سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

گردشگری روستایی، نیازهای اولیه‌ای دارد که از آن‌ها به عنوان زیرساخت یاد می‌شود. این زیرساخت‌ها می‌توانند زیرساخت‌های گردشگری و یا زیرساخت‌های عمومی مورد نیاز در زمینه گردشگری در یک روستا باشند. از جمله این زیرساخت‌ها می‌توان به بالا بردن سطح بهداشت روستاها، بالا بردن سطح امنیت منطقه روستایی و وجود راه‌های ارتباطی مناسب را نام برد که در واقع خاصیت دوگانه داشته و برای افراد ساکن در روستاها و گردشگران مورد نیاز هستند.

شناسه خبر: 14568

 

گردشگری روستایی، نیازهای اولیه‌ای دارد که از آن‌ها به عنوان زیرساخت یاد می‌شود. این زیرساخت‌ها می‌توانند زیرساخت‌های گردشگری و یا زیرساخت‌های عمومی مورد نیاز در زمینه گردشگری در یک روستا باشند. از جمله این زیرساخت‌ها می‌توان به بالا بردن سطح بهداشت روستاها، بالا بردن سطح امنیت منطقه روستایی و وجود راه‌های ارتباطی مناسب را نام برد که در واقع خاصیت دوگانه داشته و برای افراد ساکن در روستاها و گردشگران مورد نیاز هستند.

علاوه بر این‌ها ما زیرساخت‌هایی لازم داریم که مخصوص حوزه گردشگری است؛ به عنوان مثال واحدهای اقامتی که در فضاهای روستایی با عنوان واحدهای بوم‌گردی نامیده می‌شوند، فروشگاه‌های صنایع‌دستی، راهنمایان تورهای محلی و... مجموعه‌ها و کسب‌وکارهای اقتصادی که نیاز است برای گردشگران فراهم شوند و لذا برای آن که روستایی را به عنوان هدف گردشگری آماده کنیم، قاعدتاً قبل از هر چیزی باید این زیرساخت‌ها فراهم شود.

 

 

وجود این زیرساخت‌ها، می‌تواند چرخه محرک و لوکوموتیو سایر صنایع باشد به طوری که با حرکت صنعت گردشگری و ایجاد این زیرساخت‌ها، دیگر بخش‌های اقتصادی نیز فعالیت خود را آغاز کنند. به عنوان مثال صحبت در خصوص بوم‌گردی‌ها نیاز به بازسازی فضاهای روستایی دارد و به این ترتیب باعث رونق کسب‌وکارهایی از جنس ساخت‌وساز خواهد شد. همچنین فعالیت فروشگاه‌های صنایع‌دستی منجر به رونق زنجیره تولیدات صنایع دستی که کاملاً بومی هستند نیز می‌شود، حتی خرید مایحتاج گردشگران پس از ورود به محیط نیز سبب حرکت صنایع غذایی می‌شود.

با توجه به این که گردشگری روستایی به نوعی جزء گردشگری‌های جایگزین امروزی محسوب می‌شود، دو اصل ویژه توسعه پایدار، بهره‌مندی میزبان از منافع اقتصادی گردشگری و دیگری کاهش اثرات منفی در منطقه از جمله اصول است. در واقع دنیا به سمتی پیش می‌رود که منافع جامعه محلی را با حضور گردشگران تأمین کند. مهمترین کاری که می‌توانیم انجام دهیم، درونی کردن مصارف است؛ به این معنی که کالاهایی در اختیار گردشگران قرار گیرد که تولید و توزیع آن‌ها به دست جامعه محلی انجام می‌شود. تولید و توزیع صنایع دستی و غذاهای محلی به این موضوع کمک می‌کند.

آموزش در فضاهای روستایی و آماده کردن فضای روستا برای پذیرایی از مهمان‌ها، مهمترین اتفاق برای توسعه پایدار گردشگری است، معتقدیم که ما ایرانی‌ها خیلی مهمان‌نواز هستیم و در مقایسه با سایر فرهنگ‌ها، فرهنگ مهمان‌نوازتری داریم، اما در عمل زمانی که وارد حوزه اجرایی می‌شویم، مشاهده می‌شود که تعارضاتی بین حضور گردشگر در محیط‌هایی مانند محیط‌های روستایی وجود دارد. بنابراین آموزش جامعه میزبان مهمترین اصل محسوب می‌شود که با رعایت آن می‌توانیم تصور کنیم که منافع مادی گردشگری روستایی هم نصیب جامعه محلی شود. در کل مناطق روستایی، میزان و حد مشخصی از جاذبه وجود دارد که می‌تواند در زمان‌های مناسب گردشگران را به سمت خود جذب کند، اما در فضاهای روستایی، رویدادها زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند که مبتنی بر فرهنگ میزبان باشند؛ 

رویدادها، از محرک‌های گردشگری و عامل مهم توزیع و بازتوزیع گردشگران به مناطق مختلف در فصل‌های مختلف است، همچنین جزو عناصری است که در صورت تبیین درست، می‌تواند به محور توسعه گردشگری در زمان یا مکانی خاص تبدیل شود.

برخلاف باور عموم، جاذبه‌های گردشگری تنها محدود به وجود مکان‌های فاخر تاریخی نمی‌شود، بلکه فرآیندها و رویدادهای جاری در یک روستا نیز نقش مهمی در برندسازی و رونق آن دارد. امروزه رویدادها برای احیای فرهنگ‌ها حیاتی و افزایش اوقات فراغت موجب افزایش رویدادهای عمومی، جشن‌ها و سرگرمی‌ها شده است و قطعا با برپایی رویدادهای مختلف شاهد رونق گردشگری روستایی در مناطق روستایی برخوردار از جاذبه‎های گردشگری، فرهنگی، طبیعتی و تاریخی خواهیم بود .

به گزارش نشاط شهر، در روستای حسام آباد شهرستان بهار و در سال گذشته جشنواره کوره سیب زمینی در روز  ۸ فروردین ماه  به همراه اجرای ساز و دهل، اجرای گروه طنز عمو حمید، شعر خوانی طنز برگزار شد و در حاشیه این جشنواره غرفه هایی جهت ارائه محصولات مختلف سیب زمینی، محصولات خانگی و مشاوره های رایگان برپا بود، و حضور نیروهای امدادی هلال احمر و اندازه گیری فشار خون و تست قند خون  و امدادرسانی به شرکت کنندگان در جشنواره از دیگر بخش های این جشنواره بود. 

 

دهیار روستای حسام آباد، مرضیه کریمی رادپور، هدف از برگزاری این جشنواره ها را معرفی شهرستان بهار به عنوان قطب تولید سیب زمینی در کشور بیان کرد و اظهار داشت: یکی از دغدغه های ما در شهرستان بهار شناساندن شهرستان بهار به عنوان قطب تولید سیب زمینی در کشور است که یکی از روش های دستیابی به این هدف برگزاری جشنواره هایی با عنوان سیب زمینی در شهرها و روستاهای شهرستان است.

کریمی با بیان این مطلب که شغل اصلی ساکنین این روستا کشت سیب زمینی است افزود: در برگزاری این جشنواره اهالی روستا کمک بسیاری کردند و  اولین تجربه این روستا در این باره  بود. 

 کریمی با بیان این مطلب که بالغ بر ۴۰ سردخانه و سوله به دست کشاورزان حسام آبادی در این منطقه ایجاد شده گفت: تعداد بالای سردخانه ها و انبارهای موجود در این روستا ظرفیت بزرگی در استان است که برگزاری چنین جشنواره هایی به صورت سالیانه می تواند این روستا را مورد توجه قرار دهد.

او گفت: برای سومین سال متوالی برپایی رویداد امسال با هدف تقويت باورها و ارزش‌هاي ديني از جمله روحيه قناعت و صرفه جويي، درك و نگرش مثبت خانواده ها نسبت به مسائل مهم زيست محيطي به جامعه و استفاده بهينه از پسماندها با استفاده از زبان هنر و به مناسبت عید سعید فطر، جشنواره خانوادگی _ دانش آموزی با موضوع "بهترینها از دور ریختنیها " در روستای حسام آباد، شهرستان بهار برگزار شد و خانواده‌ها دست سازه های خود از مواد دور ریختنی را برای حاظران به نمایش گذاشتند.

کریمی ابراز امیدواری کرد به منظور رونق گردشگری در روستای حسام آباد شاهد برپایی رویدادهای مختلف در طول سال باشیم.

 

 

احمد رجبی راغب 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/ص


برچسب ها: بهار# روستا#
ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
گوناگون