سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1401/1/9 21:16:07

آب آهکی بر سر سفره مردم لالجین

داشتن آب شرب با طعمی مناسب حق همه شهروندانی است که در یک شهر زندگی میکنند؛ یک آب شربِ مناسب دارای شاخصه هایی از جمله نداشتن سختی و طعم مناسب است که متاسفانه آب شرب لالجین از این دو شاخصه محروم است‌.

شناسه خبر: 12412

به گزارش نشاط بهار، مجید ساغرچی بخشدار لالجین در وصف علت سختی آب لالجین این گونه گفت: یکی از مشکلات مهم آب لالجین وجود سختی در آن است که یکی از علت های آن را می توان وجود لایه های زیر زمینی دانست. 

وی افزود: مهم ترین دلیل این مشکل کمبود آب و حفر چاه های عمیق در این مناطق است که سختی آب را هر چه بیشتر و بیشتر میکند.

 

ساغر چی ادامه داد: عمق چاه های حفر شده حدود دوسال پیش ۵۰ متر بوده که این رقم اکنون به دلیل کمبود آب های زیر زمینی به ۱۲۰ متر افزایش یافته است.

 

مجید ساغر در پاسخ به این پرسش که چه مقدار از لالجین دارای فاضلاب است این گونه گفت: درحال حاضر حدود ۲۵ درصد لالجین دارای فاضلاب و متاسفانه ۷۵ درصد فاقد فاضلاب میباشد.

 

وی ادامه داد: مهم ترین موضوع در بحث فاضلاب لالجین ایجاد خط انتقال ۱۲ کیلومتری لالجین به تصفیه خانه همدان است که این کار اعتباری حدود ۳۰ الی ۳۵ میلیارد تومان را در بر میگیرد تا مشکل حل شود.

 

در ادامه با لیلا اکبری عضو شورای اسلامی شهر لالجین‌ همکلام شدیم؛

وی بیان کرد: آب شرب لالجین از طریق ۵ حلقه چاه تأمین می‌شد که ۲ حلقه چاه به دلیل خشکسالی از مدار خارج شده و دیگر قابلیت استفاده ندارد که به همین منظور اوایل دوره پنجم شورای اسلامی چاه عمیقی با عمق ۱۰۰ متر برای رفع مشکل آب شرب وارد مدار شد که بیشتر از چند ماه دوام نیاورد و کیفیت آب دوباره به روز اول برگشت.

 

وی افزود: متأسفانه زمانی که بارندگی در لالجین خوب بود، آب حاصله حیف و میل شد و این در حالی است که با مدیریت صحیح در آن زمان میتوانستیم ذخایر زیرزمینی را افزایش دهیم و کمک شایانی به مشکلات اکنون کنیم.

 

اکبری ادامه داد: مصارف خانگی و تجاری خیلی کمتر از مصارف کشاورزی میباشد و از آنجائیکه مهمترین محصول کشاورزی بخش لالجین سیب زمینی و هندوانه است تاثیر بسزایی در کاهش ذخایر آبی زیرزمینی میگذارد، به همین دلیل کشت محصولات کم آب بر میتواند راه حلی برای کمبود آب و بروز فاجعه باشد.

 

در پایان لیلا اکبری بیان کرد: به گفته مسئولان آب لالجین میکروب ندارد و علت طعم نامطلوب آن وجود کلسیم و منیزیم است که طعم آب را تغییر داده است.

 

مسئله آب شرب و طعم نامطلبوب آن باعث شده بسیاری از همشهریان لالجینی به ناچار از دیگر مناطق، آب آورده و استفاده کنند؛ همچنین کمبود آب در لالجین و روستاهای اطراف و عدم مدیریت بارندگی های رخ داده نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که نیازمند حمایت فوری بسیاری از مسئولین می‌باشد.

 نفیسه قلی پور

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی