سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان همدان با بیان اینکه امسال ۱۱ هزار و ۴۷۹ وسیله نقلیه به استان همدان اضافه شده که می‌طلبد زیرساخت‌های لازم نظیر فراهم شدن پارکینگ مورد توجه باشد گفت: ۶۹ درصد تصادفات فوتی همدان مربوط به عابرین پیاده است.

شناسه خبر: 12147

به گزارش نشاط شهر به نقل از خبرگزاری فارس از همدان علی فکری ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به اقدامات صورت گرفته در حوزه راهور استان پرداخت و اظهار کرد: متاسفانه در ۹ ماهه گذشته ۴۲ نفر در معابر شهری استان جان خود را از دست دادند که نسبت به سال گذشته ۶ نفر معادل ۱۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه مجروحین تصادفات نسبت به سال گذشته  ۳۸۰ نفر افزایش داشتند گفت: امسال ۲ هزار و ۱۸۵ نفر در معابر شهری مصدوم و به مراکز درمانی اعزام شدند که ۲۱ درصد افزایش نسبت به سال گذشته را در برمی‌گیرد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان همدان با بیان اینکه بیشتر تصادفات در مرکز استان و شهر همدان اتفاق افتاده است افزود: در این ۹ ماهه اخیر متاسفانه شاهد ۲۸ مورد تصادف فوتی در مرکز استان بودیم که چهار نفر معادل ۱۷ درصد نسبت به سال گذشته بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه بعد از شهر همدان بیشترین تصادف فوتی در شهرستان ملایر به ثبت رسیده که پنج نفر در سانحه ترافیکی فوت کردند و نسبت به سال گذشته یک نفر معادل ۲۵ درصد افزایش را دارد گفت: خوشبختانه در شهرستان بهار شاهد کاهش تصادفات فوتی بودیم و در شهرستان کبودراهنگ، نهاوند و رزن تغییری نسبت به سال گذشته رخ نداده است.

 ۶۹ درصد تصادفات فوتی همدان مربوط به عابرین پیاده است

فکری با بیان اینکه ۶۹ درصد تصادفات فوتی مربوط به عابرین پیاده است که آمار قابل توجهی را در برمی‌گیرد افزود: موتورسواران ۲۴ درصد و استفاده‌کنندگان خودرو هفت درصد تصادفات فوتی را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه کاربران در تصادفات جرحی هم همین وضعیت را دارند و البته مولفه‌ها تغییراتی داشته است گفت: موتورسواران ۴۶ درصد، عابرین ۳۱ درصد و دارندگان خودرو ۲۳ درصد تصادفات جرحی را شامل شده‌اند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان همدان به علل تصادفات در این ۹ ماهه اخیر اشاره کرد و افزود: بیشترین علت به خاطر عدم توجه به جلو بوده که آمار ۳۵ درصدی دارد و بعد عدم رعایت حق تقدم عبور با ۲۴ درصد، تجاوز از سرعت مقرره ۷ درصد و حرکت با دنده عقب ۶ درصد بوده است.

وی با اشاره به اینکه طبق فراوانی تصادفات بر اساس نوع محور، بیشتر تصادفات در بلوارها اتفاق افتاده که نیازمند کنترل این مناطق بر اساس دوربین‌هایی است که همواره درخواست افزایش و نصب آنها را داشته‌ایم تصریح کرد: از تعداد تصادفات فوتی، متوفیان مرد ۳۱ نفر و خانم ها ۱۱ نفر بودند.

فکری با بیان اینکه مجروحین تصادفات را  یک هزار و ۶۵۶ نفر مرد و ۵۳۲ نفر زن تشکیل می‌دهد گفت: بیشتر تصادفات در معابر شهری در شرایط هوای صاف با ۹۷ درصد بوده  و دو درصد تصادفات نیز در هوای ابری و یک درصد در موقعیت بارانی رخ داده است.

وی  با اشاره به اینکه ۷۰ درصد تصادفات در زمان روز اتفاق می‌افتد و ۳۰ درصد درشب یادآور شد: اولین مقصرهای تصادفات درون شهری همدان جوانان‌های بین ۲۵ تا ۳۴ سال  و بعد ۳۵ تا ۴۴ سال و ۱۸ تا ۲۴ سال هستند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان همدان گریزی به ارائه خدمات از سوی راهور به مردم همدان زد و افزود:  ۲۸ هزار و ۶۱۹ جلد گواهینامه از ابتدای سال تاکنون در استان صادر شده و این درصورتی است که بیش از ۷۵ هزار نفر به ما مراجعه کرده‌اند.

تعویض ۴ هزار و ۱۱۳ جلد گواهینامه در ۹ ماهه امسال

وی  از ۴ هزار و ۱۱۳ جلد تعویض گواهینامه در ۹ ماهه امسال خبر داد و گفت: ۲ هزار و ۹۱۹ گواهینامه المثنی و ۵۹۸ جلد برای وسائل نقلیه کشاورزی صادر شده است.

فکری با بیان اینکه تاکنون در مجموع ۳۶ هزار و ۲۴۹ گواهینامه صادر شده که نسبت به سال گذشته ۴۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد افزود:‌ ۴ هزار و ۸۷۴ مورد پلاک نو شماره به تعداد خودروهای استان اضافه شده است.

وی با اشاره به اینکه در مجموع ۱۱ هزار و ۴۷۹ مورد پلاک نو شماره برای موتورسیکلت و خودرو صادر و به تعداد وسایل نقلیه استان اضافه شده است گفت: سال گذشته ۲۳ هزار وسیله در استان نقلیه اضافه شد و می‌طلبد به تعداد این میزان زیرساخت‌های لازم نیز فراهم شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان همدان با بیان اینکه تعداد خودروهایی اسقاط شده قابل قیاس با تعداد نو پلاک‌ها نیست و امسال تنها ۶۹۰ دستگاه از چرخه خارج و اسقاط شده است افزود: روزی ۴۲ دستگاه وسایل نقلیه در استان اضافه می‌شود که اگر هر کدام ۶ متر برای پارک نیاز داشته باشد به میزان قابل توجهی باید فضای پارک برای آنها در نظر گرفت که متاسفانه کمتر به این مهم توجه شده است.

 نیاز به فضای پارک بیشتر در شهر همدان

فکری با تاکید به اینکه نیازمند فضای پارک بیشتری در شهر همدان هستیم و مردم نیز کمتر از وسائل نقلیه شخصی استفاده کنند و افزود: در این شرایط استفاده از وسائل نقلیه عمومی حائز اهمیت است که البته ارتقای نوسازی ناوگان عمومی و کاهش زمان تاخیر آنها باید مورد توجه باشد.

وی با اشاره به لزوم توجه به پیاده‌روی و استفاده از دوچرخه در کاهش تردد خودروها در استان گفت: باید دنبال راه حل‌هایی بود که تردد وسایل نقلیه شخصی را کمتر کرد.

تعویض پلاک ۷۴ هزار و ۹۴۱ وسیله نقلیه در همدان

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان همدان با اشاره به اینکه ۷۴ هزار و ۹۴۱ وسیله نقلیه خرید و فروش و تعویض پلاک شدند و این جدای از قولنامه‌های خرید و فروش است افزود: امسال ۱۱ هزار دستگاه نسبت به سال گذشته بیشتر خرید و فروش و تعویض پلاک شدند که ۱۸ درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه امسال ۲۹۴ هزار و ۴۱۶ نفر به مراکز تعویض پلاک مراجعه کردند گفت: یکی از دغدغه‌های ما پلاک خودروهای کشاورزی بود تا این وسایل نیز بتوانند از کارت سوخت بهره‌مند شوند به همین دلیل با اداره جهاد کشاورزی هماهنگ شدیم و به تمام روستاها مراجعه و همانجا مراحل پلاک‌گذاری انجام شد.

فکری با تاکید به اینکه این مهم امکان ثبت وسایل نقلیه کشاورزی را در سامانه و تخصیص کارت سوخت برای آنها را فراهم کرد ادامه داد: امسال ۷۷ جلد گواهینامه دارای نمره منفی به حد نصاب رسیده اعمال قانون شدند.

وی با اشاره به اینکه گواهینامه‌هایی که بار اول ۳۰ نمره منفی داشتند  ۷۷ جلد بودند افزود: هر خودرویی که ۲۰ نمره منفی بگیرند و بار سوم جریمه شود، گواهینامه‌اش باطل می‌شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان همدان با بیان اینکه ۱۶۴ دستگاه وسایل نقلیه به علت دو تخلف همزمان به پارکینگ منتقل شدند افزود: در ۹ ماهه امسال برای ۳۰ دستگاه خودرو که به علت قصور در وظایفی که شرکت‌ها داشتند و تصادف اتفاق افتاده، حق سهم اختصاص دادیم.

وی با اشاره به بازدیدهای صورت گرفته از صنوف تا صلاحیت ترافیکی آنها از سوی راهور بررسی شود گفت: هر واحدی بخواهد راه‌اندازی شود باید مجوز ترافیکی را از راهور دریافت کند که البته برخی واحدها مثل داروخانه‌ها، مدارس، بانک‌ها و بیمارستانها شامل این طرح نیستند و مشکل ما هم همین مکان‌هاست‌.

فکری با اشاره به اینکه تاکنون ۷۴۹ مورد بازدید صلاحیت ترافیکی صورت گرفته و مسائل آنها در کمیسیون مربوطه بررسی شده است افزود: ۶۴۹ مورد از این بازدیدها تایید و ۱۰۰ مورد تایید نشده‌اند و ۴۵ مورد نیز به کمیسیون رفته است.

افزایش ۹ درصدی برخورد با تخلفات ترافیکی

وی از افزایش ۹ درصدی برخورد با تخلفات ترافیکی نسبت به سال گذشته در استان خبر داد و گفت: با ۷۱۵ هزار و ۳۸ مورد تخلف راهنمایی و رانندگی برخورد و برای رانندگان قبض جریمه صادر شده است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان همدان با اشاره به برخورد با ۷۱۵ هزار دستگاه وسیله نقلیه که آمار قابل توجهی است عنوان کرد: در راستای تخلفات حادثه‌ساز ۶۳ هزار و ۳۱۷ مورد برخورد صورت گرفته است.

وی با اشاره به برخورد ۱۰ هزار و ۴۴۶ موردی در سرعت غیرمجاز وسایل نقلیه افزود:‌ ۱۱۵ هزار و ۴۴ مورد برخورد در خصوص عدم استفاده از کمربند ایمنی  و ۴۲ هزار و ۳۲ مورد استفاده از تلفن همراه صورت گرفته است.

فکری با اشاره به اینکه اخیرا بین راهنمایی و رانندگی با دفاتر ثبت مسائلی وجود داشت که کش و قوس‌هایی بود و برخی حق را با دفترخانه و برخی به راهنمایی و رانندگی می‌دادند افزود: از آنجا که بازدید فنی، ارائه سند و ثبت دانگ‌هایی خودروها به عهده راهنمایی و رانندگی است دیگر ضرورتی برای مراجعه به دفاتر رسمی در نقل و انتقال خودرو نخواهد بود.

وی با تاکید به اینکه نمایندگان مجلس به این موضوع حسن نظر دارند تا تبدیل به قانون شود گفت: این مسئله هیچ منفعتی برای پلیس نداشته و تنها منافع مردم دیده شده است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان همدان با اشاره به اینکه از اینکه برگ سبز و برگ سند رسمی خودرو توسط راهنمایی و رانندگی صادر خواهد شدکه البته قبل از آن افراد باید نوبت دهی را از طریق سایت انجام دهند افزود: تمام مدارک مورد نیاز برای این منظور برای افراد پیامک می‌شود و می‌طلبد با خود مدارک را به همراه داشته باشند تا اتلاف وقت نباشد و کنترل شرایط کرونایی بهتر صورت گیرد.

فکری یکی از مشکلات حوزه حمل و نقل را فروش وکالتی خودورها دانست و افزود: متاسفانه در این راستا گاهی خریدار به لحاظ ایرادات فنی در خودروی خریداری شده، تسویه جریمه‌های خودروی قبلی تا اقدام به خرید خودرو جدید شود و ارجاع نمره منفی خودرو فروخته شده به خود فرد، دچار ضرر و زیان‌هایی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از سال گذشته ترخیص خودروها و موتورسیکلت‌های رسوبی به صورت تقسیطی آغاز شده است گفت: در این مدت ۴ هزار و ۹۰۰ موتورسیکلت و ۸۰۰ خودرو ترخیص شدند.

وجود ۱۵۰۰ خودرو در پارکینگ‌​

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان همدان بیان کرد: در حال حاضر ۸ هزار دستگاه موتورسیکلت و یک‌هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو در پارکینگ‌ها باقی مانده و رسوبی می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه هدف پلیس در ترخیص این خودروها تحویل آن به صاحبان است افزود: در حال حاضر خودروهای توقیف شده از سال ۹۴ به بعد در پارکینگ‌ها هستند و بقیه خودروهایی هم که متعلق به سالهای قبل بوده تحویل ستاد فرمان امام شده که البته اگر خودرویی تحویل ستاد شود و مالک درخواست خودرو کند قیمت پایه آن را با او حساب خواهیم کرد.

فکری با اشاره به تعداد خودروهای اعمال قانون در ایام کرونا خاطرنشان کرد: بیش از یک‌هزار دستگاه وسیله نقلیه متعلق به کادر درمان است که با پلاک غیربومی رفت و آمد دارند و این خودروها اعمال قانون نشده‌اند.

وی بیان کرد: ۲۵۰ هزار جریمه برای خودروهایی که ایام کورنا تردد شبانه داشتند، صادر شده که البته بخشی در کمیسیون بررسی و تعداد کاهش یافته است.

جریمه ۴ هزار و ۲۸۰ مورد خودرو به علت مخدوش و ناخوانا بودن پلاک 

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان همدان با اشاره به  اینکه تعداد زیادی از پلاک‌های مخدوش اعمال قانون شدند و تعداد زیادی توقیف گفت: برای ۱۴۵ خودرو پرونده قضائی تشکیل شده است.

وی با اشاره به هدف اینکه هدف ما در اعمال قانون، بیشتر فرهنگ‌سازی است و قصد نداشتیم تعداد جریمه‌ها بالا رود افزود: طی دو ماه اخیر ۴ هزار و ۲۸۰ مورد خودرو به علت مخدوش و ناخوانا بودن پلاک جریمه شدند.

فکری با تاکید به اینکه در حوزه پلاک به هیچ وجه کوتاه نمی‌آییم و برخورد لازم صورت خواهد گرفت گفت: سامانه ۱۹۷ نیز آماده دریافت هر گونه پیشنهاد، انتقاد، گلایه و تقدیر پلیس و ... است تا بتوان خدمات بهتری را به مردم استان ارائه داد.

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی