سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1400/9/3 19:37:31
محدودیت تامین گاز به صنایع تهران رسید

خبر بد برای مصرف کنندگان سیمان؛گرانی جدید در راه است!

محدودیت مصرف گاز صنایع، به پایتخت هم رسید. شنیده ها حاکی از آن است که شرکت ملی گاز محدودیت در تامین گاز سیمان تهران را به این واحد تولیدی اعلام کرده و قرار است از امشب تامین گاز این واحد سیمانی با محدودیت روبه رو شود.

شناسه خبر: 12020

به گزارش نشاط شهر به نقل از اقتصاد نیوز، محدودیت در تامین گاز واحدهای تولیدی در شرایطی به صنایع مستقر در پایتخت رسیده که از حدود دو هفته پیش گاز واحدهای سیمانی شمال، شمال شرق و غرب کشور قطع شده است و این واحدها ملزم به استفاده از مازوت به عنوان سوخت جایگزین بودند تا تولید ادامه پیدا کند.

این در حالیست که سیمان تهران به دلیل قرار داشتن در محدوده پایتخت امکان مازوت سوزی ندارد و سازمان حفاظت محیط زیست به منظور کنترل کیفیت هوای تهران اجازه تولید با سوخت مازوت را به این واحد تولیدی نمی دهد.

پیش‌بینی می‌شود در صورت عدم چاره‌جویی‌های لازم، محدودیت در تامین گاز سیمان تهران، بازار سیمان پایتخت را به شدت تحت تاثیر قرار دهد، اتفاقی که در تابستان امسال همزمان با قطع برق این واحد تولیدی رقم خورد و کاهش عرضه سیمان در بازار باعث شد قیمت این محصول استراتژیک افزایش 300 درصدی پیدا کند. پیش از آغاز قطع برق صنایع در تابستان که باعث توقف تولید شد، قیمت هر پاکت سیمان در بازار تهران 25 هزار تومان بود اما با شروع قطعی برق، قیمت هر پاکت سیمان در پایتخت به حدود 100 هزار تومان رسید، چرا که تولید کاهش یافت و به تبع آن عرضه سیمان به بازار هم محدود شد. حالا به نظر می رسد با شروع محدودیت های تامین گاز صنایع در پاییز، تجربه افزایش قابل توجه قیمت سیمان تکرار شود، البته به احتمال زیاد  قیمت این محصول رشدی همانند رشد تابستان امسال  را به دلیل کاهش نسبی تقاضا تجربه نکند اما می تواند بازار را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.  چرا که پایتخت ماهانه به 500 هزار تن سیمان نیاز دارد و سیمان تهران 320 هزار تن از این نیاز را تامین می کند.

 
 

 

  محدودیت در تامین گاز واحدهای سیمانی از نیمه آبان ماه و با قطع گاز واحد سیمانی در مناطق شمالی و شمال شرقی کشور آغاز شد. 10 روز پس از مرحله اول قطع گاز  صنایع سیمان، عبدالرضا شیخان دبیر انجمن سیمان در نامه ای به واحدهای سیمانی از آغاز مرحله دوم قطع گاز واحدهای سیمانی خبر داد. در نامه دبیر انجمن سیمان آمده بود که براساس اطلاعات دریافتی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و دیسپچینگ ملی گاز، احتمالا گاز کارخانه های تولید سیمان مستقر در استان های قم، کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، گلستان، مازنداران، مرکزی، همدان، یزد، ایلام، اصفهان، اردبیل، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، زنجان و سمنان از 25 آبان ماه قطع خواهد شد.

هر چند که واحدهایی که در محدوده شهری قرار ندارد، مجاز به استفاده از مازوت به عنوان سوخت جایگزین هستند تا تولید ادامه پیدا کند اما واحدهای سیمانی علاقه چندانی به تولید با این نوع سوخت ندارند، چرا که مازوت در مقایسه با گاز گران تر است و هزینه حمل تا کارخانه را نیز به واحدهای تولیدی تحمیل می کند.

 

با این شرایط به نظر می رسد که با قطع گاز در فصل سرد سال که در پی قطع برق در تابستان اتفاق افتاد، بازار سیمان می تواند شاهد نوسان قیمتی جدیدی باشد.

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی