سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

در زمان های دور هنگام برداشت محصول سیب زمینی، کشاورزان گاهی با تعدادی از محصول برداشت شده، سیب زمینی کلوخی تهیه می کردند و با ولع خاصی می خوردند و اما این روزها نوستالژی سیب زمینی کلوخی یا کوره ای، بزرگترها را به کوچه پس کوچه های قدیمی می برد و بوی خوش غذاهای سنتی.

شناسه خبر: 12402

گروه - مرضیه کریمی رادپور : زمینی کلوخی را با چند روزش تهیه می کردند یا بخشی از زمین را حفر کرده و یا اینکه با کلوخ و گل و لای حالتی کوره شکل می ساختند و آتش در آن به پا می کردند، سیب زمینی ها را درون آتش و هیزم ها می ریختند تا کم کم پخته شود و البته کلوخ های درست شده را هم بر روی حفره کنده شده یا کوره مانند می ریختند تا درب کوره کوچک بسته شود، یک ساعتی زمان می برد، آتش هم کم کم خاموش می شد و در انتها با سیخی آهنی یا چوبی سیب زمینی های پخته شده را از وسط زغال ها بیرون می کشیدند و می خوردند، گاهی برای تعدادی از خانواده ها همین سیب زمینی های کلوخی یا کوره ای یک وعده غذایی محسوب می شد.

 

به گزارش نشاط شهر، همزمان با شروع کاشت سیب زمینی در شهرستان بهار و حفظ و یادآوری سنت های قدیمی کشاورزان اقدام به برگزاری اولین جشنواره کوره سیب زمینی در روستای حسام آباد کرده ایم که در آن به بزرگترین، خلاقانه ترین و زیباترین کوره جوایزی تقدیم خواهد شد.

 

در کنار این جشنواره غرفه هایی جهت ارائه غذاهای سنتی بر پایه سیب‌زمینی نیز برپا می شود و کشاورزان برای ارائه محصولات خود می توانند غرفه هایی رزرو نمایند، همچنین اجرای گروه طنز عمو حمید و اجرای ساز و دهل از دیگر بخش های مهم این جشنواره محسوب می شوند تا در ایام تعطیلات نوروز بتوانیم ساعاتی مفرح و شاد برای خانواده ها فراهم آوریم.

 

 افرادی که علاقمند به رقابت در این جشنواره برای ساخت کوره هستند و همچنین کشاورزان و تولیدکنندگانی که تمایل به رزرو غرفه برای ارائه محصولات خود دارند، می توانند با شماره ۰۹۱۸۳۰۷۵۰۷۹ تماس بگیرند تا نامشان برای شرکت در جشنواره ثبت شود.

 

شایان ذکر است که مشابه همین جشنواره با عنوان آئین کلوخ پزان هر ساله در شهرستان اقلید فارس برگزار می شود و این آئین سنتی در سال ۹۵ در فهرست آثار معنوی ایران ثبت شده است.

 

این جشنواره با همکاری دهیاری و شورای روستای حسام آباد، بخشداری لالجین، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بهار، میراث فرهنگي و گردشگری لالجین و اهالی محترم روستای حسام اباد برگزار می شود و بازدید برای عموم آزاد است.

 

جزئیاتی از نحوه ثبت نام در جشنواره کوره سیب زمینی و چگونگی برگزاری

 

جشنواره کوره سیب زمینی روز دوشنبه ۸ فروردین ماه در مقابل حسینیه سید الشهداء روستای حسام آباد از ساعت ۹:۳۰ آغاز می شود، مکان برپایی کوره ها محوطه پارکینگ حسینیه و در مکان های مشخص شده می باشد، همچنین مقداری مصالح، چوب و سیب زمینی نیز در اختیار گروه ها قرار داده می شود و گروه ها تا ساعت ۱۲ فرصت دارند تا کوره های مدنظر خود را برپا کنند.

 

اگر گروهی به مصالح بیشتر یا مواد خوراکی بیشتر نیاز داشت خود باید اقدام به تهیه آنها نماید.

 

اعضای گروه ها حداکثر تا ۵ نفر می باشد و از هر گروه شرکت کننده مبلغ ۵۰ هزار تومان اخذ  می شود.

 

 

جوایز جشنواره به ۴ گروه با عنوان زیباترین، بزرگترین، خلاقانه ترین و خوش پخت ترین کوره تعلق می گیرد، همچنین به همه گروه های شرکت کننده یک هدیه به رسم یادبود تقدیم خواهد شد.

 

افرادی که تمایل به شرکت در این جشنواره دارند  نام سرگروه را به شماره یا آیدی زیر آقای امیرحسین مرادی  ارسال نمایند، هزینه برگزاری در روز جشنواره از گروه ها اخذ می شود.

 

09180183015

 

@hsm_abad_ad

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
گوناگون