سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی وگردشگری استان همدان گفت: ارزیابان یونسکو به زودی برای ساماندهی کاروانسرا‌های فرسفج و تاج‌آباد به همدان می‌آیند.

شناسه خبر: 11298

به گزارش نشاط شهر، علی مالمیرمدیرکل میراث‌فرهنگی،صنایع‌دستی وگردشگری استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، گفت: پرونده کاروانسرا‌های "تاج‌آباد" در روستای تاج آباد شهرستان بهار  و "فرسفج"  در شهرستان تویسرکان ، در قالب زنجیره کارونسرا‌های ایران به یونسکو ارسال شده و قرار است تیرماه امسال ارزیابان برای بازدید این آثار به همدان بیایند.

او افزود: دو کاروانسرای تاج‌آباد و فرسفج با قرار گرفتن در فهرست کاروانسرا‌های تاریخی کشور در آستانه ارسال به یونسکو و ثبت جهانی هستند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی وگردشگری استان همدان ابراز داشت:«کاروانسرای تاج‌آباد، در روستای تاج‌آباد در شهرستان بهار قرار دارد که این کاروانسرا در سال ۱۳۷۶ با شماره ثبت ۱۸۷۲ به‌عنوان یک اثر ملی ایران ثبت شد و این کاروانسرا بر خلاف بیشترکاروانسرا‌های ایران که دارای نقشه مستطیل شکل هستند، نقشه مدور دارد و این طراحی در میان کاروانسرا‌های ایران بسیار کمیاب است و به همین دلیل یکی از جالب‌توجه‌ترین بنا‌های تاریخی استان همدان محسوب می‌شود و در منطقه غرب یکی از مهم‌ترین کاروانسرا‌ها به شمار می‌آید.

او با اشاره به کاروانسرا فرسفج در شهرستان تویسرکان اضافه کرد:  کاروانسرای «شاه عباسی فرسفج» در ۲۳ کیلومتری جنوب غربی تویسرکان و ۵ کیلومتری جاده تویسرکان-کنگاور قرار گرفته است و این کاروانسرا با سبک معماری عهد صفوی ساخته شده و شکل کاروانسرا مستطیل ۴ ایوانه که ۴ برج دایره‌ای شکل در ۴ گوشه آن و ۳ برج نیم دایره در وسط اضلاع شرقی غربی و شمالی ساخته شده است.

مالمیربا اشاره به اینکه  در قسمت فوقانی برج‌ها چند ردیف آجر کاری کنگره‌ای کار شده و برج‌ها علاوه بر جنبه تزئینی محل دیده‌بانی هم بوده است، ادامه داد: این کاروانسرا با داشتن دیوارهای قطور و سقف‌های طاق ضربی آجری از استحکام فوق‌العاده‌ای برخوردار است و اتاق‌های متعدد متصل به هم با ایوان‌ها و فرش اندازهای مناسب بر استراحت مسافران در آن ساخته شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی وگردشگری استان همدان با بیان اینکه کاروانسرای «شاه عباسی فرسفج» در سال ۱۳۷۶ در فهرست آثار ملی ثبت شده است، عنوان کرد: این دو کاروانسرا در صورت ثبت جهانی تبدیل به دو اثر ماندگار و تاریخی در عرصه جهانی خواهند بود و معماری ایرانی را به رخ جهانیان خواهند کشید.

انتهای پیام/


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
اجتماعی، اقتصادی