سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

استفاده از ظرفیت‌های مردمی، نگهبانان محله‌محور و بسیج در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مانند سرقت و افزایش امنیت و آرامش عموم مردم امری بسیار اثرگذار است.

شناسه خبر: 12516

به گزارش نشاط شهر به نقل از واحد اطلاع‌رسانی این معاونت،  در اجرای سند تحول قضایی و نیز بند 5 اصل 156 قانون اساسی و ماده 4 قانون نیروی انتظامی از آنجا که مقوله پیشگیری از جرم تکلیف قانونی کلیه دستگاه‌ها است لذا با هدف ایجاد بسترهای مناسب در اجرای این قانون تفاهم نامه مشترکی با  فرماندهی انتظامی استان همدان به منظور ایجاد و گسترش همفکری، همکاری‌ مطلوب و پیشگیری از جرائم و آسیب‌های اجتماعی، با استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های طرفین منعقد گردید.

 

 دکتر عباس نجفی، معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان در این نشست بیان کرد: قوه قضائیه ورود خوبی در امر پیشگیری از جرم داشته است اما بخشی از این مشکلات و آسیب‌ها به بحث‌های حاکمیتی و ترک فعل برخی از دستگاه‌ها بازمی‌گردد که وظایف خود را به درستی انجام نمی‌دهند و باعث افزایش ورودی پرونده به بخش‌های قضایی و انتظامی می‌شود به همین دلیل باید در خصوص مسائل پیشگیرانه و برخورد با ترک فعل مدیران تمرکز بیشتری داشته‌ باشیم.

 

   وی با بیان اینکه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان بیشترین تعامل و همکاری را نیروی انتظامی  دارد، ادامه داد: استفاده از ظرفیت‌های مردمی، نگهبانان محله‌محور و بسیج در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مانند سرقت و افزایش امنیت و آرامش عموم مردم امری بسیار اثرگذار است.

 

   وی از تشکیل قرارگاه‌ پیشگیری از سرقت با مشارکت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و فرماندهی انتظامی، خبر داد و بیان کرد: ایجاد این قرارگاه در کاهش جرم سرقت و آسیب‌های ناشی از آن نقش بسیار بزرگی را ایفا خواهد کرد و پشتیبانی و پیگیری این معاونت در این مسئله به جد ادامه دارد.

 

   معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان در ادامه سخنان خود با اشاره به تأکید رئیس کل محترم دادگستری استان همدان مبنی بر آموزش و بازاجتماعی نمودن مجرمین حرفه‌ای و خطرناک، اظهار کرد: این معاونت آمادگی برگزاری کارگاه‌های اخلاقی و روانشناسی ویژه این مجرمین را داشته زیرا آموزش و جذب مثبت آنان به عنوان نیروهای کمکی می‌توان از بسیاری حوادث و آسیب‌های اجتماعی کنترل و پیشگیری نمود.

 

   نجفی با تأکید بر ثبت اطلاعات متهمین و مجرمین در سامانه ساما (سامانه اطلاعات موثر اشخاص)، ابراز کرد: در صورت ثبت صحیح اطلاعات محکومین و مجرمین در این سامانه فرآیند رسیدگی به این افراد در مراجع قضایی و انتظامی به سهولت و سریع صورت خواهد گرفت و در کاهش پرونده‌های فیزیکی و کاهش کثرت کار نیز اثرگذار می‌باشد. 

 

   وی در پایان با اشاره به اجرای 30 برنامه‌ مشترکی مانند برنامه جامع کاهش تصادفات با فرماندهی انتظامی استان همدان، خاطر نشان کرد: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان تمام قد پشتیبان و قدردان پلیس و نیروی انتظامی استان می‌باشد.

 

   سردار سلمان امیری، فرمانده انتظامی استان همدان نیز انعقاد اینگونه تفاهم‌نامه‌ها را در حوزه پیشگیری اثربخش دانست و بیان کرد: امروزه پیشگیری از خشونت یکی‌ از مواردی مورد اهمیت برای جامعه و ورود معاونت پیشگیری به این موضوع منطقی و معقولانه است زیرا با یک آموزش کوچک می‌توان از چندین جرم پیشگیری شود و در صورت تبیین درست قوانین، ضمانت‌های اجراء و جرایم به خصوص در روستاها می‌توانیم شاهد کاهش روزبه‌روز پرونده‌های قضایی باشیم.

 

   وی با تأکید بر اهمیت پیشگیری از جرم و عملکرد جدی دستگاه‌ها در اینخصوص، اظهار کرد: بسیاری از آسیب‌های ناشی از ترک فعل دستگاه‌ها و عدم رعایت اصول پیشگیرانه می‌باشد که دامن‌گیر دستگاه قضایی و‌ انتظامی شده است که باید با هم‌افزایی و تعامل بیشتر دستگاه‌ها حل و مرتفع گردد.

 

   فرمانده انتظامی استان همدان اظهار کرد: سازمان‌ها در اقدام و عملکرد خود در راستای طرح پیوست امنیتی آن باید مسئولیت‌پذیر باشند زیرا برخی اقدامات بدون در نظر گرفتن مسائل امنیتی موجب بحران در جامعه خواهند شد که تفهیم و حل این مسئله نیازمند ورود معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم است.

 

   سردار امیری ضمن استقبال از برنامه جامع کاهش تصادفات استان توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان همدان، افزود: شهر همدان و معابر و خیابان‌های آن حدود 80 سال پیش طراحی شده است و عدم توجه به برخی از مسائل مانند خط‌کشی خیابان‌ها، نرده‌گذاری، تأمین نور، طراحی نامناسب پارک‌ها و... باعث بروز تصادفات متعددی شده است که دستگاه‌های متولی باید پاسخگو آن باشند.

وی با بیان اینکه تبادل الکترونیک در استان همدان از موضوعات مهم و مورد تأکید فرماندهی انتظامی استان می‌باشد، اظهار کرد: این فرماندهی به دنبال تأمین زیر ساخت‌های الکترونیکی مورد نیاز در جهت حذف ارجاع متهم به دادسرا می‌باشد که در صورت اجرای این طرح  بسیاری از‌ مشکلات و رخدادها ناشی از این ترد‌دها مرتفع و امنیت همکاران قضایی و انتظامی نیز حفظ می‌شود.

فرمانده انتظامی استان همدان در پایان با اشاره به وجود مسائلی چون کودکان کار و تردد بانوان معتاد متجاهر، زباله‌گردان و... در استان حضور فعال و سریع دستگاه‌های متولی در راستای حفظ سیمای شهری و پیشگیری از آسیب‌های ناشی از این موارد را خواستار گردید.

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی