سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1400/10/1 10:14:59
به ریاست معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان؛

جلسه انجمن‌ کتابخانه‌های عمومی استان همدان برگزار شد

انجمن کتابخانه‌های عمومی استان همدان به ریاست معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار و با حضور اعضای حقیقی و حقوقی این انجمن برگزار شد.

شناسه خبر: 12105

به گزارش نشاط شهر به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان همدان به ریاست مهدی باب الحوائجی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان و با حضور عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان و سایر اعضای حقوقی و حقیقی انجمن روز دوشنبه ۲۹ آذرماه برگزار شد.
مهدی باب‌الحوائجی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) اظهار داشت: کتابخوانی در شکل گیری تفکرات انسان‌ها و شخصیت آن ها موثر است و باید به درستی آن را شکل داد. به همین دلیل وظیفه سنگینی بر دوش داریم. 

جلسه انجمن‌ کتابخانه‌های عمومی استان همدان برگزار شد


وی با تقدیر از بانک پاسارگاد و بنیاد برکت برای ساخت کتابخانه‌های عمومی در استان همدان، افزود: آموزش و پرورش با توجه به اینکه مهد کودک‌ها را نیز مدیریت می کند، باید برای کتابخوان کردن افراد برنامه داشته باشد. افراد باید از دوران کودکی با کتاب عجین شوند. اقدامات حوزه کتابخوانی باید به تربیت کتابخوان منتهی و ارتقای فرهنگ مطالعه باید به ارتقای فرهنگ عمومی در سطح جامعه منجر شود.

وی ادامه داد: والدین در مقابل فرزندان خود کتاب به دست بگیرند و برای یافتن پاسخ پرسش‌هایشان به کتاب رجوع کنند تا کودکان بیاموزند برای هر امری به کتاب مراجعه کنند. مادران کتابخوان بسیار مهم هستند و از اینکه 58 درصد اعضای کتابخانه را بانوان تشکیل می‌دهند بسیار خوشحالیم، چراکه پایه و اساس تربیت به دست مادران شکل می‌گیرد و مادر کتابخوان فرزندان کتابخوان تربیت می‌کند. 

وی با اشاره به علاقه شخصی خود به کتاب های چاپی، خاطرنشان کرد: امروز باید برای کتابخانه‌های دیجیتال، هوشمند و صوتی برنامه ریزی کنیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان با تأکید بر اینکه کتاب دکور نیست، گفت: شایسته است برخی از ادارات و دستگاه‌های استان، کتاب‌های خود را به کتابخانه‌های عمومی اهدا کنند. 

8 پروژه عمرانی در حوزه کتابخوانی در جریان است

عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان نیز در این نشست اظهار کرد: در حال حاضر 118 کتابخانه عمومی در استان همدان فعالیت می‌کند که از این تعداد 71 باب شهری، 46 باب روستایی و یک باب سیار شهری است. زیربنای کتابخانه‌های عمومی 48 هزار و 489 مترمربع است.  همچنین یک میلیون و 372 هزار و 133 نسخه کتاب یعنی به ازای هر 100 نفر 79 نسخه کتاب در کتابخانه‌های عمومی موجود است.

جلسه انجمن‌ کتابخانه‌های عمومی استان همدان برگزار شد


وی با اشاره به اینکه در یک سال گذشته 11 پروژه عمرانی به متراژ 5 هزار و 456 متر مربع در استان همدان به انجام رسیده و به سرانه مطالعاتی استان افزوده شده، ادامه داد: هشت پروژه عمرانی در روستای اشترمل شهرستان تویسرکان، روستای نگارخاتون شهرستان فامنین، کتابخانه استاندارد شهر اسدآباد، سه پروژه در شهرستان ملایر، یک پروژه در شهر مهاجران شهرستان بهار و یک پروژه در روستای عبدالرحیم شهرستان همدان در جریان است.

زارعی با بیان اینکه 42 درصد اعضای کتابخانه‌های عمومی را آقایان و 58 درصد را بانوان تشکیل می‌دهند، خاطرنشان کرد: 32 درصد کل اعضا در مقطع ابتدایی، 25 درصد در مقطع متوسطه، 14.5 درصد در کارشناسی ارشد به ترتیب بیشترین میزان اعضا را به خود اختصاص می‌دهند. در یک سال گذشته 46 هزار و 491 امانت انجام شده است.

وی گفت: در یک سال گذشته 59 هزار و 341 جلد کتاب توسط خیرین به کتابخانه‌های عمومی اهدا شده است.7 هزار و 700 جلد کتاب از مرکز اسناد و کتابخانه ملی، 2 هزار و 400 جلد کتاب از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از برجسته ترین اهدایی‌ها در یک سال گذشته توسط سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی بوده که در کتابخانه‌های عمومی توزیع شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان افزود: از سال 1392 تاکنون 603 هزار و 485 جلد کتاب توسط مردم و دستگاه‌ها به کتابخانه‌های عمومی اهدا شده است. در یک سال گذشته همچنین خیرین در  حوزه‌های واگذاری زمین، خرید تجهیزات، کمک‌های نقدی، هزینه ساخت کتابخانه، حمایت مالی، 61 میلیارد و 743 میلیون و 300 هزار ریال به کتابخانه‌ها یاری رساندند. در یک سال گذشته 14 هزار و 987 برنامه فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی اجرا شده است.

 

انتهای پیام/ص

جلسه انجمن‌ کتابخانه‌های عمومی استان همدان برگزار شد


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی