلیون دلار در حوزه صنایع‌دستی استان همدان صادرات داشتیم که از این میزان بخش اعظمی مربوط به سفال لالجین است.
با نگاهی به مسائل و مشکلات عنوان شده توسط هنرمندان و عرضه‌کنندگان سفال شهر جهانی لالجین به نظر در سالی که مزین به شعار تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌هاست امیدواریم بتوانیم با همت همگانی مسئولان ذی‌ربط و تحقق این شعار بتوانیم اندکی از آلام هنرمندان صنایع‌دستی این شهر را که دچار رکود شده است را تسکین بخشیم.

 

نویسنده : مینا ابراهیمی

 

 

انتهای پیام/ص

 
 

ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
فرهنگ و هنر