سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1401/5/24 17:34:04
فرماندار شهرستان بهار در جمع کشاورزان و تولیدکنندگان عمده:

در کشت فراسرزمینی به دنبال چند برابر کردن سرمایه تولیدکنندگان بهار و حفظ منابع آبی خود هستیم

فرماندار شهرستان بهار جمع کشاورزان و تولیدکنندگان عمده شهرستان بهار کشت فراسرزمینی را راهکار مقابله با بحران آب و خشکسالی در سالهای آینده و افزایش تولید کشاورزان دانست و گفت: با ایجاد تور گردشگری برای کشاورزان شهرستان و بازدید از کشورهای همسایه می توان زمینه کشت فراسرزمینی را مهیا کرد.

شناسه خبر: 12731

 

گروه - مرضیه کریمی رادپور :  

به گزارش نشاط شهر، صبح امروز نشست کشاورزان عمده شهرستان بهار با موضوع کشت فراسرزمینی در فرمانداری بهار برگزار شد.

در این نشست کشاورزان عمده و تجار شهرستان و  نماینده معاون اقتصادی استاندار حضور داشتند و در خصوص شرایط و چگونگی کشت محصولات پر آب بر در کشور سوریه بحث و تبادل نظر شد.

فرماندار بهار در این نشست خشکسالی و کمبود آب را برای سالهای آتی بسیار مهم و حائز اهمیت دانست و گفت: بحران آب به خصوص در بخش کشاورزی بسیار جدی است و یکی از راهکارها برای جبران آن، این است که با همین میزان آب بتوانیم درآمدمان را نیز حفظ کنیم.

روح اله نباتی ادامه داد: رویکرد شهرستان ما کشاورزی و تولیدی است و ما باید به کشاورزان کمک کنیم تا بتوانند با شرایط جدید هم به فعالیت خود ادامه دهند.

وی ادامه داد: کشت گلخانه ای، کشت محصولات کم آب بر، استفاده از دانش و فناوری های دانش بیان، راه هایی است که ما باید دنبال آن شویم، چنانکه دولت تسهیلات بالایی نیز برای تحقیقات دانش بنیان در این مورد در نظر گرفته است.

نباتی به ظرفیت سایر  کشورها در کشت و کار و ورود کشاورزان و تولیدکنندگان به آنها اشاره کرد و گفت: کشت فراسرزمینی یکی از راهکارهای مقابله با کم ابی در سالهای آتی است که از این حیث کشورهای همسایه با توجه به اقیلم، خاک حاصلخیز و شرایط آب و هوایی مناسب در کشت فراسرزمینی مورد توجه قرار گرفته اند.

در ادامه قاصی خانی یکی از تجار ساکن در سوریه به بیان ویژگی های کشور سوریه از نظر کشاورزی پرداخت و گفت: کشور سوریه در سالهای آینده جزء اتحادیه عرب خواهد شد، لذا صادرات محصول به این کشورها برای کشاورزان هزینه گمرک و عوارض نخواهد داشت و برای کشاورزان منفعت اقتصادی بالایی خواهد داشت.

وی به عدم وجود محدودیت در کشت محصولات فراسرزمینی در سوریه اشاره کرد و گفت: شرایط آبی در سوریه به نحوی است که علاوه بر گندم، جو، سویا، دانه های روغنی و ذرت، کشاورزان می توانند بدون هیچ مشکلی به کشت سیب زمینی و سیر در این کشور بپردازند و نگرانی در مورد نوع کشت نداشته باشند.

در ادامه محمدرضا شفیعی، معاون فرماندار اذعان داشت: کشاورزانی که می خواهند سرمایه گذاری کنند باید همه جوانب کار برایشان مشخص شود، سال ۹۵ تصویب‌نامه ای را هیات وزیران انجام داد که کشت فراسرزمینی را به چهار نوع محصول محدود کرد، لذا این دستورالعمل باید اصلاح و به روز شود.

شفیعی پیشنهاد تشکیل یک هیات از کشاورزان و سفر به کشور سوریه را داد و گفت: اعضای این هیات می توانند به نمایندگی از سایر کشاورزان از محل بازدید کرده و شرایط آب و هوایی و اقلیمی را بسنجند و با توجه به تجربیات خود نتیجه این بازدید را در اختیار سایر کشاورزان قرار دهند.

در ادامه فرماندار بهار بر امنیت محل سرمایه گذاری تاکید کرد و از ایجاد تور گردشگری برای کشاورزان برای بازدید از محل خبر داد و گفت: موضوع نشست تنها محدود به تولید نیست، بلکه سرمایه گذاری در این کشور شامل صادرات، واردات و حوزه های دیگر هم خواهد شد، الان زمانی است که باید بین المللی رفتار کنیم و از ظرفیت سایر کشورها نیز استفاده کنیم.

در ادامه مجید ریحانی، مدیرعامل تعاونی سیب زمینی کاران اظهار داشت: با توجه به قابلیت کشاورزان ما، هم اکنون ما چاره ای نداریم جز مهاجرت کشاورزی و این نیازمند حمایت دولتی است.

ریحانی با طرح چند سوال گفت: یکی از سوالات کشاورزان حمایت دولت ایران از کشاورزان در سایر کشورهاست، آیا ایران می تواند از کشاورزان ما در سایر کشورها حمایت کند؟

ریحانی در ادامه از تشکیل تیم ده نفره کشاورزان برای بازدید از سوریه خبر داد و گفت:  ما در قالب تعاونی سیب زمینی کاران می توانیم با بررسی همه جوانب کار به صورت یک پل ارتباطی کشاورزان را راهنمایی کنیم.

در ادامه اکبری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گفت: بعضی کشورها ۲۰ سال است به دنبال واردات آب مجازی هستند، ما هم نباید از این غافله عقب بمانیم.

اکبری سپس اظهار داشت: مادر این برنامه باید به دنبال اراضی وسیع باشیم، چیزی درحدود دو سه هزار هکتار زمین در کنار هم که بتواند جوابگوی نیاز ما باشد، تامین نهاده ها ، تامین سوخت، انرژی، امنیت و سیاست دولت درخرید تضمینی محصولات از جمله موارد مورد توجه دراین باره است.

در ادامه این نشست هر یک حاضران به بیان دیدگاه های خود درباره شرایط و زوایای مختلف کشت فراسرزمینی پرداختند.

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی