سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1401/6/13 17:43:52

آب در چند قدمی همدان

بعد از مدتی بحران تنش آبی در همدان، آب در چند قدمی رسیدن به همدان است، همدانی که سال‌ها آهنگ بی‌آبی سر گرفته، در آستانه بهره‌برداری از طرحی است که به حل بحران کمک می‌کند، ضمن اینکه در جبهه دیگری ابرپروژه آبرسانی با سرعت خوبی در دست اجراست تا برای 30 سال آینده خیال مردم را راحت کند.

شناسه خبر: 12774

 

به گزارش نشاط شهر به نقل از خبرگزاری فارس، با وجود اخطارها و هشدارهایی که با آمدن هر مدیر بر سر کار در خصوص بی‌‌آبی و کم‌آبی طی سالیان گذشته در همدان داده می‌شد تا به قطعی نرسیم، اما سرانجام آنچه نباید اتفاق افتاد و از ۲۰ مرداد قطعی آب در مناطق مختلف شهر شروع شد.

با افزایش قطعی آب در مناطق مختلف همدان، مردم که از بی‌آبی بی‌اطلاع نبودند، درخواست برنامه برای ساعات قطعی کردند تا بتوانند برای ساعات قطعی و وصلی آب برنامه‌ریزی کنند، مدیران این خواسته را اجابت کردند و برنامه قطعی آب را در دو بخش «الف» و «ب» برنامه‌ریزی کردند.

اما بعد از یکی دو روز این برنامه نیز نتوانست مردم را اقناع کند زیرا اصلا قطعی‌ها با برنامه نبود و همچنان مردم با مشکل دست و پنجه نرم می‌کردند، مسؤولان کشوری و استانی با یکدیگر همراه شدند تا ضمن حل این مشکل، آب همدان را به پایداری برسانند.

پروژه آبرسانی به همدان از سد تالوار که ۱۷ سال بود، با کندی پیش می‌رفت با دستور وزیر نیرو روند سرعتی به خود گرفت به طوری که با سفر وزیر به همدان و بازدید از پروژه وعده سه هفته‌ای برای اتصال آب این سد به همدان داد و همین باعث شد پروژه به‌طور شبانه‌روزی پیش رود.
 


همت همگانی برای تأمین آب همدان

با آغاز قطعی آب و در مضیقه بودن شهروندان، بسیج همگانی برای تامین آب شرب شهر در دستور کار قرار گرفت و مردم کشورمان که نشان دادند هیچگاه یکدیگر را تنها نمی‌گذارند، دست به کار شدند.

از اکیپ‌های فنی و تخصصی برای پروژه آبرسانی گرفته تا تانکرهایی که از شهرهای مختلف راهی همدان شدند، مواردی بود که نشان داد همدان تنها نیست و هشتک «همدان تنها نیست» راه انداختند.

در همین ایام رئیس جمعیت هلال احمر کشور به همدان سفر کرد، پیرحسین کولیوند در این سفر به منظور آبرسانی به مناطق مختلف همدان، یک‌هزار کلمن شیردار با آب بهداشتی و دستور تهیه ۲۰ هزار کلمن دیگر را داد.

همچنین یک‌میلیون بطری یک و نیم لیتری آب شرب در اختیار همدان قرار داد تا در نقاط کم‌برخوردار توزیع شود.

آبرسانی به کمک داوطلبان جمعیت هلال احمر و گروه‌های جهادی در نقاط مختلف شهر اعم از حاشیه شهر به شکل روزانه انجام شد و این همدلی تا جایی بود که برای آبرسانی از طلبه و کارمند و ارگان‌هایی چون سپاه، شهرداری و ادارات مختلف از نقاط مختلف کشور پای کار آمدند.
 

آبرسانی با تانکر نیز از همان روزهای ابتدایی با همکاری بسیاری از استان‌ها به راه افتاد، و روزانه با حضور در محلات مختلف آب را به خانه‌های مردم می‌بردند تا مردم تا رسیدن آب پایدار در امور روزمره خود معطل نباشند‌.

احمد وحیدی وزیر کشور نیز که طی روزهای گذشته به همدان سفر کرده بود، از پروژه آبرسانی به همدان بازدید کرد و زمینه اتمام هر چه سریع‌تر پروژه را مهیا کرد تا آبرسانی به شهر همدان انجام شود.

وی در این زمینه اظهار کرد: متاسفانه کمبود آب برای مردم شریف همدان مشکل ایجاد کرده اما در حال حاضر بسیج عمومی در استان شکل گرفته تا جبران آن انجام شود.

وزیر کشور با اشاره به اینکه جبران مشکل آب همدان دو مسیر دارد که یکی تامین آب از سد تالوار است، گفت: سال‌ها این پروژه متوقف بود اما با پیگیری استاندار و وزارت نیرو و مسؤولان مختلف به طور جدی دنبال شده تا آب منتقل شود و طبق گزارش‌ها لوله‌گذاری تقریباً به اتمام رسیده و منتظر ایستگاه‌های پمپاژ هستند که وقتی به اتمام برسد ظاهرا دیگر مشکلی نخواهد بود.
 


احمدی تاکید کرد: در کنار  انتقال آب سد تالوار کار دیگری انجام گرفته و با خط لوله دیگری تا قبل از راه‌اندازی خط اصلی تالوار، به آبرسانی بهتر به همدان کمک خواهد کرد.

وی بیان کرد: در مرحله اول تا هفته آینده این مشکل به شکل اضطراری حل می‌شود و چند هفته آینده به طور کامل حل خواهد شد.

وزیر کشور افزود: مسیر اضطراری با پیش‌بینی لازم انجام می‌شود و مسیر اصلی هم از سد تالوار که دارای آب پایدار خوبی است منتقل خواهد شد.

آبرسانی به همدان زودتر از وعده وزیر نیرو

خط اضطراری «بای‌پس» پروژه‌ای است که بناست معادل ۶۰۰ لیتر آب در ثانیه از سد تالوار به سد آبشینه را پشتیبانی کند، به‌طور شبانه‌روزی و در ۶ جبهه کاری پیش رفت و اکنون با اتمام عملیات حفاری و لوله‌گذاری، تنها ۸۰۰ متر از لوله‌گذاری باقی مانده که پس از انجام مقدمات تکمیلی به زودی آب به ایستگاه پمپاژ سد آبشینه خواهد رسید.
 


پرسنل آبفا طی ۴۸ ساعت گذشته به دنبال افزایش ظرفیت پمپاژ و بهبود وضعیت ایستگاه پمپاژ آبشینه هستند و گفته می‌شود پروژه خط اضطراری آب که طبق وعده وزیر نیرو باید ۲۰ شهریورماه به اتمام می‌رسید، زودتر از موعد به پایان رسیده و به زودی آب در لوله‌های آن جاری می‌شود تا شهر همدان از بی‌آبی خارج شود.

اتصال ۵۸ چاه کشاورزی به شبکه آب همدان

در کنار عملیات آبرسانی، در ایام بی‌آبی همدان کشاورزان هم پای کار آمدند و با در اختیار گذاشتن چاه‌های کشاورزی برای آبرسانی به همدان، آبی بر روی آتش بی‌آبی شدند و با شعار «نذر آب» و «همدان تنها نیست» هر روز به تعداد آنها افزوده می‌شد.
 


اتصال ۵۸ چاه‌ کشاورزی با آبدهی ۴۶۰ لیتر در ثانیه به شبکه آب همدان در روند رفع بحران آب بسیار تاثیر‌گذار بود و توانست ضمن ایجاد پایداری نسبی در شبکه، ساعات قطعی آب مشترکان را نیز کاهش دهد.

حفر ۱۲ حلقه چاه در آق‌حصار و اتصال به شبکه آب همدان

در این راستا علاوه بر اتصال چاه‌های کشاورزی، حفر چاه در منطقه آق‌حصار نیز در دستور کار قرار گرفت به طوری که هفت حلقه چاه با ۳۰۰ لیتر در ثانیه آب وارد مدار بهره‌برداری شد، هرچند با حفاری دو حلقه چاه جدید و دو حلقه چاه دیگر که به زودی حفاری می‌شود، در مجموع ۱۲ حلقه چاه به شبکه آب همدان متصل خواهد شد.
 


آنچه در این میان اهمیت دارد این است که برای به ثمر رسیدن یک پروژه، تنها همت می‌خواهیم و عزمی که جزم برای نتیجه‌بخش بودن یک پروژه باشد که در همدان این عزم جزم را ۵۰ اکیپ و ۵۰۰ نیروی انسانی از سراسر کشور در پروژه آبرسانی از تالوار معنا کردند.

به طوری که طی یک ماه و نیم فعالیت شبانه‌روزی هیچ کدام از نیروی انسانی این پروژه مرخصی نرفتند تا مشکل آب همدان در اسرع وقت رفع شود. 

در حال حاضر طبق آخرین وضعیت آبرسانی شاهد پایداری نسبی در شبکه آبرسانی شهر همدان هستیم به طوری که بیشترین تماس‌ها با سامانه ۱۲۲ برای کسب اطلاع از تغییر ساعات مدیریت فشار آب است که گروه "الف" در ساعات اعلامی صبح و گروه "ب" در ساعات اعلامی بعدازظهر دچار افت فشار آب خواهند بود.

 بحران بی‌‌آبی سه هفته‌ای در همدان بار دیگر کار و تلاش جهادی را به منصه ظهور گذاشت تا بدانیم هیچگاه تنها نیستیم و در کنار کم و کاستی‌‌ها مردمی به پاکی و زلالی آب داریم که در تنگناها دست همدیگر را به گرمی‌ می‌فشارند.

به جز اقدامات اضطراری برای آبرسانی به همدان، ابرپروژه طرح انتقال آب به همدان به طول ۱۴۰ کیلومتر از که مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان است با قدرت در حال انجام است، طرحی که آب ۱۲ شهر همدان، جورقان، مریانج، بهار، صالح‌آباد، لالجین، قهاوند، مهاجران، فامنین، کبودراهنگ، گل‌تپه و شیرین‌سو و ۱۵۹ روستا را تامین می‌کند و می‌تواند مشکل آب را تا ۳۰ سال حل کند.

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی