سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1400/8/9 23:02:20
زمین تشنه در انتظار باران

بحران آب در روستاهای شهرستان بهار نیازمند تخصیص اعتبارات بیشتر

بسیاری از روستاهای شهرستان بهار با بحران کم‌آبی مواجهند و دست به دعا برای نزولات جوی، تا زمین تشنه سیراب گردد و اولین بارش پس از مدتها بارقه امیدی در دل اهالی روستاهایی که بامشکل کم آبی مواجهند، جرقه زد. در پی خشکسالی‌های اخیر و کاهش نزولات جوی، برخی از روستاهای شهرستان بهار، روزانه یک ساعت و یا حتی کمتر از آب شرب برخوردار بوده و به برخی از روستاها نیز با تانکر آبرسانی می‌شود.

شناسه خبر: 11921

به گزارش نشاط شهر ، قطع تعیین آنچه که امروز باعث بحران آب شده، در کنار کاهش بارندگی‌ها، عدم مدیریت مصرف آب در مصارف کشاورزی که بیشترین درصد مصرف آب به این حوزه اختصاص دارد، کشت محصولات پرآب، بهره‌وری بی‌رویه از زمین‌های کشاورزی برای کشت، هدر رفت آب در بخش صنعتی و عدم ذخیره‌سازی آب در زمان بارش‌های مناسب و نیز هدر رفت آب شرب در مصارف خانگی همچون شستشوی ماشین، فرش وآبیاری باغچه و... است که اینک با سرآمدن آب، بایستی این نعمت الهی و جزو لاینفک حیات انسان، طبیعت و همه موجودات زنده را قدر بدانیم.

 

حفر چاه غیراصولی، لوله‌های فرسوده و عدم رعایت شیب‌بندی مشکل دیرینه آبرومند

یکی از اهالی روستای آبرومند از توابع بخش مرکزی با بیان اینکه در برخی از نقاط آبرومند شبانه از ساعت ۱۲ شب نهایت ۲ تا ۴ صبح آب داریم، گفت: غیراصولی و پوسیدگی لوله‌ها باعث می شود لوله آب از چند نقطه نشتی داشته  و از طرفی نیز حفر چاه ۷ متری غیراصولی در منطقه  باعث خشک شدن آب‌های سطحی شده در حالی که با توجه به رودخانه فصلی این روستا در نزدیکی این روستا چاه‌ها آب خوبی دارند.

میلاد عاشورلو ادامه داد: مشکل آبرومند به یکی دو سال اخیر بر نمی گردد و حداقل ۱۵ سال است که این مشکل را داریم که با حفاری‌های فاضلاب مشکل فرسودگی لوله‌ها نیز بیشتر نمایان شد.

شهبازی، دیگر اهالی این روستا نیز گفت: کوچه شهید حسین بهرامی آبرومند ۳ماه است داخل منزل آب نداریم، فقط شیرآب از ساعت ۱۲ شب تا ۴ صبح آب داریم که واقعاً این آب شبانه زندگی‌مان را مختل کرده و با علم به این موضوع که مشکل کم آبی به کل کشور حاکم است، ای کاش در طول روز ۲ ساعت آب داشته باشیم تا به کارهای روزمره برسیم.

 

بلال دریایی دهیار روستای روان از توابع بخش مرکزی نیز گفت: در طول روز از آب بی‌بهره‌ایم و یک قسمت از روستا دو ماهی است کلاً آب ندارند و مابقی اهالی نیز در طول شب تا صبح به مدت ۳ساعت آب دارند که زندگی را برای اهالی مشکل نموده است که درخواست نصب فلکه داریم تا به بالادست روستا نیز آب برسد که تاکنون محقق نشده است.

 

نیاز به شبکه آب شرب برای روستاهای گنده‌جین 

راشد فرهادی، دهیار روستای گنده‌جین بخش مرکزی، نیز عنوان داشت: در روستا شبکه آب شرب بهداشتی نداریم و مصارف مردم از طریق چاه‌های خانگی آب‌های سطحی تأمین می‌شودکه امسال سطح آب‌های طبیعی بسیار پایین آمده و احتمالاً به دلیل آلودگی، نیاز است روستا به شبکه آب شهر تجهیز گردد.

 

با تجهیز و لایروبی چاه موجود مشکل آب روستای قیدلی بلاغ برطرف می‌شود.

سعید نادری دهیار روستای قیدلی بلاغ بخش صالح‌آباد نیز گفت: مدت ۳ ماه است با تانکر به روستا آبرسانی می شود و این در حالی است که چاهی که سال ۹۷ حفر شده، دارای آب است و فقط نیاز به تجهیز و لایروبی توسط اداره آبفا دارد که بارها پیگیر بوده‌ایم و به نتیجه نرسیده‌ایم.

 

محمدرضاخدایاری، دهیار میهمله علیا نیز در این خصوص گفت: روستای میهمله علیا روزی ۲ ساعت آب دارد که تابستان با تانکر آبرسانی شد و این روستا نیز دارای چاه و قنات بوده که نیاز است ضمن لایروبی، با نصب خط لوله انتقال آب به روستا صورت پذیرد که بیش از یکسال است پیگیر این موضوع هستیم.

 

با تخصیص اعتبارات بخشی از مشکلات آب روستاها حل می‌شود

بخشدار صالح‌آباد نیز با بیان اینکه اکثر روستاهای منطقه با مشکل کم آبی مواجهند، گفت: به روستای قیدلی بلاغ با تانکر آبرسانی می‌شود و مشکل روستای میهمله علیا با لوله‌گذاری ۶ کیلومتری و انتقال آب رفع می‌شود، که امیدواریم از اعتبارات اعلامی ۲۳ میلیارد تومانی به حل مشکل روستاهای بخش صالح‌آباد نیز اعتبارات خوبی اختصاص یابد.

مسعود خانلر بخشدار صالح‌آباد ادامه داد: در روستای همه کسی با اهدای یک حلقه چاه تا حدودی مشکل برطرف شده و روستاهای جعفرآباد، حسن ابدال و قشلاق نیز با مشکل کم آبی مواجهند.

 

اهالی روستای گنبدان روزانه یک ربع آب دارند

اشتری، دهیار روستای گنبدان بخش لالجین که روزانه تنها یک ربع از آب برخوردارند، گفت: با این وضعیت کرونا و بی‌آبی مسائل بهداشتی مردم روستا تحت‌الشعاع قرار گرفته و با تانکر به روستا آبرسانی می‌شود که کفاف نیاز مردم را نمی‌دهد و به همین دلیل اهالی از آب چشمه و چاه‌های کشاورزی بدون اطمینان از سلامت آب، استفاده می‌کنند، افرادی که وسیله نقلیه دارند، از جاهای دیگر آب می‌آورند و سایر اهالی بسیار در مضیقه هستند.

هادی گمراتی یکی از اهالی روستای گنبدان که دارای آب چاه کشاورزی است و این روزها طاقت تحمل درد بیشتر اهالی، تحمل درد بیشتر اهالی روستا را از بی‌آبی ندارد چاه  آب کشاورزی خود را در اختیار اهالی قرار داده است که به صورت میانگین روزانه ۲۰ تانکر ۲ هزار لیتری از چاه‌های آب کشاورزی منطقه آب تأمین می‌کنند، گفت: در دوره مرحوم جعفری، نماینده وقت چاهی در روستای یک هزار و ۸۰۰ نفره گنبدان در نزدیکی هارون‌آباد حفر گردید که با به سرقت رفتن برخی از تجهیزات، اداره آب این چاه را رها کرد و این در حالی است که این چاه دارای آب است و با تجهیز و لایروبی می‌توان به مشکل کم‌آبی این روستا خاتمه داد، ضمن اینکه طی سال‌های گذشته جمعیت روستا به دلیل مهاجرت به روستا دو برابر شده بود و اینک به دلیل کم آبی مهاجرت معکوس داریم.

وی افزود: در آب انبار هارون‌آباد از ۸۱ متر چاه، ۴۲ متر آب دارد که با حدود ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار می‌شود این آب را به گنبدان منتقل نمود و همت مسئولان را برای حل معضل گنبدان می‌طلبد.

 

میرزا حصاری نیازمند آبرسانی با تانکر 

علی ظهوری از اهالی روستا میرزا حصاری و دهیار چپقلو بخش لالجین گفت: روستاهای چپقلو و میرزا حصاری مشکل حاد آب دارند که یک روز در میان به چپقلو با تانکر آبرسانی می‌شود و به صورت متوسط روزانه یک ساعت از آب برخوردارند و روستای میرزا حصاری نیز در منبع آب هر ۱۲ ساعت یک متر آب جمع می‌شود که دیگر تقسیم‌بندی روستا نیز جوابگو نیست و به خانه‌هایی که بالای تپه قرار گرفته‌اند آب نمی‌رسد و نوبتی سه روز در میان اهالی از آب شرب پرخوردارند و با توجه به اینکه دو ماه است اهالی از چشمه‌ها و چاه‌های کشاورزی ارتزاق می‌کنند، آنها نیز به خشکی گرائیده و درخواست آبرسانی با تانکر به روستا میرزا حصاری را نیز داریم.

 

۳۰۰‌ میلیارد اعتبار برای آب شهرستان در سال جاری مصرف گردید

مدیر آبفای شهرستان بهار درپیگیری اقدامات انجام شده و درحال انجام امور آب و فاضلاب این شهرستان گفت:

تهیه ،خرید و نصب ۱۴دستگاه تزریق آب ژاول جهت حذف کلرگازی در روستاهای دستجرد، سیمین، حسین آباد کارخانه قند، آقبلاق لتگاه، آبرومند، حسین آباد عاشوری، بهادربیگ دوعدد، رباط، روان، پرلوک و همه کسی، قطع ارسال آب تانکر آبرسانی به روستای حسین آباد عاشوری با انتقال آب از باغداران به مخزن، کمک خیرین و شورا درهمه کسی با انتقال آب از چاه کشاورزی به مخزن، شروع عملیات لوله گذاری مجتمع حسین آباد عاشوری با دو پیمانکار با اعتبار ده میلیارد تومان که باتمام این پروژه مشکل آب هفت روستای بخش مرکزی حل خواهد شد از جمله اقدامات این شرکت برای حل مشکل آب روستاییان بوده است.

ترکمانیان ادامه داد: لوله گذاری وتوسعه شبکه فاضلاب یک کیلومتر در شهر صالح آباد و بهار، انجام عملیات اصلاح کل شبکه آب روستای را هموار باتقریبا ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی، انجام عملیات اصلاح انشعابات روستای دستجرد با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی، آبرسانی باتانکر به روستاهای قیدلی بلاغ، میهمله علیا، گنبدان، و موردی به سایر روستاها، شروع لایروبی میهمله علیا با کمک اهالی از دیگر اقداماتی است که برای رفاه حال اهالی شهرستان بهار صورت پذیرفت.

وی اقدامات درحال انجام را اینگونه تشریح کرد: باپیگیری مدیر عامل شرکت، فرماندار و توسلی نماینده مردم بهار وکبودراهنگ در مجلس شورای اسلامی حدود سیصد میلیارد اعتبار در بخش آب شهرستان برای سال ۱۴۰۰ مصوب گردید.

 

مدیر آبفای شهرستان بهار: همچنین برگزاری مناقصه ساخت مخزن هزارمترمکعبی روستای بهادربیگ و برگزاری مناقصه ساخت مخزن هوایی روستای هارون آباد و برگزاری استعلام تجهیز چاه و ایستگاه پمپاژ روستای گنبدان، برنامه ریزی برای لایروبی چاهها وقنوات  پرلوک، رسول آبادسفلی و سایر روستاها، پیشبینی اعتبار برای حفرچاه جدید حسین آباد کارخانه قند، چهارکیلومتر خط انتقال روستای اختاچی و اصلاح شبکه سایر روستاها نیز دردستور کار این شرکت قرار دارد.

وی افزود: روستاهای غیرتحت پوشش این امور هم وهنان ،گوشلان، حیدره، گندجین، چشمه کبود، رسول آبادعلیا، خوشاب سفلی، دربند، حسن ابدال، سلیمان آباد، لتگاه  و حسام آباد را شامل می شود. 

وی ادامه داد: برای سایر روستاها هم اعتبار درنظرگرفتیم که درصورت نهایی شدن اعلام می گردد.

 ترکمانیان ابراز امیدواری کرد: با بارش برف و باران مشکل بی آبی وخشکسالی  روستاییان مرتفع گردیده، ضمن اینکه  باصرفه جویی در مصرف آب کمک حال همدیگر بوده تا این مشکل برطرف گردد. 

بانگاهی به بحران آب در روستاهای شهرستان و منابع محدود اداره آب امیدواریم با روی کار آمدن استاندار جدید، ضمن افزایش اعتبارات این حوزه که بااین وضعیت کرونا، کم آبی نیز مشکلات مردم را دو چندان نموده است و تلاش نمایندگان مردم درمجلس شورای اسلامی تدابیر ویژه ای برای مدیریت منابع آب وجلوگیری از هدر رفت آن در زمان وفور نعمت صورت پذیرد تا درسالهای آتی با چنین مشکلاتی مواجه نگردیم.

ضمن اینکه همگی دست به دعا برمی داریم تا خداونداز کرانه رحمت خویش زمین تشنه و بندگان را سیراب نموده و بانزولات جوی مناسب قدردان این نعمت الهی باشیم و با مصرف صحیح و الگوی مصرف فاجعه ای عمیق تر ازاین را شاهد نباشیم.

 

میناابراهیمی

آخرین خبر صالح‌ آباد

 

انتهای پیام/ص

 


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی