سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1400/7/10 12:47:43
گردوی پیوندی همدان در خاورمیانه عرضه می‌شود

همدان بی‌آب، رتبه‌دار برتر تولید سیب‌زمینی کشور!


شناسه خبر: 11793

به گزارش نشاط شهر به نقل از روزنامه همدان پیام ، با اینکه کشاورزی سال‌هاست از اولویت‌های اصلی اقتصادی در استان همدان به شمار می‌رود، اما همواره به دلیل شرایط جوی و آب‌وهوایی همدان به توسعه آن نقدهایی وارد بوده است. در حال‌حاضر هم که همدان جزو 7 استان خشکسال کشور به شمار می‌رود و پیش‌بینی‌های هواشناسی هم از نداشتن پاییزی پرآب هشدار می‌دهد به نظر می‌رسد بیش از پیش باید به بخش کشاورزی با دغدغه‌مندی بیشتری توجه شود.
با اینکه در گزارش‌های جهادکشاورزی استان آمده است که همدان رتبه نخست کشور را در تولید سیب‌زمینی با بیش از ۹۲۰ هزار تن تولید، گردو با ۶۰ هزار تن و سیرخشک ۵۰ هزار تن تولید را به خود اختصاص داده است، اما در این مدت همواره اعلام شده است که کشاورزان از کاشت محصولات آب‌بر خودداری کنند. برهمین اساس از آنجا که سیب‌زمینی هم جزو این نوع کشت محسوب می‌شود به نظر می‌رسد مسئولان دل‌خوش به رتبه‌های تولید اگر باقی بمانند سرمایه و حیات استان که همانا منبع مهمی چون آب است را در غارت مزارع کشاورزی از دست خواهند داد.
معاون تولیدات گیاهی جهادکشارزی همدان در این راستا گفت: یکی از مهمترین اقدامات در بهره‌وری و کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی اصلاح نوع کشت است که در همین راستا به آنان پیشنهاد کشت دانه روغنی کلزا داده شده است و به منظور این اقدام نیز بیش از ۱۷هزار تن بذر موردنیاز کشاورزان تهیه و تدارک دیده شده و همچنین ۶۰درصد از کود کشاورزان در اختیار آنان قرارگرفته است.
محمدشهرام پرورش با بیان اینکه همدان با 2/1درصد وسعت 2/4 درصد از تولیدات کشور را به خود اختصاص داده است، افزود: استفاده بهینه از آب، خاک و نهاده‌های موردنیاز و سموم مانند قبل در دستور کار است، همچنین توسعه گلخانه‌ها از برنامه‌های جدی استان است و در سال‌های گذشته توسعه خوبی در این زمینه داشته‌ایم و در حال‌حاضر ۱۸۶هکتار گلخانه در استان داریم که ۳۸ هکتار آن در 2 سال 1398 و 1399 ایجاد شده است.
وی بیان کرد: بیش از ۱۱۷هزار بهره‌بردار در حوزه کشاورزی استان فعالیت می‌کنند که 5/28درصد از اشتغال استان و ۲۰درصد از ارزش‌افزوده بخش اقتصادی استان را به خود اختصاص داده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با بیان اینکه برای سال زراعی پیش‌رو باید ۴۰۹ هزار هکتار گندم زیرکشت ببریم که ۳۴۰ هزار هکتار دیم و باقی آبی است، افزود: علاوه بر این ۱۴۴هزار هکتار جو داریم که ۵۵ هکتار به صورت آبی و بقیه به‌صورت دیم است.
پرورش گفت: از سال گذشته طرح جهش تولید در استان آغاز شده و سال گذشته ۱۲۱هکتار از طرح را به انجام رسانده‌ایم و از طرف دیگر کشاورزان این طرح موردحمایت قرارگرفتند، امسال نیز ۲۹۰ هکتار از اراضی دیم استان در این طرح قرارگرفته است.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته  هزار و۹۵۹ هکتار گلرنگ در استان کشت شده است، افزود: تولید این محصول در سال گذشته۶۸۰ تن بود و در اراضی دیم نیز رتبه نخست را در کشور کسب کردیم.
پرورش با اشاره به اینکه برای امسال نیز طرحی با همکاری ستاد فرمان اجرایی امام(ره) داریم، گفت: در این راستا ۵۰ درصد از اراضی دیم زیر این طرح برده شده است، از طرف دیگر در حوزه گلخانه‌ها تا پایان سال 1399، ۱۷۶ هکتار و از ابتدای امسال ۱۲هکتار گلخانه به بهره‌برداری رسیده است.  
وی همچنین به احداث بیش ۲۱مجتمع کشاورزی اشاره کرد و افزود: اصلاح و جایگزینی باغات از اقدامات خوب همدان است که موردتوجه در سطح کشور نیز قرارگرفته که در راستای آن 2 هزار و ۳۹۷ هکتار از باغات قدیمی در سال گذشته اصلاح و جایگزین شده است.  
پرورش به ایجاد زنجیره نهال پیوندی گردو برای نخستین‌بار در خاورمیانه و توسط کشاورزان همدانی اشاره کرد و گفت: این پروژه از سال گذشته به بهره‌برداری رسیده است که منجر به ایجاد ۵هزار باغ مادری شده که تولید سالیانه آن 6 میلیون پیوندک خواهد بود، همچنین خزانه تولید در استان حدود 3 هکتار است که ۱۵۰هزار پایه نهال ایجاد می‌کند و سپس به گلخانه انتقال داده می‌شود که در این رابطه حدود 2 هکتار گلخانه در استان وجود دارد.
وی با بیان اینکه ایستاده کردن باغات انگور یا"طرح فراز" در استان درحال انجام است، بیان کرد: در 2 سال گذشته ۱۲۸هکتار از باغات استان به انجام رسیده و در سال ۱۴۰۰ هم برنامه داریم ۸۸ هکتار انجام شود، علاوه بر این برنامه به بانک برای اخذ تسهیلات ارسال و ۳۱ هکتار عقد قرارداد شده و۲۷ هکتار نیز درحال اجراست.

 

 

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی