سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

اصلاح و باز سازی آرامستان به بودجه ی هنگفتی نیاز دارد؛ هم برای شهرداری هم برای مردم خسارت بار و هزینه ساز است و از طرفی این امر تا حدّی نشدنی است! پس بهتر است، این بودجه صرف بهسازی و امر آسفالت ریزی خیابان های داخل شهر شود که از کارهای سنگین شهرداری و از نیاز های اساسی و فوری شهر است.

شناسه خبر: 14815

 

چند نکته درمورد آرامستان بهار:


- این قضیه تفرقه بینداز و حکومت کن نباشد یعنی؛ این نباشد که می خواستیم درست کنیم اما مردم راضی نشدند!!

- اصلاح و باز سازی آرامستان به بودجه ی هنگفتی نیاز دارد؛ هم برای شهرداری هم برای مردم خسارت بار و هزینه ساز است! و از طرفی این امر تا حدّی نشدنی است! پس بهتر است، این بودجه صرف بهسازی و امر آسفالت ریزی خیابان های داخل شهر شود که از کارهای سنگین شهرداری و از نیاز های اساسی و فوری شهر است!

- کسی مخالف به سامان شدنِ امور و نظم و نظام نیست اما چگونه، چرا و به چه قیمت!؟

-  این کار با نظریه پردازی درست نمی شود، باید با یک جمع کار بلد، کارشناسی دقیقی شود.

-  مردم ما به این وضعیتِ سخت و نا همگون قبرها عادت کرده اند و راحت هستند بخصوص در عصر پنجشنبه ها و چهلم ها جمعیت زیادی بدون کوچکترین بی احترامی به اهل قبور وسنگ ها در کنار هم و لابلای قبور می ایستند و مراسم خود را به دور از تنش و رنجش به پایان می رسانند!! اما این امر در شهرهای بزرگ به خاطر نزدیکی و هم سطحی قبور؛ هم سنگها در زیر پا آسیب می بینند و هم نوعی بی حرمتی به اموات می شود و هم این که در پاره ای اوقات بخصوص در تصادم دو مجلس باهم تنش زا می شود!!

_- باید این غیر هم سطح بودنِ قبور را پذیرفت! این بخشی از فرهنگ ماست البته وسعت و فراخنایی زمین هم در این امر دخیل بوده و هست!! ونهایتاً اتفاقی است که ارمغان در گذشتگانِ ماست و شاید هم مدیریت ناخواسته و یا خواسته ی شهرداران اولیه ی شهر است! و اصلاح آن، یک شب اتفاق نمی افتد و زمان بر است!

-  و اگر هم قرار است هم سطحی قبور اتفاق بی افتد باید عدالت رعایت شود؛ اگر ارتفاع دادن اشتباه است باید برای همه اشتباه باشد. مردم نمی پذیرند برخی قبرها چون مهم هستند چون فرق می کنند، یک متر ارتفاع داشته باشند و هم چنان بمانند!!

- اگر هم سطحی خوب است مسئولین  ما هم در گذشته همچون گذشتگان ما  اشتباه کرده اند و باید قبور شهدا هم همسطح می شد، البته با یک زیبایی خاص!!

-  فکر نکنیم اگر قبور صاف شود مشکل حل می شود بعضی فرهنگها و آداب ها منطقه ای است مثلا اگر دو قبر نزدیک بهم چهلمشان باشد مردم راضی نمی شوند، روی قبورشان پا بگذارند!! سنگ ها گِلی می شود خش بر می دارند و  صاحبان مُرده رنجور می شوند و... تنش زا می شود؛ هم چنان که در شهرهای بزرگ اتفاق می افتد!!


واما اگر اصرار بر انجام این کار مهم و بسیار سخت وجود دارد یک راه حل ساده این است ابتدا بخش بسیار کوچکی  را به عنوان آزمایش و با رضایت صاحبان اموات انجام شود و در صورت رضایتمندی و قشنگی کار، مردم هم با درک این که به امواتشان و به اصل کار آسیبی نمی رسد مشتاق به باز سازی خواهند شد آن وقت است که در یک مدت سه ساله می شود کار را به پایان بُرد!

راهِ دیگر حلّ مسئله این است دور تا دور
قبرستان مثل محدوده ی اول قبرستان، دیوارکشی شود و دیگر به هیچ وجه  دفنی صورت نگیرد!! و این دو قسمته ی آرامستان به همین شکلی که هست با  کمی ساخته و پرداختگی همچون قبرستان بقیع بماند و اموات در یک فضای جداگانه و همسطح و مرتب به خاک سپرده شوند!! البته در یک فضای بزرگ و آماده شده حتی محصور شده و شکیل که تمایل مردم را بر انگیزاند.

الهم الجعل عواقب امورنا خیرا

 

کاظم زارعی





انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
اجتماعی، اقتصادی

امام جمعه بهار: خرید دسته گل‌های گرانبها و سنگ قبرهای چند صد میلیونی هیچ تاثیری در آخرت میت نخواهد داشت/ رئیس شورای شهر بهار: بیس‌ریزی داخل آرامستان سال گذشته انجام شده ،بیس‌ریزی پارکینگ آرامستان نیز ماه قبل در دستور کار قرار گرفته است/ مسئول آرامستان: یکی از مشکلات اصلی آرامستان محصور شدن و دیوارکشی آن است