سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

توجه به ویژگی های طبیعی منطقه ای و ملی تاثیر بسزایی در مدیریت آمایش سرزمین و به تبع آن مدیریت برنامه ریزی توسعه دارد. آمایش سرزمین در سه بعد سازماندهی مطالعات، بررسی وضع موجود و توجه به ظرفیت ها و برنامه ریزی آینده محور، قابل بحث و بررسی است.

شناسه خبر: 11474

 

به گزارش نشاط شهر، ارزیابی توان اکولوژیک تعیین می کند که هریک از فعالیت های انسانی در کدام پهنه سرزمینی قابل اجرا یا غیر قابل اجراست. در هر یک از پهنه ها چه فعالیت هایی قابل انجام دادن نیست یا انجام دادن آن نه تنها صرفه اقتصادی به دنبال ندارد و بلکه ممکن است منجر به تخریب پایداری طبیعی و حتی بهم زدن ترکیب جمعیتی و تهدیدات فرهنگی و اجتماعی و تاریخی یک زیست بوم شود.در همین راستا، نوشتار حاضر نظر مخاطبان را به ارزیابی توان اکولوژیکی شهرستان بهار در توسعه کلان شهر فرضی همدان به سمت این شهرستان، جلب می نماید. 

 پهنه سرزمینی شهرستان بهار در شاهراه مواصلاتی غرب کشور به سمت تهران و در مجاورت شهرستان های همدان، کبودرآهنگ، اسد آباد و هم مرز با استان کردستان است دارای قدمتی هزاران ساله و کهن می باشد که روزگاری حتی پایتخت دولت های دیرین بوده است. 

 شهرستان بهار، مستعد کشت انواع محصولات زراعی و باغی است و این حجم گسترده فعالیت کشاورزی و زراعی در کنار استعداد بی نظیر این شهرستان در گردشگری، صنایع دستی و مدرن با دارا بودن چندین شهرک  صنعتی مهم، حمل و نقل  و دامداری، این شهرستان را همواره بعنوان قطب اقتصادی و اشتغال استان همدان مطرح کرده است.

 از نظر کارشناسان اهل فن در حوزه آمایش سرزمینی، ارزیابی توان اکولوژیکی سرزمین تا آنجاست که تا اگر سرزمینی بالقوه توان اکولوژیکی مناسب و لازم را برای اجرای کاربری خاصی نداشته باشد، حتی در صورت ضرورت اقتصادی  و سیاسی به وجود آن کاربری و اجرای آن طرح نه تنها سبب بهبود شرایط محیط زیست منطقه نمی شود بلکه تخریب بیشتر آن را به دنبال خواهد داشت. بگذریم از تبعات سنگین تر اجتماعی، فرهنگی اجتناب ناپذیری که در دراز مدت به مراتب زیان بارتر و مخرب تر خواهد بود. 

 علیرضا سهرابی 

فعال فرهنگی-سیاسی، دانشجوی دکترای تخصصی آموزش زبان انگلیسی دانشگاه بوعلی سینا

 

انتهای پیام /


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:

در لایحه حجاب و عفاف تمام دوربین‌های ادارات دولتی و خصوصی باید به فراجا وصل شوند / کسی که کشف حجاب کند، بار اول یک و نیم میلیون تومان جریمه می‌شود، بار دوم، ۳ میلیون تومان که بعد از سه هفته باید ۴ و نیم میلیون تومان پرداخت کند / بار سوم، فرد به محاکم قضایی ارجاع می‌شود که مجازات‌های سختی برای آن پیش بینی کرده ایم

اجتماعی، اقتصادی