سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1401/8/6 18:49:24
بیماری‌های تنفسی در کمین دانش‌آموزان

برای سلامت دانش‌آموزان تدبیرکنید

فقط یک ماه از سالتحصیلی گذشته اما کلاس درس 10 نفرغایب دارد و دلیل آن سرماخوردگی و یا بیماری برخی از دانش‌آموز است.

شناسه خبر: 12952

 

به گزارش نشاط شهر، از گوشه‌کنار کلاس، هرازگاهی صدای سرفه چند دانش‌آموزبلند می‌شود، اما معلمی که سالهای آخر خدمت خود را می‌گذراند بی‌توجه به همهمه دانش‌آموزان به درس خود ادامه می‌دهد.

 این روزها، مشابه این صحنه را می‌توان در اغلب بخش‌های اورژانس بیمارستان‌های همدان شاهد بود. کودکانی که با علائم مشابه درگیر بیماری فصل پائیز و زمستان شده‌اند وبه نظر می‌رسد مسئولان بهداشت و سلامت و نیز آموزش و پرورش استان بدون برنامه و توجه به افزایش شمار بیماران، بی‌تفاوت از کنار این قضیه گذر می‌کنند.
کرونا تمام نشده ولی به دلیل همین بیماری و نیز جمعیت بالای کلاس‌ها، حال این روزهای مدارس دست‌کمی از دوران کرونا ندارد.

آنچنان که پیداست و بر اساس گزارش‌های معاونت بهداشت و درمان، آنفلوآنزا امسال زودتر از همیشه از راه رسیده تا جا پای کرونا بگذارد.

سری به مدرسه ابتدائی"شهید مظلومیان" واقع در بلوار زمانی می‌زنیم.

مدرسه نسبتاً قدیمی و کلاس‌های درس کوچکی دارد. هر کلاس با 40 تا 42 نفر دایر شده‌است.از همه بدتر اینکه بعد از زنگ آخر و ترک 42 دانش‌آموز شیفت صبح، مجدد 40 نفر دانش‌آموز شیفت بعدازظهر وارد همان کلاس می‌شوند.

در نظر داشته باشید که بیش از 80 نفر از یک کلاس درس در یک روز استفاده کردند!

بااین‌حال، گزارش‌ها نشان می‌دهد که حال‌وروز دانش آموزان زیاد مطلوب نیست و برخی از آن‌ها نیز به خاطر اینکه از درس عقب نمانند باوجود بیماری سر کلاس درس حاضرشده‌اند.

مادر ریحانه می‌گوید: دخترم یک هفته می‌شود که به خاطر سرماخوردگی شدید مدرسه نیامده و امروز آمدم که مجدد اجازه‌اش را بگیرم.

مادر الینا هم می‌گوید که دخترم سالم به مدرسه آمد روز قبل از آن‌هم جایی نرفته بودیم اما شب هنگام مریض شد و همین تب و بیماری را به برادرش انتقال داد و حالا هر دو مریض‌احوال خانه نشسته‌اند و من مجبور به گرفتن مرخصی برای مراقبت از آن‌ها شدم.

البته او گفت که درس‌ها را هم کم‌وبیش از طریق شبکه شاد دنبال می‌کند.
پدر آیلار هم گفت که دخترش در این یک ماه دو بار مریض شده و کلی از درس‌هایش عقب‌افتاده است.

به نظر می‌رسد باوجود این بیماری فصلی و با توجه به اینکه آنفلوآنزا امسال زودتر از هرسال از راه رسیده و کرونا هم تمام نشده، آموزش‌وپرورش به لحاظ برخی مشکلات چون کمبود معلم، برنامه و یا چاره‌ای برای سلامت دانش‌آموزان نیندیشیده است.

گواه این موضوع اینکه تا الان فقط از اولیای دانش‌آموزان دوره ابتدائی"سنجش قد و وزن" در مراکز سلامت و ارائه آن به مدرسه را خواسته‌اند.

کافی بود طبق یک برنامه‌ریزی "فاصله اجتماعی"در یک کلاس
40 نفرهِ با یک روز در میان کردن کلاس‌ها رعایت و مجدد زدن ماسک اجباری و از ضدعفونی‌کننده‌ها استفاده شود.

علاوه بر این موارد، یادآوری رعایت نکات بهداشتی توسط دانش آموزان و نیز زدن واکسن آنفلوآنزا به خانواده‌ها ضرورت بود که در مدارس چنین مشاهده نشده است.

در همین ارتباط معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان از افزایش مراجعه بیماران با علائم تنفسی به مراکز درمانی استان، خبر داد و گفت: زنگ خطر بیماری‌های با علائم عفونت ویرال (ویروسی) دستگاه تنفسی در همدان به صدا درآمده است.

 بیماری تنفسی درکمین نشسته است

رضا طهماسبی پیرامون افزایش مراجعه بیماران با علائم گوارشی و تنفسی به مراکز درمانی استان، اظهار کرد: طی دو هفته گذشته تعداد مراجعان بیمارستانی ازنظر بیماری‌های ویرال تنفسی در استان‌همدان افزایش پیداکرده و در برخی از روزها آمار مراجعه بیماران به مراکز درمانی تا دو برابر نسبت به سه هفته قبل به‌ویژه در اطفال افزایش پیداکرده است.

طهماسبی تصریح کرد: زنگ خطر بیماری‌های با علائم عفونت ویرال (ویروسی) سیستم تنفسی به صدا درآمده و سیر مراجعان به بیمارستان‌ها به‌ویژه در اطفال افزایش پیداکرده بنابراین باید مردم را آگاه کرد. مدارس به مدت دو سال غیرحضوری بوده و به‌یک‌باره دانش‌آموزان به مدارس بازگشتند و سیر بیماری‌های ویروسی همیشه در این فصل وجود داشته است همچنین کودکان مراقبتی مانند بزرگ‌سالان از خود ندارند.

وی در رابطه با وضعیت شیوع کرونا در استان گفت: آمارها نشان می‌دهد کرونا هنوز وجود دارد اما شواهدی از همه‌گیری را نمی‌بینیم و از هر ۱۰ بیماری که به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند، یک نفر اُمیکرون، چهار نفر آنفلوآنزا و مابقی دارای سایر بیماری‌ها هستند.

طهماسبی خاطرنشان کرد: ازنظر تعداد پذیرش از ۱۰۰ نفر از بیماران با علائم تنفسی که داشته باشیم، ۵ تا ۱۰ درصد نیاز به بستری و ۱ تا ۳ درصد نیاز به بستری در ICU و مراقبت ویژه دارند.

 هیچ گزارشی مبنی بر تعداد زیاد دانش‌آموزان بیمار ندادند

با توجه به اینکه جمعیت بالای دانش‌آموزان در یک کلاس در درجه اول سلامت دانش‌آموز را تهدید می‌کند با معاون سلامت و تربیت‌بدنی آموزش‌وپرورش استان گفتگو کردیم.

عبدا... جعفری گفت: فصل سرد سال است و قطعاً بیماری‌هایی به‌مانند مهروموم‌های گذشته دانش‌آموزان را تهدید خواهد کرد که جمعیت بالا بی‌تأثیر نخواهد بود. وی با اشاره به اینکه تا الآن گزارشی مبنی بر وجود مشکلی حاد در مدارس گزارش نشده افزود: درعین‌حال با توجه به شیوع آنفلوآنزا و وجود کرونا و اهمیت سلامت دانش‌آموزان، به مدارس ابلاغ‌شده که در صورت بیماری دانش‌آموز به او فرصت استراحت در منزل را بدهند همچنین اگر تعداد بیماران یک کلاس زیاد شدند آن کلاس تعطیل شود که البته تا الآن گزارشی مبنی بر این موضوع ارائه نشده‌است.

جعفری ادامه داد: کرونا فرصتی را فراهم آورد که مدارس استان دارای تهویه شوند که تا امروز برای 11 هزار و 450 کلاس درس هزار دستگاه فن خریداری و تحویل داده‌شده است.معاون سلامت آموزش و پرورش استان گفت: این روزها تعطیلی مدارس را نداریم مگر اتفاق خاصی رخ دهد و دستور ستاد مقابله با کرونا باشد.

 وی با اشاره به اینکه خانواده‌ها اگر فرزندانشان علائمی از بیماری تنفسی دارند می‌توانند بدون دغدغه با نظر پزشک معالج و با هماهنگی مدیر مدرسه چند روز را از مدرسه مرخصی بگیرند و سختگیری وجود ندارد که دانش‌آموز مبتلا در مدارسه حاضر شود، خواستار توجه به این موضوع شد. جعفری با بیان اینکه در حال حاضر هیچ مدرسه‌ای در استان تعطیل نیست و با روند موجود طی ۱۰ روز اخیر خیلی از دانش‌آموزانی که مبتلا شدند در منزل استراحت کرده و بعد از دوره درمان به مدارس برگشتند افزود: آموزش‌ها همچنان ارائه می‌شود و طبق آخرین دستورالعمل وزارت بهداشت استفاده از ماسک در مدارس اجباری است.

وی با بیان اینکه البته جمعیت دانش‌آموزی و مدارس بالاست و مدارس بیشتر خود مدیریت این مسئله را برعهده دارند افزود: رعایت بهداشتی فردی و گروهی طبق حساسیتی که وجود دارد، مورد توجه بوده و همه باید تلاش کنیم مدرسه، خانه دوم فرد محیطی امن باشد.

با این توصیف در حالی که خانواده‌ها هر روز با بدرقه فرزندانشان، ترس از بیماری کودکانشان هنگام برگشت از مدرسه را دارند اما به نظر می‌رسد آموزش و پرورش همدان هیچ برنامه‌ای برای این موضوع ندارد.

البته این در حالی است که بر اساس اطلاعات به دست آمده مدارس استان اردبیل تا دوره متوسطه دو روز پیاپی برای پیشگیری از شیوع بیماری تعطیل شده‌اند.

با همه این تفاسیر رعایت نکات بهداشتی و استفاده از ماسک همچنان توصیه می‌شود تا سالتحصیلی پیش رو به‌سلامت گذر کند.

نویسنده : سمانه جهانگیری عرش

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
گوناگون