سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1400/1/23 11:29:09
ماحصل آموزش های مجازی در دوران کرونایی؛

روش های نامناسب تدریس، عامل بروز اختلالات یادگیری

روش هاي تدريس نامناسب سبب بروز اختلالات يادگيري در كودكان است که این مسئله در آموزش های مجازی و دخالت خانواده در امر آموزش بیشتر رخ نمایی خواهد کرد.

شناسه خبر: 10868

به گزارش نشاط شهر امروزه درصد قابل توجهي از كودكان سنين مدرسه به نحوي دچار اختلالات يادگيري هستند و واژه اختلال يادگيري به دانش آموزاني اطلاق مي شود كه به رغم داشتن هوشبهر متوسط و يا بالاتر در خواندن (نشانه ها: تلفظ كلمات جديد، تشخيص تفاوت صداهاي بعضي از حروف، قرائت معكوس حروف، ناتواني در درك و فهم درست مطالب بهنگام خواندن) ، نوشتن ( نشانه ها :دست خط ناخوانا، جا انداختن حروف ، تعداد زياد اشتباه كلمه بندي و دستوري ، سازمان دهي ضعيف ) و رياضي ( نشانه ها : توانايي شناسايي و درك نماد ها ، مرتب كردن اعداد ، جمع ، تفريق ، ضرب و توانايي هاي چهار عمل اصلي) دچار مشكل مي باشند و اين مشكلات در نتيجه عقب ماندگي ذهني، ناسازگاري عاطفي و يا محروميت محيطي نمي باشد و هميشه تفاوت قابل ملاحظه اي بين ظرفيت يادگيري و پيشرفت تحصيلي در كودكان مبتلا به اختلالات يادگيري به چشم مي خورد.

بدين معنا كه بر اساس آزمون هاي هوشي انتظار مي رود كه كودك از عهده يادگيري دروس و انجام تكاليف درسي به خوبي برآيد اما نمرات حاصل از پيشرفت تحصيلي گوياي حقيقت ديگري است كه همين امر سبب سردرگمي معلمان و والدين مي شود.

متاسفانه اختلالات يادگيري در طول زندگي فردي مي تواند بر اعتماد به نفس ، تحصيلات ، شغل ، معاشرت هاي اجتماعي و فعاليت هاي روزانه فرد تاثير گذارد و باعث مي شود كودك از تحصيل متنفر شود و در هنگام آموزش دچار اضطراب ، احساس حقارت ، حسادت ، كاهش اعتماد به نفس گردد.

از جمله عوامل قابل توجه در علل اختلالات يادگيري كه امروزه متاسفانه در ايام تعطيلات اضطراري كرونا بيشتر مورد بحث است ضعف در روش هاي تدريس و شيوه هاي آموزش است به عبارت ديگر شايد ناتواني در يادگيري مشكل كودك نيست بلكه ناشي از ضعف توانمندي آموزش دهندگان و روش هاي تدريس متناقض و نامناسب است.

 آموزش مجازی ارتباط عاطفی معلم و دانش آموز را کم می کند

از نظر كارشناسان و محققان از جمله دلايل مشكلات يادگيري كودكان مربوط به ضعف يا ناتواني معلم در استفاده از روش هاي مناسب براي تدريس است و اين امر در مورد دانش آموزاني كه به دلايلي نتوانسته اند ارتباط عاطفي و متقابل با معلم و والدين برقرار سازند بيشتر ديده مي شود .

در ايام آموزش در بستر فضاي مجازي و مشاركت بيشتر والدين در امر ياددهي و يادگيري دانش آموزان ، در صورت عدم اطلاع اوليا از روش تدريس و آموزش هاي درست و هماهنگ با آموزگار متاسفانه اختلالات يادگيري ظهور بيشتري خواهد داشت.

مشارکت والدین و عدم اطلاع آنها از روش های تدریس مشکل را چند برابر می کند

بنابراين در بحث برنامه هاي آموزشي دانش آموزان در بستر فضاي مجازي به مساله روش هاي آموزشي مي بايست توجه ويژه اي كرد و وقتي سخن از آموزش است هر دو نهاد يعني خانه و مدرسه مي بايست هماهنگ با هم جهت جلوگيري از بروز اختلالات در كودكان عمل كنند و براي اجراي برنامه آموزشي مي بايست جهت گيري معلم - دانش آموز كه با توجه به يك هدف مشخص شده است براي بيان توالي دقيق محتوا، فعال كردن دانش آموز و بيان نقش معلم در الگو قرار گرفتن ، توضيح دادن ، نظارت كردن و ارائه بازخوردهاي اصلاحي به دانش آموزان رعايت گردد كه در صورت دخالت نامناسب والدين مي تواند سبب اختلال در آموزش و ناتواني يادگيري گردد.

احمد قره خانی
دكتري تخصصي روانشناسي
رييس اداره آموزش و پرورش استثنايي استان


برچسب ها: آموزش#
ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی