سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1400/11/20 17:55:37
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی و درمانی همدان:

بیمارستان فاطمیه تا پایان فروردین ماه افتتاح خواهد شد

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی و درمانی همدان گفت: بیمارستان فاطمیه با ۲۰ میلیارد تومان در حال تجهیز است و در پایان فروردین ماه افتتاح خواهد شد.

شناسه خبر: 12280

به گزارش نشاط شهر به نقل از  خبرگزاری مهر، محمد مهدی مجذوبی در نشست پرسش و پاسخ با قرارگاه مطالبه گری و گفتمان سازی شهید همدانی شرکت و به سوالات در این جلسه پاسخ داد.

وی در پاسخ به اینکه قدمت بیش از ۵۰ ساله بیمارستان فاطمیه مشکلاتی را به وجود آورده و اراده‌ای برای تجهیز این بیمارستان نبوده، علت کند بودن روند ساخت این بیمارستان چیست؟، گفت: پروژه بیمارستان فاطمیه با توجه به اینکه چند قسمت مانند نصب دو محل ژنراتور خارج از پروژه انجام شده، باعث تعویق در افتتاح شد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی همدان با بیان اینکه بیمارستان فاطمیه با ۲۰ میلیارد تومان در حال تجهیز است و در پایان فروردین ماه افتتاح خواهد شد، اضافه کرد: یک طبقه که شامل آی دی اف است راه اندازی خواهد شد.

در بیمارستان فاطمیه نسبت به مادران سه فرزندی به بالاتر برخورد نامناسبی صورت می‌گیرد و این موضوع، باعث موج نارضایتی در این زمینه شده است؛ دلیل این امر چیست؟

مجذوبی در این زمینه خاطرنشان کرد: برخورد با ارباب رجوع بستگی به فرهنگ شخص دارد، متأسفانه فرهنگ ما در این زمینه افت کرده و باید دنبال راهکار اساسی باشیم.

در ادامه این نشست، سوالی در خصوص بی توجهی به نخبگان مطرح شد.

وی در این راستا متذکر شد: پروژه هوشمند سازی یکی از اولویت‌های دانشگاه است؛ کار سختی در این زمینه در پیش داریم؛ ولی ما نیاز به یک داشبورد نظارتی، مدیریتی، بازرسی در کنار حضور میدانی خواهیم داشت.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی همدان خاطرنشان کرد: در بحث بهداشت، درمان و حامل‌های انرژی، نقل و انتقال افراد نیز نیاز به فرآیند هوشمند خواهیم داشت و با این فرآیند خیلی مشکلات از جمله پارتی بازی از بین خواهد رفت؛ با پیشرفت هوش مصنوعی از عوامل انسانی خارج خواهد شد.

بزرگترین مشکل دانشگاه عدم احصای دقیق نظام مسائل است؛ به گونه‌ای که نتوانسته‌ایم، کارهای پژوهشی را پیش ببریم و نظام مسائل به صورت غیرعلمی کار می‌شود؛ نظر شما در این مورد چیست؟

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی همدان گفت: در مورد احصای مسائل باید ورود جدی انجام شود، ما هم از آن حمایت خواهیم کرد، بعضی وقت‌ها افراد که وارد حوزه می‌شوند به دلیل مشغله زیاد درگیر کارها خواهند شد؛ با این روند شاهدیم که بحث‌های دیگر فراموش می‌شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، در دانشگاه اتاق فکر وجود ندارد و متأسفانه نظام انتخاب مدیر ما اصلاً نظام مند نیست از رئیس جمهور سالم‌تر نداریم و می‌دانیم تا ساز و کار مشخص نباشد خیلی از کارها قابل حل نیست.

مجذوبی با بیان اینکه برنامه جامع دانشگاه در تمام حوزه‌های پژوهشی، آموزشی، جمعیت، بهداشت و درمان تا حدود زیادی احصا شده است، خاطرنشان کرد: این موضوع، به صورت یک بسته به وزارت خانه فرستاده خواهد شد.

این مسئول در ادامه تصریح کرد: در بحث طب ایرانی به صورت آکادمی و علمی در حال فعالیت هستیم.

انتصابات در استان به صورت رفیق سالاری انجام شده و شایسته سالاری جایگاهی ندارد، این روند در علوم پزشکی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مجذوبی در پاسخ به این موضوع گفت: خدا را شاکرم در قضیه سمت‌ها به جرأت می‌گویم، ۹۵ درصد به دنبال پست نیامده‌اند؛ برخی اوقات بسیاری از افراد تا زمانی که بنده مطرح نکردم خبر نداشتند ولی در عین حال تاکید دارم که از ترکیب جوان گرایی، باتجربه، متدین و ولایی استفاده کنم.

وی ادامه داد: اگر در برخی موارد در کنار موارد تجربه وجود نداشته، از گزینه اعتماد استفاده کردم. تا ان شالله در طول یکسال تجربه را کسب کنند و در برخی موارد نیز بعضی افراد شایسته به دلیل اینکه گوشه گیر هستند، شناسایی نشده‌اند.

شهر لالجین با وجود ۱۹ هزار جمعیت، بیمارستانی ندارد و مشکلات بخش درمان در این شهر بسیار است؛ چه چاره‌ای برای این موضوع اندیشیده شده است؟

مجذوبی در این خصوص تصریح کرد: در مراکز درمانی و بیمارستان‌های ما مشکلاتی وجود دارد که باید با نقشه راه مدت دار این مشکلات حل شود و آگاهیم که یک نقشه راه در وزارت نوشته می‌شود.

وی با بیان اینکه از طرف دیگر از طریق وزارت آن را دور می‌زنند، گفت: نمایندگان ما متأسفانه به یک مسابقه بی هدف روی آورده‌اند که مراکز درمانی و بیمارستان‌های استان و شهرستان‌ها را این گونه تجهیز می‌کنند و به نقشه راه، اقتصاد سلامت، رفاه و میزان دسترسی توجه ندارند و ما باید تلاش کنیم خدمات پایه به بیمار دهیم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی همدان افزود: اگر نقشه خدمات بهداشتی در سطح بالاتر از وزارت تصویب و به صورت مدت دار بسته شود نمایندگان نمی‌توانند این مصوبات را دور بزنند و خدمات به صورت بلند مدت ارائه خواهد شد.

این مسئول در خصوص نظارت بر داروخانه‌ها و نرخ‌های داده شده دارو در استان همدان نیز گفت: قانون داروخانه قانون بیخودی دارد و مشکلات مخصوص به خود را به وجود آورده است.

مجذوبی متذکر شد: شورای سلامت که حدود دو سال تعطیل بوده است به زودی راه اندازی خواهد شد و اولین کاربرد امنیت غذایی و سلامت را در حیطه و موضوع جمعیت بررسی خواهیم کرد.

نظر شما در خصوص موج انصراف دانشجویان پزشکی ترم پایینی چیست؟

مجذوبی با بیان اینکه در بخش طرح‌ها ساز و کار جدی و مدونی وجود نداشته است، ادامه داد: دانشگاه‌ها به صورت سلیقه‌ای در این زمینه کار انجام داده‌اند. ولی اکنون ما با توجه به اینکه تلاش داریم تا مشکلات بعدی پیش نیاید بدین سان، هر دانشجویی که پذیرش می‌شود، محل خدمت مشخص خواهد شد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی همدان در ادامه صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه حوزه بسیج از سالم‌ترین مجموعه‌ها است ولی باید از وجه پژوهشی ارتقا پیدا کند، ادامه داد: از وجه پژوهشی نباید پراکنده باشد و طبق یک نقشه راه و اولویت به جلو برود و تعیین اولویت‌ها باید به صورت جدی دنبال شود.

وی در ادامه این نشست در خصوص وضعیت کاهش جمعیت در استان همدان و نرخ پایین باروری عنوان کرد: جمعیت یکی از دغدغه‌های مهم و جدی جامعه ما است و باید ببینیم مشکل کاهش جمعیت چیست.

مجذوبی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی به گونه‌ای رد گم کنی است، اروپا در اوج رفاه دچار پیری جمعیت شده است و کشورهای در اوج فقر جمعیت بالایی دارند؛ ادامه داد: یکی از مؤلفه‌های بسیار مؤثر و جدی بر امنیت ملی بحث جمعیت و فرزند آوری است. نرخ جایگزینی برابر ۲.۱ است درحالی که این میزان در همدان ۱.۶۷ است.

وی تصریح کرد: مشکل جمعیت با بازگشت خانم‌ها به خانواده حل خواهد شد، همان گونه که می‌دانیم زن‌ها با یک موج شدید تهاجمی به عنوان دفاع از حقوق زن از خانواده دور شده‌اند؛ در وضعیت کنونی باید شرایط فرزند آوری را برای خانواده‌ها مهیا کنیم و این موضوع نیازمند کارهای اساسی مانند فرهنگ سازی و تغییر نگاه مردم است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی همدان با بیان اینکه فرهنگ فرزند آوری را باید از مدارس و دانشگاه‌ها آغاز کنیم، به وضعیت شیوع ویروس کرونا اشاره و گفت: در بحث تحقیقاتی پاندمی کرونا هر ایده‌ای باشد، از آن استقبال خواهیم کرد.

مجذوبی در خصوص پیوست رسانه‌ای نیز گفت: تصمیم بر این شده تا در فضای مجازی و اجتماعی ورود جدی صورت گیرد، از سایت‌ها چیزی نصیب نمی‌شود؛ بدین ترتیب باید در این زمینه توجه داشته باشیم تا شایعات صورت گرفته از بین رفته و اخبار و اطلاعات حوزه آموزش به روز رصد و انتشار پیدا کند.

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی