سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس شورای اسلامی از پرداخت ۵ هزار میلیارد تومان از مطالبات گندمکاران این دو شهرستان خبر داد.

شناسه خبر: 12905

 

به گزارش نشاط بهار، فتح اله توسلی با اشاره به دیدار اخیر خود به همراه مدیران جهاد کشاورزی بهار و کبودرآهنگ با وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: در این دیدار، مسائل مهم کشاورزی منطقه ازجمله پرداخت بخشی از بهای گندم کشاورزان، ضرورت لایروبی قنوات و کانال کشی مزارع کشاورزی، تامین زمین برای حل مشکل اوقاف دررابطه با دو حوزه بهار و کبودراهنگ مطرح و دستورات لازم اخذ شد. 

 

وی افزود: در این نشست مقرر شد مبلغ ۵ هزار میلیارد تومان به دستور وزیر جهاد کشاورزی و با هماهنگی دولت برای تسویه بخشی از مطالبات  گندمکاران به کشاورزان دو حوزه بهار و کبودراهنگ پرداخت شود، که این مبلغ پرداخت گردید، ضمن اینکه اعتبار مابقی مطالبات گندمکاران نیز برای پرداخت کامل در آینده نزدیک تامین خواهد شد.

 

توسلی با اشاره به دیگر مصوبات جلسه اخیر خود و مدیران جهاد کشاورزی بهار و کبودراهنگ با وزیر جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: در این دیدار همچنین مقرر شد اعتبار  لایروبی قنوات روستاهای قوره جینه، میحمله، حسن ابدال، چوتاش هر چه سریعتر تامین شده و برای سایر قنوات نیز از محل منابع و اعتبارات سفر رئیس جمهور و سایر منابع اقدام لازم صورت گیرد.

 

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس گفت: کم آبی در سال‌های اخیر به واسطه خشکسالی یکی از مهم ترین چالش های کشور است که مصرف نامناسب منابع آبی زیرزمینی نیز موجب تشدید این بحران شده که هدر رفت آب مصارف کشاورزی  در شبکه‌های کانال پوشش نشده بسیار زیاد است.

 

وی با تاکید بر ضرورت افزایش کانال های آبرسانی خاطر نشان کرد: به همین‌ منظور اعتبارلازم از وزیر جهاد کشاورزی برای دو شهرستان بهار و کبودراهنگ درخواست شد که  وزیر جهاد کشاورزی برای تامین این اعتبار قول و مساعدت لازم را دادند.

 

وی همچنین از درخواست مساعدت برای ساخت ساختمان مرکز خدمات جهاد کشاورزی لالجین در این دیدار خبر داد.

 

وی ادامه داد: کشاورزی یعنی «امنیت غذایی»  و قطع وابستگی که در همین راستا در بهار و کبودراهنگ به عنوان منطقه‌ای کشاورزی، اصلاح بذر و آبیاری به‌خوبی انجام شود تا تولید را افزایش دهیم.

 

توسلی با اشاره به اینکه یکی از اولویت های بخش کشاورزی، اصلاح الگوی مصرف آب در کنار فاکتورهایی نظیر توسعه آبیاری های نوین است گفت: اگر زیربار اصلاح الگوی کشت و تغییر رویکردها و عادت نادرست قبلی نرویم در آینده نه چندان دور با یک دشت خشک و بدون قابلیت کشاورزی روبرو خواهیم شد.

 

وی با بیان اینکه هدر رفت و فرسایش خاک به سادگی قابل جبران نیست افزود: فرسایش خاک یک فرآیند طبیعی است اما فعالیت‌های انسانی باعث تشدید فرسایش خاک می‌شود.

 

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ تصریح کرد: حفاظت از خاک وظیفه تمامی آحاد مردم جامعه است ولی مسئولان باید با برنامه‌ریزی‌های دقیق و علمی در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای حل این مشکل قدم‌های اساسی بردارند.

 

فتح اله توسلی نماینده بهار و کبودرآهنگ در پایان گفت: اخیرا اقداماتی برای انحلال دانشکده صنایع غذایی بهار آغازشده بود که با ورود به موقع و  با دستور مستقیم وزیر محترم علوم و تحقیقات و فناوری این روند متوقف شد.

 

گفتنی است شهرستان بهار دارای ۶۱ هزار هکتار گندم و جو دیم بوده که از این میزان اراضی  ۳۶ هزار هکتار  به گندم دیم، ۷۵۰۰ هکتار به گندم آبی ۱۳ هزار هکتار به جو دیم و ۵ هزار هکتار به جو آبی اختصاص دارد.

 

همچنین امسال بیش از ۱۱۰ هزار هکتار از مزارع شهرستان کبودرآهنگ به کشت گندم دیم و آبی اختصاص داشت که از این میزان حدود ۱۰۷ هزار هکتار گندم دیم و حدود ۴ هزار هکتار آن  گندم آبی بود.

 

شهرستان بهار دارای ۶۱ هزار هکتار گندم و جو دیم بوده که از این میزان اراضی  ۳۶ هزار هکتار  به گندم دیم، ۷۵۰۰ هکتار به گندم آبی ۱۳ هزار هکتار به جو دیم و ۵ هزار هکتار به جو آبی اختصاص دارد.

شهرزاد عباسی

انتهای پیام/ص

 


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی