سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

همزمان با معضل کمبود در تولید و حجم عرضه مرغ در سطح کشور، بازار مرغ بهار نیز از این قافله جا نماند، تا مشخص نشود این مرغ است که سر ناسازگاری با مردم دارد یا طمع دلالان یا جوجه های نارسی که در اوج بی تدبیری سقط شدند و یا اصلا به فرموده مسئولی؛ مردمی که از صف ایستادن خوششان می آید !

شناسه خبر: 11413

به گزارش نشاط شهر، در پی ارسال پیام های مردمی به پایگاه خبری نشاط شهر و رصدهای میدانی، پای گلایه های شهروندان بهاری در مورد بازار آشفته مرغ نشستیم. 

گشتی در مغازه های توزیع مرغ داشتیم، در ابن بین جوانی میگفت: برای خرید مرغ یخ زده چندین ساعت در صف بودیم !  آن طرف تر پیرمردی ما را مخاطب سخنانش گرفت و گفت: ما خیلی هم نیاز داشتیم ولی به صف مرغ نرفتیم! 

به مرگ گرفته شده ایم که به تب راضی شویم

خانمی که برای خرید مرغ مراجعه کرده بود با لبخند تلخی به ما گفت: مجبوریم ! اگر مرغ را در مرغ فروشی ها چند ده هزار تومان هم بفروشند سختی صف و استرس بیماری را هم باید تحمل کنیم! گویا به مرگ گرفته شده ایم که به تب راضی شویم!

کاسبی در آن حوالی گفت: بدلیل نزاع و درگیری که در صف مرغ پیش آمد، عده ای از خیر خرید مرغ گذشتند بماند که خیلی از مردم هم قدرت خریدی برایشان باقی نمانده است! 

اما حرف آخر را زن جوانی به ما زد و گفت : ما هر وقت ببینیم برای خرید هرچیزی صف تشکیل شده از خرید صرفنظر میکنیم حتی اگر نان باشد. 

 

در نهایت بر آن شدیم تا برای پیگیری موضوع تماسی با علی حیدری رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان بهار داشته باشیم تا مشخص شود چه راهکار و تمهیداتی برای رفع کمبود مرغ در سطح شهر بهار اندیشیده شده است.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان بهار سخنان خود را چنین آغاز کرد: توزیع مرغ به صورت متمرکز از سطح استان بر اساس جمعیت هر شهرستان میباشد و البته ناگفته‌نماند تامین مرغ از وظایف جهاد کشاورزی است و ما فقط در بحث توزیع و نظارت دخیل هستیم.

میانگین مرغ مصرفی در بهار روزانه 4 تن است

حیدری ادامه داد: کشتارگاه ها بر اساس موجودی مرغی که وجود دارد سهمیه بندی کرده و طبق معیار جمعیت و میانگین مصرف در سطح هر شهرستان توزیع میکنند. در شهر بهار میانگین و کشش مرغ مصرفی در روزهای عادی حدود ۴ تُن میباشد ولی با توجه به تبلیغات یا هجوم مردم همین مقدار هم دیگر کفاف نمیدهد، ما در چند وقت اخیر روزانه گاهی ۷ و ۸ تن مرغ وارد شهرستان میکنیم ولی باز هم با مشکل کمبود مرغ روبرو میشویم و دلیل آن را نمیدانیم.

وضعیت توزیع مرغ در بهار به مراتب بهتر از سایر شهرستانهاست

حیدری همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر حضور کارگران فصلی در سطح شهر و دخیل بودن آنها در التهاب بازار مرغ به خبرنگار ما گفت : ضمن تکذیب این گمانه زنی بنده اطلاع موثق دارم که وضع توزیع مرغ در بهار به مراتب بهتر از نقاط دیگر استان است، ما برای آرامش نسبی بازار از نیروهای بسیج ، بازرسی، بخشداری، دهیاری و حتی از شورا نیز کمک گرفته ایم. 

رئیس اداره صنعت و معدن در پاسخ به دو نرخی بودن قیمت مرغ تصریح کرد: مرغ قطعه بندی شده و شرکتی نرخ مصوبی دارد که اعلام شده و این مرغ های توزیعی مرغ گرم میباشند نه منجمد و هم اینکه نرخ مصوب مرغ در حال حاضر ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان میباشد که افزایش یا کاهش آن نیز با دولت است.

وی در ادامه یادآوری کرد: نوع مرغ منجمد که در سردخانه ها دپو میشود برای تنظیم بازار و بجهت اینکه بازار به مشکل نخورد وارد چرخه عرضه و توزیع میشود و طبق نظرات کارشناسان دامپزشکی فواید مرغ یخ زده از لحاظ سلامتی بسیار بیشتر از مرغ گرم است و خواهشمندیم شما نیز با کارشناسان صحبتی داشته و این مسائل را برای آگاهی عموم مردم اطلاع رسانی کنید. 

هم اکنون روزانه 7 تا 8 تن مرغ وارد بازار می کنیم

حیدری در پایان اشاره کرد: خداراشکر وضعیت ما از لحاظ توزیع مرغ بد نیست و امروز نیز حدود ۷ یا ۸ تن مرغ در سطح بهار توزیع میکنیم و مشکلات عدیده ای که قبلا در بازار مرغ وجود داشت برطرف شده و ما برای آرامش بازار مرتب در حال کار هستیم ‌و امیدواریم با کمک مردم و همت تمامی مسئولین و دلسوزان این روزها نیز با کمترین مشکل سپری شود. 

نتیجه گیری: و اما نکته آخر در ارتباط با رفتارهای نادرستی است که ما مردم در مقابله با گرانی های افسار گسیخته و بی ثباتی های بازار، برعکس تمام مردم دنیا از خود نشان میدهیم و تمامی تکنیک های صف ایستادن را از حفظیم ، در سراسر دنیا اگر کالایی گران شود مردم از آن کالا استقبال نمیکنند تا قیمت آن تعدیل شود.در این صف کشیدن ها مقصر هر طرفی که باشد بدنیست ما نیز نگاهی به خودمان بیندازیم تا ببینیم چقدر در تسری و همه گیری این عادت رفتاری غلط و آسیب زننده مقصر هستیم و برای اشاعه فرهنگ ایرانی با صف سهم داریم؟!

گزارش: سمیه غفاری


برچسب ها: توزیع_مرغ#
ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
اجتماعی، اقتصادی