سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

طرح مشق کتاب سلسله جلسات نقد و بررسی کتاب ویژه دانش آموزان برای نخستین بار همزمان با سالروز تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور در شهرستان بهار برگزار شد.

شناسه خبر: 14364

 

به گزارش نشاط شهر به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان همدان،  طرح مشق کتاب سلسله جلسات  نقد و بررسی کتاب  ویژه دانش آموزان،  برای  نخستین  بار با هدف تقویت فعالیت‌های فرهنگی  و کشف استعدادهای ادبی شهرستان  همزمان  با سالروز  تاسیس  نهاد کتابخانه های  عمومی کشور  به  همت اداره کتابخانه های عمومی با مشارکت و همکاری آموزش و پرورش شهرستان  بهار و محافل ادبی وابسته به کتابخانه های عمومی شهرستان بهار با حضور معصومه فزونی، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان  بهار،  حسین فیض اللهی رئیس آموزش  و  پرورش شهرستان بهار، معاونین و مدیران  و دانش آموزان دبیرستان دکتر شریعتی شهر بهار و دیگر علاقمندان و اهالی فرهنگ و ادب در محل کتابخانه عمومی آیت الله  بهاری (ره) شهرستان بهار  برگزار شد.

 معصومه فزونی، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان  بهار در این نشست اظهار کرد: طرح " مشق کتاب" سلسله  جلسات  نقد و بررسی کتاب  ویژه دانش آموزان مقطع دوم متوسطه  برای  نخستین  بار  با هدف کشف استعدادهای ادبی، تقویت نویسندگی در بین دانش آموزان ، ایجاد تفکر انتقادی، نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی ، ایجاد ارتباط نویسندگان و دانش آموزان  و غنای تاریخ  فرهنگ ملی در  بین دانش آموزان  با همکاری  و هم افزایی آموزش  و پرورش شهرستان بهار در بازه زمانی تحصیلی ،  بصورت ماهانه برگزار می‌شود. در گام  اول نقد و  بررسی کتاب " گندمی های روشن موهات" نوشته مریم کاظمی  و  با مدیریت  جواد نوری  نویسنده ، پژوهشگر و طنز پرداز شهرستان  برگزار و ۵ نفر از دانش آموزان دبیرستان دکتر شریعتی در این طرح  به  نقد کتاب  فوق  و ارائه پیشنهادات پرداختند .

 

وی افزود: مجموعه گندمی های روشن موهات ۷۰ قطعه شعر اعم از غزل، چهارپاره و رباعی از سروده های اخیر مریم کاظمی نویسنده  و شاعر بومی شهر بهار  را در خود جای داده است. زبان اشعار ساده ،  بی پیرایه ، امروزی  و صمیمی است. عمده درونمایه مورد استفاده موضوع کتاب  عشق است که با نگاه زنانه پیوند خورده و توانسته تصاویر شاعرانه پدید آورد.

حسین فیض اللهی، رئیس آموزش و  پرورش شهرستان بهار با اشاره به جایگاه ، ارزش و اهمیت ارتباط  با کتاب در جمع دانش آموزان افزود:  برگزاری برنامه هایی مانند مشق کتاب علاوه بر تعمیق ارتباط بین نویسندگان  بومی  با دانش آموزان باعث تقویت روحی و نشاط فرهنگی آنها می‌شود. انس دانش آموزان با کتاب، علاوه  بر اینکه  بر علم  و دانش  و آگاهی  دانش آموزان می‌افزاید؛ در تصمیمات آینده  آنها  نیز تاثیرگزار است  و می تواند کمک شایانی در زندگی آینده  دانش آموزان داشته  باشد.

 

وی از اجرای طرح مشق کتاب ویژه دانش آموزان قدردانی و ابراز امیدواری کرد: این طرح در رونق کتابخوانی موجب نگاه موشکافانه و ذوق و نگاه ادبی دانش آموزان خواهد شد و این اقدام تحسین برانگیز است. در گام اول مدسه  دکتر شریعتی  در اجرای این طرح  پیشقدم  شده است. در اجرای  هر چه  بهتر این طرح  با همکاری اداره کتابخانه های عمومی شهرستان تلاش خواهیم کرد و سایر مدارس  نیز  در این طرح  مشارکت  می‌کنند.

 

 

دانش آموزان مدرسه  پسرانه  شریعتی در این طرح  برای نخستین  بار اقدام  به  نقد اثر چاپ شده  «گندمی های روشن موهات»  نوشته مریم کاظمی با حضور این شاعر بومی پرداختند. در کتاب گندمی های روشن موهات استفاده از آرایه و مراعات نظیر های ادبی مانند مزه مزه کردن  روزهای دور، سبک سازی  و ترکیب کلمات  به جایی که  می تواند تصویر سازی خوبی برای مخاطبان ایجاد می کند  و موضوع  کتاب  عاشقانه و فراق  معشوق  و  سبک  کتاب  سنتی  و کلاسیک و اشعار کتاب غزل ،  رباعی و چارپاره می باشد و همچنین محتوای کتاب  صمیمی و دوستانه است .

 

مریم کاظمی نویسنده  کتاب  گندمی های روشن موهات ضمن  ابراز  خرسندی از اجرای این  طرح  عنوان کرد : برگزاری چنین برنامه های فرهنگی ارتباط بین نویسنده و مخاطب را بیشتر می کند و در نهایت  باعث تقویت  قلم  نویسنده می شود. عنوان کتاب از یکی از مصرع های  چارپاره‌ها انتخاب شده است. این کتاب حاصل تجربیات  شخصی است چرا که اگر انسان مسأله‌ای را تجربه  نکند؛  نمی تواند  چیزی بنویسد. دراین کتاب از سبک شعری  چارپاره استفاده شده که  به این  سبک شعری  بیشتر علاقمند هستم.

 

در پایان از جواد نوری نویسنده مجری طرح و مدیر نقد برنامه ، مریم کاظمی نویسنده  و شاعر شهرستانی و از دانش آموزان دبیرستان دکتر شریعتی که  به  نقد کتاب  پرداختند تقدیر به عمل آمد. 

 

 

 

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
فرهنگ و هنر