سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1400/6/20 17:57:54
مدیرکل منابع طبیعی استان همدان اعلام کرد

۶۵ هزار هکتار از اراضی استان در معرض بیابانی شدن

مدیرکل منابع‌طبیعی استان همدان بیان کرد: ۶۵هزار هکتار از عرصه‌های استان همدان در معرض بیابانی شدن قرار دارد که مقدار ۱۰هزار هکتار آن در شهرستان کبودراهنگ قرار گرفته است.

شناسه خبر: 11645

به گزارش نشاط شهر به نقل از همدان پیام, اسفندیار خزائی در گفت‌وگو با بازار با بیان اینکه در طرح‌های بیابان‌زدایی افزایش پوشش گیاهی با گیاهان مقاوم در برابر کم‌آبی و با اجرای طرح‌های نهال‌کاری، بوته‌کاری، حفاظت از پوشش گیاهی طبیعی، آبیاری و مراقبت و مدیریت هرزآب انجام می‌شود، گفت: اجرای طرح ترسیب‌کربن در استان همدان از اقدام‌های مؤثر در سرعت بخشیدن به طرح‌های مقابله بیابان‌زدایی با استفاده از مشارکت مردم در احیای عرصه‌های طبیعی و مقابله با بیابانی‌زایی است.

وی بیان کرد: ۶۵ هزار هکتار از عرصه‌های استان همدان در معرض بیابانی شدن قرار دارد که مقدار ۱۰هزار هکتار آن در شهرستان کبودراهنگ قرار گرفته است.

مدیرکل منابع‌طبیعی استان همدان در ادامه گفت: به همین منظور برای مقابله با پدیده بیابان‌زایی در سال‌های گذشته مقدار ۳۲۵ هکتار طرح‌های بیابان‌زدایی در شهرستان کبودراهنگ اجرا شده است.

وی با اشاره به اینکه در این پروژه گونه‌های آتریپلکس و قره‌داغ کاشته شده که مقاوم به کم‌آبی و شرایط اقلیمی منطقه هستند، بیان کرد: بیش از ۹۵ درصد اجرای طرح موفق بوده است.
خزائی در ادامه افزود: در سالجاری برای ۷۵ هکتار بیابان‌زدایی در شهرستان کبودراهنگ طرح در نظرگرفته شده که به‌طورقطع در جلوگیری از فرسایش بادی و جلوگیری از ریزگردها تأثیر بسزایی خواهند داشت.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان همدان وجود عوامل انسانی از قبیل برداشت غیراصولی و بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی، تغییر کاربری اراضی، مدیریت نامناسب مراتع، چرای مفرط مراتع توسط دام، مدیریت غیراصولی اراضی کشاورزی را از جمله عوامل تأثیرگذار در تشدید پدیده بیابان‌زایی برشمرد.

وی بیان کرد: متأسفانه استفاده بیش از حد از اراضی مرتعی از مهمترین عوامل ریشه‌ای فرسایش خاک و بیابان‌زایی به شمار می‌آید که درپی آن تخریب عرصه‌های منابع‌طبیعی و نیز فرسایش شدید بادی و آبی به همراه افزایش میزان شوری خاک را در پی داشته است.

 

 

 

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
گوناگون