سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1401/11/25 14:24:51
در ویژه‌بر برنامه «شهیدی از تبار کتاب» در شهرستان بهار مطرح شد؛

شهید عسگری از پیشگامان کتاب و کتابخوانی برای حرکت به سمت انقلاب اسلامی بود

در ویژه‌برنامه «شهیدی از تبار کتاب» ضمن مروری بر ویژگی‌ها و کوشش‌های شهید رجبعلی عسگری در راه ترویج کتاب و کتابخوانی، از تلاش‌های این شهید بزرگوار به عنوان یکی از پیشگامان کتاب و کتابخوانی در حرکت به سمت انقلاب تجلیل شد.

شناسه خبر: 13157

 

به گزارش  نشاط شهر به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، ویژه برنامه «شهیدی از تبار کتاب»، آیین پاسداشت شهید مروج کتابخوانی شهید رجبعلی عسگری با حضور سردار رضا طلائی‌نیک، معاون توسعه مدیریت و برنامه ریزی راهبردی و امور مجلس وزارت دفاع؛ حجت الاسلام و المسلمین حسین محققی امام جمعه لالجین ;عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان؛ روح‌الله نباتی، فرماندار شهرستان بهار؛ سرهنگ مهدی هندی فرمانده سپاه ناحیه بهار, بخشداران, تعدادی از مسئولین ادارات ;فعالان فرهنگی؛ خانواده شهدا و دانش آموزان پایه متوسطه دوم در شهر لالجین زادگاه شهید عسگری به همت اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان بهار برگزار شد.

 

 

میدان نبرد در قرن ۲۱، حوزه فکر، اندیشه و مطالعه است

 

رضا طلائی‌نیک، معاون توسعه مدیریت و برنامه ریزی راهبردی و امور مجلس وزارت دفاع در این آیین با بیان اینکه امروز شاهد پیروزی دوباره ملت ایران در یک جنگ ترکیبی سخت هستیم، اظهار کرد: حضرت امام و ملت ایران ۱۵ سال مبارزه کردند و بیش از ۳۰ هزار شهید تقدیم کردند تا انقلاب اسلامی به پیروزی برسد. در ۴۴ سال گذشته نیز هر سال پیروز بودند؛ راهپیمایی ۲۲ بهمن سند یکی از این پیروزی‌هاست. امروز باید یک سوال را مطرح و به آن پاسخ داد که چرا با وجود مشکلات اقتصادی ملت رشید ایران اسلامی در ۲۲ بهمن گسترده‌تر از هر سال در ۱۴۰۰ شهر و ۳۸ هزار روستا وفادارانه به میدان آمدند و قاطعانه به فتنه‌های اخیر پایان دادند.

 

وی با تأکید بر اینکه این چرایی سه پاسخ دارد، تصریح کرد: ملت ما در این انقلاب هویت خود را به دست آورده است، چرا که پیش از انقلاب هویت ایرانی در حال نابودی بود و رژیم شاه از هر رسانه‌ای که در دست داشت برای اسلام زدایی و دین زدایی بین جوانان استفاده می‌کرد. البته این خواست استکبار بود چرا که تأمین منافعش در ایران در گرو وابسته بودن کشور ما و کم رنگ شدن جوهره دین است. اما ملت ما در این انقلاب هویت خود را به دست آورد و در ۴۴ سال گذشته هر سال قدرتمندتر شد. کشور ایران از نظر میزان جمعیت رتبه ۱۷ دنیا و از نظر مساحت رتبه ۱۸ دنیا را دارد، اما همین کشور در علوم پیشرفته در رتبه ۱ تا ۱۰ و در برخی از موارد ۱۰ تا ۱۵ دنیا قرار گرفته است. به طوری که در حوزه سلول‌های بنیادی، فناوری هسته‌ای، الکترونیک، لیزر، اپتیک، علوم فضایی و پرتاب ماهواره و قرار گرفتن در مدار کشور اسلامی از قدرت‌های برتر به حساب می‌آید و در حوزه صنعت پهبادی از کشورهای برتر جهان محسوب می‌شود. پیش از انقلاب تنها ۳۱ نوع اسلحه و سامانه دفاعی در کشور ساخته می‌شد و امروز بیش از ۸۰۰ اسلحه و سامانه دفاعی در کشور ساخته می‌شود.

 

معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه همه جهان به این نتیجه رسیدند که نظام جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی از بین رفتنی نیست و تجزیه نخواهد شد افزود: دشمنان فقط یک امید دارند و آن این است که سرعت پیشرفت ایران را کاهش دهند و زمان بخرند. ملت ایران با همه مشکلات می‌سازد اما سازش نمی‌کند. امروز غرب با کمبود نخبه و متخصص مواجه است و دنبال تحقق همین مسأله در ایران نیز هستند؛ به همین دلیل تضعیف نهاد خانواده و کاهش جمعیت را در ایران دنبال می‌کنند تا مانع از تحقق جمعیت ۱۵۰ میلیونی ایران شوند که از ظرفیت‌های این کشور است.

 

طلائی‌نیک در ادامه به تشریح شخصیت شهید رجبعلی عسگری پرداخت و گفت: وقتی ما به سن ۱۷ سالگی رسیدیم و وارد سپاه شدیم، الگوی ما پاسدارانی چون رجبعلی عسگری بودند که در سن ۲۰ سالگی از تمامی لذت‌های زندگی گذشتند و فدای انقلاب و ملت ایران شدند. شخصیت شهدای ما فرهنگی بود. یکی از دلایلی که بنیان شهیدان و رزمندگان و انقلابیون فرهنگی بود، مطالعه کتاب بود و به همین دلیل بود که آنها در لالجین کتابخانه توحیدی بلال را بنیان گذاشتند.            

وی با بیان اینکه رسالت فرهنگی اساس شخصیت شهید عسگری بود، گفت: زمانی که ما برای گرفتن سهمیه کتاب خود به سراغ شهید عسگری می‌رفتیم، خوشرویی شاخصه بارز شهید بود و ایشان از نظر اخلاق و رفتار برای ما الگو بود. قبل از پیروزی انقلاب یکی از اصلی‌ترین ابزارهایی که با معرفت دینی و انقلابی در کنار سخنرانی‌های امام، افراد را آگاه می‌کرد، کتاب بود. کتاب‌های شهید مطهری و دکتر شریعتی ما را در مقابل فرهنگ زدایی و هویت زدایی کمک و به سمت انقلاب سوق می‌داد.

 

 

کتابخوانی به شخصیت انسان بعد می‌بخشد

 

روح‌الله نباتی، فرماندار شهرستان بهار نیز با بیان اینکه  کتابخانه‌های عمومی استان و شهرستان بهار در حوزه فرهنگی بسیار فعال هستند، اظهار کرد: امروز ممکن است حرف زدن از کتاب، کتابخوانی و کتابخانه به دلیل امکانات گسترده و سهولت دسترسی به کتاب و کتابخانه و رشد تکنولوژی ساده باشد اما در گذشته که این امکان میسر نبود؛ در نتیجه فعالیت در این حوزه بسیار ارزشمند است. دسترسی به کتابخانه و کتاب پس از پیروزی انقلاب اسلامی به یکباره رشد چشمگیری پیدا کرده است. پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، رژیم طاغوت تلاش می‌کرد که جوانان را در فضای جهالت نگاه دارند اما پس از انقلاب اسلامی در پایگاه بسیج یک روستا بیش از هزار جلد کتاب وجود داشت.

 

وی با اشاره به اینکه در آن شرایط کتاب‌های پر مغز، اعتقادی و زیرساختی و بنیادی وارد کتابخانه‌ها شد و جوانان به کتاب خواندن روی آوردند، تصریح کرد: این باعث افتخار است که جامعه مومن و انقلابی ما عموماً کتاب خوان هستند و عمده متفکران کشور را حزب‌اللهی‌ها تشکیل می‌دهند. جوانان را باید با مرام و مسلک امثال شهید رجبعلی عسگری که در شرایط سخت به فکر کتاب و کتابخوانی بود، آشنا کرد. راز افرادی چون سردار سلیمانی که تحصیلات آکادمیک نظامی ندارد اما تمام دانشگاه رفتگان را مغلوب کرد را باید رشد در یک مکتب راستین با تکیه بر تفکر و اندیشه بر پای مطالعه جستجو کرد. هر فردی بر اساس اصول اسلام حرکت کند و  مسائل اساسی اسلام را بداند و با آن حرکت کند، موفق خواهد شد. بنابراین جا دارد که به کتاب و کتابخوانی بپردازیم و مقام شهیدان را گرامی بداریم.

 

نباتی با بیان اینکه کتاب به فکر انسان عمق می‌دهد، گفت: کتاب به شخصیت انسان بعد می‌دهد بنابراین اگر بخواهیم انسان‌های پیشرفته و دارای یک کشور پیشرفته باشیم باید تا می‌توانیم کتاب بخوانیم. یکی از بزرگترین کتابخوانان حال‌حاضر، مقام معظم رهبری هستند؛ ایشان همه نوع کتاب می‌خوانند و به طور مداوم، ذهن و فکر خود را ورزش می‌دهند.

 

 

معاون وزیر دفاع با بیان اینکه شهید عسگری از پیشگامان کتاب و کتابخوانی برای حرکت به سمت انقلاب بود گفت: شهید عسگری پیش از انقلاب این هوشمندی را داشتند که با محوریت کتاب حرکت فرهنگی انجام دهند و فقر فرهنگی را جبران کنند.

 

طلائی‌نیک با بیان اینکه دشمن، جنگ ذهنی را در اولویت قرار داده تا تربیت و شکل گیری افرادی چون شهید عسگری به وقوع نپیوندد افزود: دشمن از شکل‌گیری شخصیت‌های چون شهید عسگری نگران است و به دنبال جلوگیری از آن است چرا که از قدرت انقلاب می‌ترسد. بنابراین امروز ارزش‌های اخلاقی، ارزش‌های اسلامی و فرهنگی و انقلابی در کتابخانه‌های عمومی باید در اولویت قرار گیرد. در حوزه‌ فرهنگ کتاب و کتابخوانی باید به محتوا توجه کنیم چرا که قرن ۲۱ جنگ مغزها است و میدان نبرد در حوزه فکر و اندیشه و مطالعه است.

 

تلاش کتابخانه‌های عمومی در راستای اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی است

 

عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان نیز  در این آیین به حضور شکوهمند مردم ایران اسلامی در یوم الله ۲۲ بهمن اشاره و اظهار کرد: همه دنیا دیدند که مردم با حضور حداکثری خود بار دیگر بر تمامی تلاش‌های فتنه انگیزانه دشمن خط بطلان کشیدند و با آرمان‌های انقلاب و شهدا تجدید بیعت کردند. راهپیمایی ۲۲ بهمن دستاورد شهدایی چون رجبعلی عسگری است. نگاه عمیق، بنیادی و فرهنگی شهدا، امام شهدا و رهبر انقلاب باعث تبلور انقلاب اسلامی در ایران و جهان شده است. بن مایه فرهنگی انقلاب اسلامی ایران همان مساله‌ای است که دشمن از آن غافل مانده بود و نمی‌دانست مردم ایران به برکت قرآن و نهج البلاغه در مسیری گام نهاده‌اند که دنیا را حیرت زده کرده است.

 

وی در بخش دیگر از سخنانش اظهار کرد: اهمیت به کتاب و ترویج  مطالعه شهدایی چون شهید رجبعلی عسگری، دغدغه‌مندانه بوده و ما تلاش کردیم این دغدغه را به تصویر بکشیم. در طول گذشت ۴۴ سال از پیروزی انقلاب، دستگاه‌های فرهنگی نقش عمده‌ای در تبیین آرمان‌ها و اهداف این تحول اسلامی داشته‌اند، کتابخانه‌های عمومی نیز به عنوان مرکز فرهنگی دانش بنیان و کتاب محور، همچنین مرکزی برای یادگیری مادام العمر به دنبال اعتلای فرهنگ غنی ایران بوده و هستند.

 

زارعی در بخش پایانی سخنانش با تاکید بر اینکه برنامه‌های فرهنگی کتابخانه‌های عمومی استان در طول سال از هزار عنوان برنامه فرهنگی عبور می‌کند و این برنامه‌ریزی‌ها در راستای اهداف نظام مقدس جمهوری است، خاطرنشان کرد: کماکان با تمام قوت و با کمک مردم، خیرین و دولت سیزدهم در حال گسترش فضاهای کتابخانه‌های عمومی استان هستیم و دولت تمام تلاش خود را برای حمایت از این ارگان فرهنگی به کار بسته است.

 

در بخش دیگری از این مراسم، سیدمحمدرضا حسینی، هنرمند معلول همدانی، با طراحی تمثال شهید رجبعلی عسگری، این اثر را تقدیم خانواده شهیدان عسگری کرد.

 

 

 

مسعود طاهری‌عضد، دبیرمحفل ادبی هگمتانه اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان نیز در این آیین غزلی را تقدیم شهید رجبعلی عسگری کرد:

 

صدا شدیم تو را بانگ دلنواز کنیم

 

و زخم های تورا زخمه زخمه ساز کنیم 

 

کنار شانه ی تو شانه شانه بنشینیم

 

بر این صحیفه ببالیم و بال باز کنیم

 

هجوم لشگر جهل است تا چه اندیشیم

 

دمی کتاب بخوانیم و در فراز کنیم

 

کتابخانه ی ما سنگر است، رزمنده

 

بیا که قصه ی این رزم را دراز کنیم

 

کتاب،خون شهید است پای سروی که

 

ورق ورق شده تا روی آن نماز کنیم

 

کتاب غنچه ی سربسته شهادت ماست

 

گل از گلش بشکوفد همین که ناز کنیم

 

کتاب مثل رهایی است،ما قفس‌مندان

 

رها شویم گر احساس این نیاز کنیم

 

رباب و چنگ به حافظ چه عرضه داشت بیا

 

"که گوش هوش به پیغام اهل راز کنیم"

 

اگر کتاب گل انداخت در حکایت ما

 

چنان حکایت محمود با ایاز کنیم

 

برای بستن زخم شهید این مجلس

 

تفقدی بنما تا کتاب باز کنیم

 

در پایان از خانواده شهیدان عسگری توسط اداره کتابخانه های عمومی و تعدادی از مادران شهدا از طرف شهرداری لالجین تجلیل به عمل آمد.

 

برای مشاهده گزارش تصویری کلیک نمایید.

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی