سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هفته‌ای که گذشت با اخبار متنوع و فراوانی همراه بود که تکذیب سکته وزیر میراث فرهنگی، الزام تست کرونای گردشگران خارجی برای ورود به ایران، دیپلماسی گردشگری پیشگام در روابط کشورهاو راه‌اندازی مجدد قطارهای گردشگری از جمله این اخبار محسوب می‌شوند.

شناسه خبر: 11913

به گزارش نشاط شهر به نقل از ایرنا، سفر هفته پیش وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خالی از اخبار عجیب و پس از آن تکذیب نبود. حوالی ظهر هفته گذشته اخباری در برخی رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شد، ضرغامی سکته کرده  و در بیمارستان بستری شده است؛ ‌ البته دقایقی بعد خبر آمد سکته ای درکار نیست و یک سرم تقویتی زده است. خبر دیگر در این هفته انتشار دستورالعمل ورود گردشگری خارجی به ایران بود، گردشگران باید برای ورود به ایران تست منفی PCR به همراه داشته باشند.

 

وزیر میراث شایعه سکته خود را تکذیب کرد

سید عزت‌الله ضرغامی گفت: در میان برنامه‌های فشرده اردبیل، یک سرم تقویتی زدم و مجددا ساعت‌ها در سرعین با مردم بودم.

 ضرغامی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: در میان برنامه‌های فشرده اردبیل، یک سرم تقویتی زدم و مجددا ساعت‌ها در سرعین با مردم بودم.

شایعه امروز خیلی خوب بود. اجمالا فهمیدم خیلی‌ها نگران من هستند. امشب برای مهمانان خارجی در برج میلاد سخنرانی دارم.

پیش از این نیز در پی انتشار خبر حمله قلبی سید عزت الله ضرغامی، وزارت میراث فرهنگی این خبر را تکذیب کرد.

طبق برنامه پیش بینی شده قرار بود ضرغامی شب گذشته از سفر اردبیل به تهران برگردد که به‌دلیل شرایط نامساعد جوی پرواز وی به امروز صبح موکول شد و هم‌اکنون در صحت کامل است.

شایعه سکته وزیر با راه‌اندازی موزه خودرو و قطارهای گردشگری همراه شد

دیپلماسی گردشگری پیشگام در روابط کشورها

علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، گفت: با پیشبرد دیپلماسی گردشگری و پیشگام شدن آن در روابط با کشورها سایر زمینه‌های ارتباط و همکاری شکوفا خواهد شد.

شالبافیان در نشست با بهنام بلوریان سفیر جدید اعزامی جمهوری اسلامی ایران به کشور سنگاپور گفت: اگرچه تعداد گردشگران ورودی از سنگاپور زیاد نیست؛ اما برقراری دیپلماسی گردشگری می‌تواند ضمن ایجاد شرایط برخورداری فعالان گردشگری هر دو کشور سبب ارتقای سطح همکاری‌ها و پیشگام شدن در توسعه سایر زمینه‌های ارتباطات باشد.
وی با بیان اینکه ایجاد پل ارتباطی میان دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری هر دو کشور یکی از اقدامات مهم و بسترساز در ایجاد روابط مذکور به شمار می‌آید؛ افزود: برگزاری تور آشناسازی ابزاری تاثیرگذار برای این اقدام است که باعث درک عمیق فعالان بخش خصوصی و اصحاب رسانه دو کشور خواهد شد تا با بسط درلایه‌های تصمیم‌ساز، گسترش روابط در ابعاد مختلف محقق شود.

«بن‌مایه‌های اجتماعی در ترانه‌ها و ترانه‌متل‌های عامیانه» منتشر شد

کتاب «بن‌مایه‌های اجتماعی در ترانه‌ها و ترانه متل‌های عامیانه» نوشته نفیسه نفیسی چاپ و منتشر شد.

این کتاب در ۵ بخش شامل پژوهشی در کارکرد تربیتی بن مایه‌های اجتماعی در ترانه‌ها و ترانه متل‌های عامیانه ایران، گذری بر ترانه‌ها و ترانه متل‌ها در مناطق مختلف استان اصفهان، چرخه جادویی در افسانه‌ها و متل ترانه‌های ایرانی، کتاب‌های بازآفرینی شده و منابع به چاپ رسیده است.

جستار پیش رو حاصل کار پژوهشی است که در دو بخش توسط گروه پژوهش «انجمن دوست‌داران ادبیات کودک و نوجوان اصفهان» در سال ۱۳۹۵ انجام شده است.

شایعه سکته وزیر با راه‌اندازی موزه خودرو و قطارهای گردشگری همراه شد

عزم مردم و مسئولان ایران در حفاظت از میراث طبیعی خوب است

 الیور اوراموسکی ارزیاب اتحادیه بین‌المللی حفاظت طبیعی، عزم مردم ایران و مسئولان در حفاظت از میراث طبیعی را خوب توصیف کرد، گفت: توجه به میراث جهانی در جوامع محلی در حال بهبودی است.

 الیور اوراموسکی در دیدار با علی دارابی قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی با ابراز خشنودی از استقبال گرم همکاران معاونت میراث‌فرهنگی، عزم مردم ایران و مسئولان در حفاظت از میراث طبیعی را خوب توصیف کرد و گفت: خوشبختانه توجه به میراث جهانی در جوامع محلی در حال تغییر است و در این سفر علاوه بر بحث‌های کارشناسی گفت‌وگو با مردم و جوامع محلی در دستور کار خواهد بود.

علی دارابی در این نشست ضمن خوشامدگویی با اشاره به اهمیت و جایگاه جنگل‌های هیرکانی، از آن به عنوان موزه طبیعت یاد کرد و الحاق جنگل‌های دیزمار به پرونده جهانی هیرکانی را موفقیتی مهم در توسعه و پیشرفت ایران و جهان برشمرد.

شایعه سکته وزیر با راه‌اندازی موزه خودرو و قطارهای گردشگری همراه شد

برگزاری نمایشگاه دست‌آفریده‌های صنایع‌دستی آلتین چاغی ترکمن

نمایشگاه دست‌آفریده‌های صنایع‌دستی آلتین چاغی ترکمن از روز شنبه یکم آبان ماه ۱۴۰۰ در محل ساختمان مرکزی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افتتاح شده است.

 این نمایشگاه به سرپرستی وحیده نوری‌زاده برگزار شده و تا روز چهارشنبه پنجم آبان ماه جاری ادامه دارد.

در این نمایشگاه آثار ۱۵۰ هنرمند به صورت متمرکز و غیرمترکز در حوزه صنایع‌دستی به نمایش گذاشته شده که این آثار شامل پوشاک، نمد، گبه، گلیم، پارچه‌های دست‌باف ترکمن، کوسن، کیف‌های چرم، زیورآلات  است.

هدف اصلی برگزاری این نمایشگاه اشتغال از نظر بنیان‌گذاران کارگاه‌های آلتین چاغی ترکمن با تأکید بر حفظ صنایع‌دستی، سلامت جسم و روح خانواده و کمک به اقتصاد خانواده و معرفی صنایع‌دستی و به‌روزرسانی آن در اقتصاد کشور و دوستداران صنایع‌دستی است.

شایعه سکته وزیر با راه‌اندازی موزه خودرو و قطارهای گردشگری همراه شد

افتتاح موزه‌های جدید توسط بنیاد مستضعفان در ماه‌های آینده

سید پرویز فتاح رییس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه موزه خودروهای تاریخی ایران به روی عموم باز خواهد شد، گفت: علاوه بر موزه خودروهای تاریخی و ۵ موزه دیگری که در ماه‌های اخیر افتتاح شده، در آینده نزدیک چند موزه دیگر را به بهره‌برداری می‌رسانیم.

سید پرویز فتاح در آیین افتتاح موزه خودروهای تاریخی ایران افزود: نظر رهبر انقلاب در معرض عموم قرار دادن اشیاء تاریخی در اختیار بنیاد مستضعفان است.

وی اظهارکرد: ما علاوه بر موزه خودروهای تاریخی و ۵ موزه دیگری که طی چند ماه گذشته افتتاح شد، طی ماه‌های آینده چند موزه دیگر را به بهره‌برداری می رسانیم و این اشیاء به نمایش درآمده، اموال ملت محسوب می شود که حالا در معرض دید آنها قرار گرفته است.

رئیس بنیاد مستضعفان با تاکید بر رعایت استانداردهای بین المللی در نگهداری اشیاء تاریخی و مرمت آنها، افزود: ما در پیگیری و انجام کارها، تمام مجوزهای لازم را طبق ضوابط اخذ کردیم و تمامی این خودروها دارای اصل و نصب و شناسنامه هستند و به بهترین شیوه نگهداری شدند.

شایعه سکته وزیر با راه‌اندازی موزه خودرو و قطارهای گردشگری همراه شد

هگمتانه تنها کاندید ثبت جهانی منظر تاریخی در ایران است

مشاور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: شهر تاریخی هگمتانه(همدان) یگانه کاندید ثبت جهانی منظر تاریخی در ایران است و در کنار پنج اثر دیگر در انتظار اعلام ارزیابان یونسکو برای جهانی شدن هستند.

محمد حسن طالبیان در حاشیه بازدید ارزیابان یونسکو از کاروانسرای تاج آباد استان همدان در جمع خبرنگاران افزود: منظر تاریخی هگمتانه در شهر همدان، مسیر آرامگاه بوعلی تا آرامگاه باباطاهر را شامل می شود.

وی اظهار داشت: ترکیب سایت باستانی تپه هگمتانه، بافت تاریخی شهر و بازار قدیمی مفهوم تازه‌ای به نام «منظر تاریخی» است که برای نخستین بار میراث فرهنگی به دنبال ثبت جهانی آن است، کاندیدی که در کشور رقیب ندارد و برای یونسکو موضوعی جذاب محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: در پرونده منظر تاریخی هگمتانه، عرصه هسته اصلی شهر شامل تپه هگمتانه، بازار و بافت تاریخی شهر است که در قالب کانسرت «منظر تاریخی همدان» برای ثبت جهانی آماده‌سازی شده است.

 

کاروانسرای «تاج آباد» استان همدان در آستانه جهانی شدن قرار دارد

علی مالمیر مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان گفت: کاروانسرای «تاج آباد» در شهرستان بهار به عنوان یکی از معدود بناهای(کاروانسرای) مدور ایران برای ثبت در میراث جهانی از سوی کارشناسان یونسکو مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

مالمیر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این کاروانسرای تاریخی در روستای رسول آباد شهرستان بهار،  سال ۱۳۷۶ با شماره ۱۸۷۲ در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است.

وی با اشاره نقش مهم و محوری کاروانسراها در ادوار مختلف تاریخی، اظهار داشت: کاروانسراها اماکنی برای استقرار و استراحت مسافران و چهارپایان آنها در طول مسیر بوده اند که برخی از این اماکن تنها برای استقرار چهارپایان بکار می رفته اند که از آنها با نام «رباط» یاد می شود.

 

بهره‌مندی از جام‌جهانی قطر با ارائه جاذبه‌های متمایز گردشگری ایران

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: برای بهره‌مندی از فرصت جام جهانی، ارائه محصولات و جاذبه‌های متمایز گردشگری در قالب تورهای مسافرتی و معرفی به تماشاگران این رویداد و افزایش تعداد خطوط هوایی میان ایران و قطر در دستور کار فعالان گردشگری بخش خصوصی قرار داد.

علی اصغر شالبافیان در جمع روسای صنوف، فعالان بخش خصوصی و نمایندگان شرکت‌های هواپیمایی با هدف بهره‌مندی جمهوری اسلامی ایران از فرصت رویداد بین‌المللی جام‌جهانی،  گفت: برگزاری رویداد جام‌جهانی در همسایگی ایران فرصتی مطلوب برای بهره‌مندی از این مهم است.  تمرکز و برنامه‌ریزی پیرامون این موضوع می‌تواند دستاوردهای قابل‌توجهی برای بخش‌های مختلف به ویژه فعالان حوزه گردشگری کشور داشته باشد.

وی افزود: با توجه به وسعت جغرافیایی و جاذبه‌های متمایز گردشگری کشور، ایران می‌تواند در جذب تماشاگران جام جهانی اقدام کند؛ به همین منظور تجمیع ظرفیت‌های بخش خصوصی با سیاست‌گذاری و مدیریت صحیح می‌تواند زمینه‌ساز استفاده از این رویداد در زمینه‌های مختلف شود.

شایعه سکته وزیر با راه‌اندازی موزه خودرو و قطارهای گردشگری همراه شد

جلسات کارگروه غارشناسی استان کرمان کلید خورد

سید مصطفی آیت اللهی موسوی معاون هماهنگی عمرانی استانداری کرمان در این نشست گفت: شناسایی و معرفی غارها و بهره برداری آنها به جذب سرمایه گذار و همچنین جاذبه گردشگری استان کمک می‌کند.

 

 آیت اللهی موسوی با تاکید بر اینکه بهره برداری از غارها باید به گونه ای باشد که هیچ آسیبی به غارها وارد نشود گفت: با شناسایی و معرفی غارها و حفظ حریم غارها می توان بهترین جاذبه گردشگری و بازدید از غارها را در استان افزایش داد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان گفت: سازمان حفاظت محیط زیست باتوجه به گستردگی وظایف در حوزه های مختلف، بتنهایی نمی تواند اطلاعات غارهای استان را در سامانه بانک اطلاعات غارهای کشور ثبت کند و این کار را باید انجمن غار و غارشناسی ایرانیان با همکاری دستگاه های مربوطه انجام دهد.
وی به تبیین وضعیت غارهای استان کرمان پرداخت و اظهار کرد: انتظار داریم اطلاعات غارهایی که مطالعات آنها تکمیل شده توسط انجمن غار و غارشناسان ایرانیان وارد سامانه شود و اطلاعات غارهایی که مطالعات آنها هنوز تکمیل نشده و ناشناخته مانده است براساس اولویت بندی و برنامه زمانبندی احصا و ساماندهی شود.

شیوه‌نامه ورود گردشگران خارجی منتشر شد

شیوه‌نامه نحوه حضور گردشگران خارجی در شرایط شیوع کرونا از سوی دبیرخانه کمیته امنیت اجتماعی و انتظامی ستاد مدیریت این بیماری با محوریت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اعلام و وظایف ۱۰ دستگاه مرتبط تشریح شد.

این دستورالعمل با هدف فراهم کردن حضور گردشگران خارجی به کشور با حفظ سلامت شهروندان و توسعه فعالیت‌های گردشگری با محوریت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تدوین شده است و عملکرد سایر دستگاه‌ها درخصوص مفاد آن به صورت دوره‌ای از سوی وزارتخانه به وزارت کشور ارائه خواهد شد.  

بر اساس این دستورالعمل ۱۹ وظیفه برای وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، پنج وظیفه برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۱۳ وظیفه برای وزارت امور خارجه، هشت وظیفه برای وزارت راه و شهرسازی، پنج وظیفه برای وزارت کشور، سه وظیفه برای بیمه مرکزی، دو وظیفه برای وزارت اطلاعات، پنج وظیفه برای نیروی انتظامی، هفت وظیفه برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، و شش وظیفه برای سازمان صدا و سیما تعیین شده است.  

نظارت بر اجرای این دستورالعمل بر عهده وزارت گردشگری بوده و در صورت مشاهده تخلف مراتب را از طریق مراجع قانونی پیگیری و گزارش‌های لازم را به کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا ارائه می‌کند. در صورت‌عدم اجرای مفاد این دستورالعمل توسط دفاتر خدمات مسافرتی و سایر تاسیسات گردشگری دارای مجوز، وزارت گردشگری مطابق مقررات مربوطه اقدام می‌کند.  

بر اساس ضوابط این دستورالعمل ورود و خروج مستقیم و غیرمستقیم مسافری (گروهی و انفرادی) اتباع ایرانی و خارجی از مرزهای زمینی همانند مرزهای هوایی، با ارائه کارت واکسن، آزمایش PCR منفی و رعایت  شیوه نامه و دستورالعمل‌های مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اول آبان ماه سالجاری بلامانع است.

 

راه‌اندازی مجدد قطارهای گردشگری با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی

 

با توجه به افزایش تقاضای مسافران برای تداوم حرکت قطارهای گردشگری، شرکت حمل‌و نقل ریلی رجا اقدام به راه‌اندازی مجدد قطار گردشگری «شیرگاه» با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی کرده است.

رضا عصاری معاون اجرایی این شرکت با اعلام این خبر افزود: حرکت قطار گردشگری شیرگاه در دو جمعه متوالی برابر با روزهای هفتم و چهاردهم آبان ماه خواهد بود.

وی با بیان اینکه همه شیوه نامه بهداشتی در این قطار رعایت شده و قطار قبل از حرکت ضدغفونی خواهد شد، گفت: به‌منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و برای سلامت حال گردشگران، در این قطار علاوه بر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی بین مسافران، بسته‌های بهداشتی شامل محلول ضدعفونی کننده و ماسک توزیع می‌شود.

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی
Error
Whoops, looks like something went wrong.