سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1401/8/2 00:15:36
رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی قوه قضائیه:

شهروندان با سامانه 129 مشاوره حقوقی رایگان دریافت کنند

مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه تنها نهاد ملی ارائه دهنده و توسعه دهنده خدمات حقوقی و کارشناسی در کشور است و در این راستا این مجموعه ۶۲ هیأت مدیره وکلا و کارشناسان و ۷۰ هزار نفر تحت مدیریت واحد دارد.

شناسه خبر: 12935

 

به گزارش نشاط شهر، رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه با اشاره به اینکه معاضدت یکی از نیازهای اصلی جامعه به شمار می‌آید، اظهار کرد: مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه در راستای منویات رهبری فرزانه انقلاب و رئیس قوه قضائیه در خدمت رسانی به مردم تلاش کرده و معاضدت حقوقی تقویت شده است.

 بزودی سامانه 129 در کل کشور راه‌اندازی می‌شود
حسن عبدلیان پور در همایش بررسی نقش کارشناسان در فرایند دادرسی که در دادگستری استان برگزار شد؛ افزود: در همین راستای معاضدت حقوقی توانستیم سامانه 129 را در 20 استان کشور راه‌اندازی کنیم که اکنون به مرحله اجرائی رسیده و هریک از وکلای این مرکز  به صورت معاضدتی در خدمت همه مردم هستند که تا پایان سال قصد داریم این سامانه را در همه استان‌ها به منظور ارائه خدمات بهتر و مؤثرتر به مردم راه اندازی کنیم.

 پیگیر راه‌اندازی سامانه ارجاع مشاوره خانواده
وی ادامه داد: هریک از شهروندان در صورت تماس با سامانه ۱۲۹ می توان به صورت رایگان مشاوره حقوقی دریافت کنند چرا که وکلای مستقر در این مرکز  اقدام به پاسخگویی درباره سؤالات حقوقی مردم می کنند.

عبدلیان پور با تأکید به اینکه پیگیر راه‌اندازی سامانه ارجاع مشاوره خانواده هستیم و استان البرز به عنوان پایلوت اجرای این طرح قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: سامانه ۱۵ ۱۵ نیز به زودی اجرا خواهد شد.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه گفت: در نظام جمهوری اسلامی فردی که هزینه وکیل نداشته باشد، حقوقش ضایع نمی‌شود و ما از طریق معاضدت یاری‌گر هستیم  زیرا که وکالت تخصصی موضوع مهمی است و ما در هفت دپارتمان و ۴۳ زیرمجموعه آن را دنبال می‌کنیم.

 امسال بیش از  ۱۲ هزار نفر در آزمون وکالت قبول شدند
در ادامه عبدلیان پور به نحوه برگزاری آزمون وکالت  پرداخت و تصریح کرد: امسال ۷۲ هزار نفر داوطلب آزمون وکالت بودند که از میان آن‌ها تعداد ۱۲ هزار و ۶۰۰ نفر قبول شدند و چون این رشته دیگر اشباع شده است ممکن است تا 2 سال آینده هیچ داوطلبی نداشته‌ باشیم.اما قابل ذکر است که امسال این آزمون برگزار و فرایند جذب کارآموز آغاز شده و سال آینده نیز موظف به برگزاری یک آزمون دیگر نیز هستیم.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه در پاسخ به اینکه گفته می‌شود مصاحبه بعد از آزمون دیگر غیرقانونی است، آیا به این موضوع توجه خواهد شد؟ گفت: مصاحبه در ماده ۵ قانون، ذکر شده است ما آن را تقلیل داده و به گزینش می‌پردازیم.

وی با تأکید به اینکه گزینش افراد وظیفه ماست و البته بخشی از سوالات ممکن است علمی باشد خاطرنشان کرد:‌ امسال بیش از  ۱۲ هزار نفر در آزمون قبول شدند و گزینش خروجی کار، نیز طوری خواهد بود که آن چنان ریزش نخواهیم داشت.

 قانون حمل سلاح محیط‌بانان باید به‌روزرسانی شود
عبدلیان‌پور درباره نقش مرکز وکلا درقالب موضوعاتی از قیبل قانون استفاده از سلاح از سوی محیط‌بانان و نیروی انتظامی، حمایت از حقوق بانوان بیان‌کرد: این مسأله دغدغه ما هم بوده و نماینده‌ای از مرکز در مجلس تعیین شده تا فرآیند قانون‌گذاری را پیگیری کنیم.

وی با تأکید به اینکه قانون حمل سلاح محیط‌بانان توسط ماموران انتظامی باید به‌روزرسانی شود،گفت: در این زمینه جلسات مختلفی با نمایندگان مجلس و اساتید دانشگاه و وکلای باتجربه نسبت به بازنگری این قوانین داشتیم و مجلس نیز استقبال خوبی داشته است.

وی با بیان اینکه آمادگی خود را به مجلس اعلام کردیم و روی این قوانین کار می‌شود و ضمن اینکه بخش تنقیح قوانین در مجلس فعال است گفت: در حال حاضر کمیسیون صیانت و حمایت و کمیسیون حمایت از حق عامه برگزار می‌شود و طبق تاکیدهای رهبری در صیانت از حقوق عامه توانستیم مواردی را پیگیری کنیم.

 اجرای طرح حضور قضات در مساجد
عبدلیان پور در ادامه سخنانش به اجرای طرح حضور قضات در مساجد اشاره کرد و گفت: یکی از وظایف مرکز حفظ حقوق عامه است و به عنوان چراغ راه پیگیری می‌شود؛ بنابراین طرح حضور وکلا در مساجد نیز بسیار اثرگذار است و هر هفته حداقل یک بار وکلا در مساجد حضور می‌یابند و بدون راستی‌آزمایی وکیل معاضدتی در اختیار افراد قرار می‌گیرد.

عبدلیان پور با اشاره به پیگیری بازنگری در خصوص دستمزدهای وکلای مشاوران خانواده در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر آمار وکلای معاضدتی عنوان کرد:‌ آمار بالاست و در ۶ ماهه اخیر یک‌میلیون و ۲۰۰ پرونده معاضدتی و تسخیری ثبت شده است.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه در باره ابطلال پروانه فعالیت وکلا نیز بیان کرد: ابطال پروانه در صورت نیاز جزو لاینفک هر مجموعه است و طبق موضع‌گیری انقلابی این نهاد، مسأله مورد توجه است.

عبدلیان‌پور با تأکید به اینکه وکلا تنها صنفی است که کمتر در آن تخلف اتفاق می‌افتد، افزود: فرار مالیاتی در هر صنفی وجود دارد و تنها مختص وکلا نیست البته با توجه به سیستمی بودن کار ما جزو صنوفی هستیم که کمتر در آن تخلف اتفاق می‌افتد.

وی در پایان تصریح کرد: پیگیر بیمه وکلا هستیم تا اجرا شود و باید تفاهم‌نامه قبلی را بازتعریف کنیم که در این خصوص به همه استانها پیشنهاد دادیم راهکار بدهند و خوشبختانه از لحاظ آموزش دغدغه‌ای نداریم چرا که در حوزه آموزش کشور به هشت قسمت تقسیم شده و مرکز غرب نیز همدان است.

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی