سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1401/9/27 11:00:32
علی کاشی، کارشناس امور اقتصادی:

کشت محصولات کم آب بر را جدی بگیریم

اقتصاد روستایی، اقتصادی که نقش کلیدی در حل بسیاری از مشکلات متعدد روستایی دارد و متاسفانه آن طور که جایز است این بخش آگاه سازی نشده و بسیاری از افراد به اهمیت این بخش آن طور که شایسته است پی نبرده اند.

شناسه خبر: 13068

 

به گزارش نشاط بهار، علی کاشی کارشناس امور اقتصادی، ابتدا در تشریح اقتصاد روستایی گفت: اقتصاد روستایی شامل تمام فعالیت های روستائیان است که منجر به امرار معاش روستاییان شده و بر اساس کشاورزی یا غیر کشاورزی همانند دامداری می‌باشد و متاسفانه به دلیل پایین بودن سطح دانش روستاییان، اکثر افراد ساکن روستا با مشکلاتی همانند نوسانات بازار‌، مشکلات فروش و مشکلات مربوط به بخش کشاورزی روبرو هستند. 

 

وی در ادامه اقتصاد را شامل دو بخش دانست و گفت: ما دو نوع اقتصاد داریم، اقتصاد کلان و خرد که اگر بخواهیم آن را بصورت عامیانه تعریف کنیم، اقتصاد کلان به ارزیابی عملکرد اقتصاد در سطح کلان می‌پردازد، به عبارتی  مواردی مانند سطح اشتغال، میزان تولید کل، صادرات،‌ ارزش واحد پولی و مباحثی از این دست در اقتصاد کلان بررسی می‌شوند؛ در مقابل ما از اقتصاد خرد نام میبریم، اقتصادی که محدود تر از بخش دیگر است و شامل تولیدات محدود به خانوار ها می شود‌. 

 

وی در ادامه عوامل رشد اقتصاد کلان را برشمرد و گفت: از جمله این عوامل را میتوان به نیروی کار، پتانسیل های محلی، توجه بیشتر دولت به این بخش، حمایت از محصولات تولیدی و کاهش واردات نام برد. 

 

کاشی افزود: متاسفانه در کنار عوامل رشد، با بحث مهاجرت روستاییان به شهر مواجه هستیم که این روند رو به افزایش می‌باشد و باید در این مورد آگاه سازی های مربوطه را ایجاد کنیم. 

 

کاشی گفت: یکی از علل افزایش روند مهاجرت، عدم آگاهی افراد روستا از پتانسیل های روستا و چگونگی استفاده از این پتانسیل در راه تولید میباشد؛ به عبارت ساده، کسی که در روستا کار میکند گمان میکند که نمیتواند پیشرفت کند و به همین دلیل به مهاجرت رو می‌آورد. 

 

کاشی در ادامه عوامل طبیعی تاثیر گذار در اقتصاد روستایی را برشمرد و گفت: ناگفته نماند که عوامل طبیعی و انسانی نیز در روند رشد اقتصاد روستایی تاثیر بسزایی داشته که از جمله عوامل انسانی را میتوان کمبود آب، خشک سالی و کمبود زمین نام برد. 

 

وی ادامه داد: متاسفانه پایبندی به کشت های سنتی و عدم استقبال از کشت قطره ای و انجام کشت دوباره در زمین این مشکلات را تشدید کرده است.

 

کاشی در پاسخ به وابستگی اقتصاد روستا به کشاورزی گفت: اقتصاد روستا به بخش کشاورزی وابسته نیست و کشاورزی فقط یکی از عوامل اقتصاد روستایی میباشد چرا که اگر اندکی به این موضوع توجه کنیم خواهیم دید که در روستا عده ای به کشاورزی و عده ای دیگر در بخش های دامداری، باغداری و شغل های آزاد مشغول هستند.

 

وی به بیان نقش بانوان در اقتصاد روستایی پرداخت و گفت: یک زن در روستا همپای مرد خود است و به همان اندازه تلاش میکند، چرا که زن در روستا علاوه بر نقش عظیم فرزند پروری در کنار همسر خود در بخش هایی نظیر فرش بافی فعالیت دارد و کمک خرج خانواده خود است‌. 

 

کاشی در بیان صادرات محصولات کشاورزی  گفت: اگر ما بتوانیم مدیریت کافی و مطلوبی در بحث صادرات داشته باشیم و بتوانیم واسطه ها را حذف کنیم و مستقیما محصولات را به دست مصرف کننده برسانیم کمک شایانی در رشد اقتصاد سراسر کشور داشته ایم‌.  

 

کاشی در پایان بیان کرد: بحث اقتصاد روستایی بحث بسیار مهمی است که با مدیریت در آن و ایجاد آگاهی لازم در روستا و شناساندن پتانسیل های محلی، می توان آن را به طور چشمگیری افزایش داد.

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی