سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1400/6/11 07:45:55
غار علیصدر تعطیل شد؛

مرگ تدریجی گردشگری همدان/حمایت‌هایی که در حد حرف ماند

صنعت گردشگری در همدان و شاید در جهان جزء صنایعی بود که ضربه سنگینی را از کرونا خورد، صدها نفر در همدان که از قِبَل گردشگری ارتزاق می کردند بیکار شدند، آژانس‌ها و دفاتر خدماتی گردشگری بیکار شدند، خانه‌های بوم گردی از رونق افتادند، تولیدات صنایع دستی کاهش یافت، امکان گردشگری بارها و بارها تعطیل شد.

شناسه خبر: 11577

به گزارش نشاط شهر به نقل از همدان پرس؛ همدان با داشتن زیر ساخت‌های تاریخی، فرهنگی و جاذبه‌های طبیعی یکی از پنج شهر گردشگری ایران به شمار می آید، و طی چند سال گذشته با تاکیداتی که بروی گردشگری همدان می‌شد، آرام آرام به سمت جان گرفتن این صنعت پیش می‌رفت، از برگزاری اجلاس جهانی گردشگری گرفته تا دعوت سفرای گردشگری به همدان و برپایی همایش‌ها و تبلیغات گسترده در این زمینه، فعال شدن تورهای گردشگری، ساخت‌خانه های بوم گردی در جای جای استان، برپایی جشنواره هایی چون مبل و منبت، گردو، شیره‌پزی، برداشت آلو، ساخت چندین هتل، سوئیت های اقامتی ظرف دو سال، همه و همه حکایت از حرکت همدان به سمت توسعه صنعت گردشگری بود.

لالجین به عنوان شهر جهانی سفال انتخاب شد و همین آوازه خیل زیادی از گردشگران به سمت این شهر روانه می کرد، ملایر به عنوان شهر ملی مبل و منبت معرفی شد و در کنار تمام این موارد غار علیصدر به عنوان بزرگترین غار آبی جهان بیشترین گردشگر را به خود اختصاص داده بود.

ورود مسافران به همدان موجب رونق اقتصادی بسیاری از مشاغل وابسته به گردشگری در شهر شده بود و گویی کور سوی امیدی در دل همدانی که شهر صنعتی نیست و اقتصاد آن تنها وابسته به کشاورزی بود جرقه زده بود.

اما این شرایط دیری نپایید و صنعت نوپای گردشگری همدان که جانی تازه یافته بود، با پدیدار شدن بیماری منحوس کرونا نفسش هر روز تنگ و تنگ‌تر شد.

متاسفانه صنعت گردشگری در همدان و شاید در جهان جزء صنایعی بود که ضربه سنگینی را از کرونا خورد، صدها نفر در همدان که از قِبَل گردشگری ارتزاق می کردند بیکار شدند، آژانس‌ها و دفاتر خدماتی گردشگری بیکار شدند، خانه‌های بوم گردی از رونق افتادند، تولیدات صنایع دستی کاهش یافت، امکان گردشگری بارها و بارها تعطیل شد،  بازار سوغات سراها کساد شد، ظرفیت اشغال هتل‌ها و مراکز اقامتی به زیر صفر رسید، سفرها ممنوع شد.

با شرایط به وجود آمده، نفس گردشگری همدان به شماره افتاد و فعالان گردشگری با وضعیت موجود خواستار حمایت دولت و مسئولین شدند، اما متاسفانه علی‌رغم تمام گلایه های فعالان حوزه گردشگری حمایت‌ها در حد حرف باقی ماند و تا کنون هیچ کمکی به این قشر به جز تسهیلات اندک با سود ۱۲ درصد نشد و البته بازپرداخت همین تسهیلات برای کسی که بیکار است و شغل خود را از دست داده کاری غیرممکن است.

قریب به دو سال گذشته تصمیمات مختلفی از سوی ستاد مقابله با کرونا برای تعطیلی و بازگشایی امکان گردشگری همدان گرفته شده است و با توجه به پیک پنجم کرونا تصمیم گرفته شد امکان گردشگری همدان به مدت دو هفته تعطیل باشد، اما طی روزهای اخیر علی‌رغم اینکه مدت تعطیلی پایان یافته بود، غار علیصدر که بیشترین گردشگر را در همدان دارد و اغلب گردشگران با هدف بازدید از غار به همدان سفر می کنند، تا پایان سال تعطیل شد، تا  شاهد مرگ تدریجی گردشگری در همدان باشیم، در حالیکه مراکز گردشگری همدان چشم انتظار حمایت‌های مسئولان استانی و حتی گردشگری هستند تا بتوانند سرپا بایستند.

امید آن می رود مسئولان و متولیان استان فکری به حال صنعت نوپای گردشگری در همدان کنند چراکه میتوان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، هم گردشگری را حفظ کرد و هم سلامت را و بی شک تعطیلی و بیکاری صدها نفر در همدان به نفع این شهر نخواهد بود.

انتهای پیام/


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
اجتماعی، اقتصادی