سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1400/12/27 12:09:09
دکتر محمدرضا عدالتخواه، رئیس کل محترم دادگستری استان همدان:

شهروندان مراقب فریب وعده‌های کلاهبرداران با عنوان ثبت نام خودرو، مسکن یا سوددهی بالا باشند

در سال‌های گذشته به دلایلی چون کمبود نیروی انسانی و اعتبارات... به درستی با این مسئله مقابله نشده است و مطابق تأکید وزیر محترم جهاد کشاورزی و نمایندگانی از قوه مجریه و قوه قضائیه در روزهای گذشته نباید به صورت غیرقانونی و در اراضی ملی و زراعی آجری روی آجر بنا شود.

شناسه خبر: 12396

به گزارش نشاط شهر به نقل از واحد اطلاع‌رسانی این معاونت، دکتر محمدرضا عدالتخواه، رئیس کل محترم دادگستری استان همدان در چهارمین شورای پیشگیری از وقوع جرم استان همدان با اشاره به مشکلات ناشی از تغییر کاربری اراضی ملی در استان همدان، عنوان کرد: در سال‌های گذشته به دلایلی چون کمبود نیروی انسانی و اعتبارات... به درستی با این مسئله مقابله نشده است و مطابق تأکید وزیر محترم جهاد کشاورزی و نمایندگانی از قوه مجریه و قوه قضائیه در روزهای گذشته نباید به صورت غیرقانونی و در اراضی ملی و زراعی آجری روی آجر بنا شود.
 

وی اظهار کرد: تخریب بنا‌های تکمیل شده به جهت اجرای قانون و برخورد قاطع با متخلفین از اهمیت زیادی برخوردار است ولیکن افکار عمومی این سئوال را دارند وقتی ویلا یا ساختمانی تخریب می‌شود چرا در ابتدا کار اقدام پیشگیرانه نشده است به همین منظور ضرورت دارد قبل از آغاز ساخت‌وساز توسط افراد سودجو، با اقدام به موقع جهاد کشاورزی و ضابطین از این دست تخلفات طبق قانون ممانعت بعمل آید.

 رئیس کل دادگستری استان همدان با عنوان اینکه نباید در راستای برخورد‌ با قلع و قمع‌های غیرمجاز مقطعی و موجی برخورد کرد، اظهار کرد: وقتی ساختمانی را تخریب می‌شود علاوه بر باقی‌ماندن نخاله‌های ساختمان، زمین دیگر قابلیت زراعی، باغ یا مرتع بودن خود را از دست می‌دهد و تبدیل به انبوهی از نخاله‌های ساختمانی، آهن و سیمان می‌گردد، از طرفی دیگر نیز مالک پس از مدتی ممکن است از غفلت مسئولین استفاده نموده و دوباره شروع به احداث بنا می‌کند.
 

عدالتخواه با تأکید بر اینکه متولیان امر باید هنگام شکایت، مطالبه خسارت زمین را نیز درخواست نمایند، افزود: از این پس دادخواست تخریب یا قلع و قمع بدون مطالبه خسارت زمین ثبت نخواهد شد و دستگا‌ه‌های متولی باید هزینه‌های تخریب بنا، جمع‌آوری نخاله‌ها، احیاء زمین به حالت پیشین خود و... محاسبه کرده، در دادگاه از فرد خاصی مطالبه نمایند و در صورت عدم مطالبه خسارت از سوی دستگاه، مسئول مربوطه باید پاسخگو باشد.

وی ضمن تأکید بر پایش تصویری و استفاده از ابزار‌های نوین در راستای نظارت بر تغییرات منطقه و کاربری اراضی ملی، اظهار کرد: برای نیروی انسانی نظارت و کنترل کل مناطق و اراضی مقدور نیست و ضرورت دارد از ابزار‌های نوین و فراسطحی استفاده نماییم از سوی دیگر همانگونه که مقام معظم رهبری تأکید دارند "دانشگاه در خدمت صنعت باشد" و باید از ظرفیت دانش و دانشجویان برای طراحی سامانه‌های مورد نیاز استفاده شود و ارتباط محکمی میان دانشگاه و نیازهای علمی جامعه ایجاد شود.

 رئیس کل دادگستری استان همدان در ادامه با اشاره به برخی کلاهبرداری‌های مالی با عنوان ثبت نام‌خودرو یا مسکن و... توسط برخی سودجویان، عنوان کرد: متأسفانه در سطح جامعه از این نمونه کلاهبرداری‌های زیادی وجود دارد و مردم در هر قشری و هر میزان تحصیلات فریب این اشخاص را خورده و پول‌های کلانی به عنوان ثبت‌نام خودروهای خارجی، مسکن به منظور کسب سوددهی بالا از دست می‌دهند.

دکتر عدالتخواه اضافه کرد: در یکی از شهرستان‌های استان تعدادی از مردم به عنوان خرید خودرو ثبت نام کرده و فرد کلاهبردار نیز به تعهد خود عمل ننموده و با شکایت مالباختگان دستگاه قضایی به سرعت ورود کرده و در مدت زمانی کوتاهی حکم صادر و خاطی دستگیر گردید اما شهروندان باید بدانند دستگیری مجرم همیشه به معنای استرداد مال نیست زیرا مجرمین اموال را حیف و میل می‌کنند در واقع فرد کلاهبردار آن سرمایه را از قبل هزینه کرده و پس از دستگیری نیز نمی‌تواند جبران خسارت کند.

 وی با تأکید بر اینکه مردم نباید پول و سرمایه خود را بدون تضمین به کسی بسپارند، تأکید کرد: هرکس در سطح استان غیر از نهادهای رسمی مانند بانک، موسسات معتبر و شناسنامه‌دار اعلام نمود که مردم سپرده خود را به آنها بسپارند تا به آنها سود بدهیم آن فرد کلاهبردار است و جرم فرد اخلال در نظام اقتصادی است.
 

رئیس کل دادگستری استان همدان با تأکید بر اینکه مطابق قانون اگر کسی از دیگران وجهی به عنوان سپرده تحت هر عنوانی بگیرد و بابت آن بخواهد سودی پرداخت کند مصداق اخلال در نظام اقتصادی کشور است و مجازات‌های سختی نیز در بردارد، بیان کرد: این کلاهبرداران از آورده‌های جدید سود سپرده‌گذاران قبلی را می‌دهند بدین صورت به فرد در زمان ثبت‌نام اعلام می‌کنند که 3 ماه بعد سود آنان را پرداخت می‌کنند و در پرداخت‌های اول نه تنها خلف وعده نمی‌کنند بلکه زودتر از موعد مقرر نیز پرداخت می‌کنند و با این اقدام حمایت و اعتماد مردم را کسب می‌کنند.

وی ادامه داد: این روند تا زمانی که ورودی منابع بیش از سود خروجی است پا برجاست اما زمانی که آورده‌شان به هر دلیلی کاهش یابد قبل از اینکه دستگیر شوند از کشور فرار می‌کنند مردم باید هشیار باشند که این افراد به دنبال سودرسانی به مردم نیستند هیچ فردی ‌نمی‌تواند بدون تلاش و زحمت به ثروت برسند.

دکتر عدالتخواه در پایان ضمن تبریک پیشاپیش سال جدی خاطر نشان کرد: امیدواریم این جلسات برای پیش‌بینی و پیشگیری از وقوع جرم و ناهنجاری‌ها در جامعه آثار و برکات زیادی همراه خود داشته باشد.

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی