سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1400/12/18 23:12:14
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار:

کسب رتبه اول شهرستان بهار در تولید سیب زمینی با ۳۰ درصد تولیدات استان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، طی نشستی با خبرنگاران شهرستان بهار به ارائه عملکرد این اداره پرداخت و از تولید سالانه ۲هزار و ۴۴ تن قارچ که ۴۵ درصد تولید کل استان را دارد و رتبه نخست را در سطح استان کسب کرده خبرداد.

شناسه خبر: 12371

به گزارش نشاط بهار، عبدالحسین اکبری رئیس جهاد کشاورزی بهار در ابتدا اظهار کرد: جهاد کشاورزی در راستای سیاست های دولت در تأمین امنیت غذایی جامعه، فعالیت های قابل ملاحظه ای دارد و در بخش کشاورزی شهرستان بهار به عنوان یکی از قطب های کشاورزی استان همدان در بخش تولیدات سیب زمینی، سیر و یونجه حائز اهمیت است.


وی افزود: در سطح شهرستان میزان ۱۳۳/۴۰۰ هکتار اراضی داریم که از این میزان ۵۸/۳۸۳ هکتار اراضی طبیعی و مابقی اراضی دیم، آبی و باغات را تشکیل می‌دهد.

عبدالحسین اکبری با بیان اینکه حوزه فعالیت کشاورزی شهرستان در بخش  تولیدات گیاهی، دامی، صنایع تبدیلی، آب وخاک، ترویج و طرح و برنامه می‌باشد گفت: در حوزه تولیدات گیاهی که یکی از مهمترین فعالیت های بخش کشاورزی زراعت و باغبانی می‌باشد، عمده محصولات زراعی سطح شهرستان گندم، جو، سیب زمینی، سیر و یونجه و سایر محصولات میباشد که در سطح ۷۵ هزار و ۶۳۲ هکتار ۵۳۸ هزار و ۸۶۶ تن تولید دارد و عمده محصولات باغی از جمله انگور، بادام، گردو، آلو، سیب و... در سطح ۵ هزار ۸۶۶ هکتار با میزان تولید ۵۲ هزار و ۳۴۲ تن در سال تولیدات داشته است و افتخار کسب رتبه های اول تا سوم را در تولید محصولات باغی و زراعی کسب نموده ایم که از جمله آن رتبه اول تولید سیب زمینی با ۳۰ درصد تولیدات استان، رتبه اول تولیدات محصول  خیار با ۲۰ درصد تولیدات استان، رتبه دوم تولیدات محصول سیر با ۳۳ درصد تولیدات استان، رتبه سوم تولیدات یونجه با ۱۳ درصد تولیدات استان و رتبه اول تولیدات آلو با ۲۸ درصد تولیدات استان را به خود اختصاص داده است.

عبدالحسین اکبری اذعان کرد: در بخش حفظ نباتات طرح مبارزه با سن غلات، سالانه بیش از ۴۳ هزار هکتار از اراضی را با همکاری کشاورزان، با ۳۵ دستگاه سمپاشی میشود و در راستای توسعه ناوگان سم پاشی از تسهیلات مکانیزاسیون برای خرید سم پاشی با بهره ۱۵ درصد در اختیار کشاورزان قرار داده ایم و کنترل علف‌های هرز درسطح ۱۴هزار و ۳۷۶ هکتار و مدیریت مبارزه بیولوژیک در سطح ۸۰۰ هکتار در سطح شهرستان انجام گرفته شده است.

وی نیز در راستای جذب تسهیلات ناوگان مکانیزاسیون گفت:  بیش از ۱۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان تسهیلات جهت خرید ۴۸ دستگاه تراکتور و کمباین و ۴۹ دستگاه دنبال بندها و ادوات کشاورزی و تجهیز دامداریها و مرغداری ها اختصاص داده شده است، همچنین سوخت مورد نیاز برای ماشین آلات کشاورزی، گلخانه ها، دامداری ها، مرغداری ها، انبارهای سیب زمینی و خانه کارگری تأمین و در اختیار کشاورزان قرار گرفته شده است.

رئیس اداره کشاورزی شهرستان بهار نیز با اشاره به فعالیت های بخش باغبانی عنوان کرد: بالغ بر ۱۴هزار و ۲۰۰ مترمربع در بخش باغبانی در حال احداث داریم که برای ۳۱ واحد آن پروانه تاسیس صادر شده است و از  ۲۵هزار ۳۸۴ مترمربع گلخانه قابل بهره برداری سالانه ۶۰۰ تن سبزی و صیفی و از ۷هزار و ۲۷ مترمربع گلخانه گل ۳میلیون بوته گل و ۲۰۰ هزار گلدان گل فصلی و حدود ۱۰۰هزار شاخه گل رز قلمه تولید و در اختیار  مردم قرار میگیرد؛ خوشبختانه با تولید ۸ تنی گیاهان دارویی در سطح ۴هکتار توسعه و افزایشی رو به رشد در این بخش داشتیم و با سرشاخه کاری درختان گردو با ارقام اصلاح شده و کیفیت خوب و عملکرد بهتر با اعتبار ۱۶۶میلیون تومان تعداد ۳هزار و ۴۵۲ پیوندک روی درختان بومی انجام شده است.

اکبری افزود: در حوزه باغبانی نیز با تولید سالانه۲ هزار و ۴۴ تن قارچ که ۴۵ درصد تولید کل استان را دارد رتبه نخست را در سطح استان کسب کرده ایم و در بخش تولیدات دامی با تولید سالانه ۸۰هزار و ۱۷۵ تن در مجموع (گوشت قرمز و سفید، تخم مرغ، عسل و شیر) رتبه دوم استان را کسب نموده ایم.

اکبری با تاکید بر اهمیت صنایع تیدیلی ادامه داد: یکی از بخش هایی که پیگیر هستیم تا سرمایه گذار در آن وارد شود، صنایع تبدیلی بخش کشاورزی است که با فرآوری محصولات تولیدی شهرستان میتوانیم طرح تفضیلی داشته باشیم و از خام فروشی جلوگیری نماییم و در بخش زراعت، باغی، طیور و دام و شیلات ۹۵ واحد صنایع تبدیلی داریم که از این تعداد ۵۲ واحد سردخانه های بالای صفر و چند منظوره برای نگهداری محصولات کشاورزی با ظرفیت ۱۲۰هزار تن در سال، و ۴۳ واحد صنایع تبدیلی از جمله ترشیجات، شوریجات، رب، مربا با ظرفیت ۱۸۰ هزار تن در سال میباشد.

اکبری نیز خاطرنشان کرد: در بخش آب و خاک نیز اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار، مرمت و اجرای قنات ها، احداث کانال آبرسانی در کل با اجرای ۲۰هزار ۵۰۷ هکتار سیستم آبیاری تحت فشار ۱۳ درصد کل استان را انجام و حائز دریافت رتبه سوم در سطح استان هستیم.

وی نیز افزود: در بحث ترویج و آموزش کشاورزان وانتقال آموزش و ایده های جدید، بیش از ۱۶۰ کارگاه آموزشی برای  ۵ هزار و ۱۹۲ نفر آموزش برگزار شده است، همچنین ۶۱ مورد بازدید آموزشی، ۶مورد انتقال یافته ها و ایجاد سایت الگویی و ۱۲۸ نفر آموزش زنان روستایی، ۴۵ دقیقه تولید برنامه رادیویی و تلویزیونی و ۱۲۰۰ برگ نشریه و اطلاعیه توزیع شده است.

عبدالحسین اکبری در خاتمه نشست عنوان کرد: در بخش پرداخت تسهیلات در بخش مشاغل خانگی به ۲۴ نفر مبلغ یک میلیارد و ۱۴۰ میلیون تومان، در بخش مکانیزاسیون۱۰۳ دستگاه به مبلغ ۱۲میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان و پرداخت تسهیلات دامدار کارت  به ۱۳۸ نفر دامدار با سود ۱۱ درصد یکساله پرداخت شده است.

 

شهرزاد عباسی

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی