سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

حمیدرضا حاجی بابایی نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس با بیان اینکه به دولت چه ربطی دارد خانه بسازد؟ نمی‌تواند، مردم هم نمی‌توانند، اعلام کرد: این دولت می‌گوید یک میلیون خانه می‌خواهم بسازم که این اشتباه است، باید بگوید شرایط را آماده می‌کنم تا یک میلیون خانه ساخته شود.

شناسه خبر: 13383

 

به گزارش نشاط شهر به نقل از ایسنا، نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس با بیان اینکه به دولت چه ربطی دارد خانه بسازد؟ نمی‌تواند، مردم هم نمی‌توانند، اعلام کرد: این دولت می‌گوید یک میلیون خانه می‌خواهم بسازم که این اشتباه است، باید بگوید شرایط را آماده می‌کنم تا یک میلیون خانه ساخته شود.

 

حمیدرضا حاجی بابایی درباره وضعیت مسکن همدان توضیح داد: یکی از اشکالات خبرنگاران در همدان این است که پرونده در دستشان نیست یا هست جرأت نمی‌کنند بگویند یا نمی‌خواهند بگویند. پرونده مسکن در پنج سال گذشته را بگذارید روی میز، از کجا شروع شد. من گفتم طرح جامع همدان باید مصوب شود. یک عده گفتند می‌خواهد مریانج را به همدان اضافه کند. یک عده گفتند نه سیاسی است. همه این‌ها که می‌خواستند رأی بیاروند و کاره‌ای بشوند، همه این حرف‌ها را می‌زدند البته نظرشان را گفتند و اشکالی ندارد. حتی دانشگاهیان بیانیه دادند که یک متر نباید به شهر اضافه شود که اگر چنین شود نابجاست، همدان باید عینا همینطور باقی بماند، حتی حمله شدید کردند که چرا سه روستای حسن آباد، قاسم آباد و علی آباد به همدان اضافه شده است. حالا الان کسی معترض است روی این موضوع؟ می‌آییم جلوتر یعنی به دو سال اخیر، با حساب و کتاب گفتم ۳۰۰۰ هکتار باید به همدان اضافه شود، هر واحدی ۲۷۸ متر عرصه می‌خواهد، ما ۵۰ هزار خانه باید بسازیم در مجموع به ۱۴۰۰ هکتار نیاز داریم، حدود ۱۰۰۰ هکتار برای ساخت بیمارستان، دانشگاه و فضا‌های این چنینی نیاز است و بقیه عرصه تبدیل به فضای کوچه، خیابان و ... می‌شود. حمله کردند که این کار غیرکارشناسی است، شما در کار کارشناسی دخالت نکنید.

وی ادامه داد: در نهایت مصوب شد ۲۰۰۰ هکتار به همدان اضافه شود که رئیس شورا و یکی از اعضای شورا با بنده تماس گرفتند که برخی از اعضای شورا مخالف هستند، گفتم چرا؟ گفتند ۲۰۰۰ هکتار کم است، من فکر کردم می‌خواهند بگویند چرا ۲۰۰۰ هکتار، گفتم چند نفر این تفکر را دارند؟ گفتند حدودا هفت نفر، بعضی هایشان هم گفته بودند که جورقان باید به شهر اضافه شود، گفتم اشکالی ندارد، شما دیگر مخالفت نکنید یک نامه به استاندار بزنید و درخواستتان را اعلام کنید.

 

حاجی‌بابایی با بیان اینکه شهر حورالعین هم که می‌گفتند، یک کاتالیزوری بود برای اینکه جمع بندی انجام شود وگرنه کسی نمی‌رود آنجا خانه بسازد. آن هم شهر نیست و شهرک شد، اگر قرار باشد روزی ساخته شود، اظهار کرد: کسانی که می‌گفتند چرا قاسم آباد را اضافه کردی امروز به این جمع بندی رسیدند که جورقان هم باید اضافه شود. پس کجای حرف من اشکال داشته؟ این همه حمله و هجمه چه بود؟

وی به خبرنگار ایسنا اعلام کرد: آقای استاندار یک کار مثبت انجام داد که قبلاً استانداران زیر بار نمی‌رفتند و حق هم داشتند و آن تحویل باغ میوه برای احداث مسکن بود، جایی که می‌توانست به زیباترین مکان برای گردشگری تبدیل شود، اما وقتی دیدیم شرایط سخت است، قبول کرد آنجا مسکن ساخته شود که در حال حاضر از سه قطعه، کار‌های یک قطعه انجام شده و می‌تواند ۳۵ هزار نفر را خانه دار کند در حالیکه ما ۳۰ هزار نفر ثبت نامی داریم.

 

شهرک کارگر در کنار جورقان احداث می‌شود

حاجی‌بابایی اضافه کرد: مالک یکی از کارخانه‌های همدان پیشنهاد داد که یکی از قطعه ها، کنار جورقان شهرک کارگر احداث شود که استاندار پذیرفت. این آقا ۱۲ کارگر دارد که با مسکن ندارند بنابراین با دریافت زمین رایگان می‌خواهد با پول کارخانه برای آن‌ها زمین بسازد و تحویل بدهد که این حرکت رقابتی در بین کارخانه داران ایجاد خواهد کرد. با حضور در کارخانه‌های همدان مشکل پاس، کارگران و ... را حل کردیم به طوریکه برخی کارخانه داران به میدان آمدند و گفتند پاس را کمک می‌کنند.

وی درباره این موضوع که بسیاری از مردم توانایی ساخت مسکن و پرداخت هزینه برای ساخت را ندارند و وام مسکن هم سود سنگین و اقساط بالایی دارد، مردم چه کار کنند؟ گفت: اتفاقاً راهکاری ارائه دادیم و کشوری هم شد. به دولت چه ربطی دارد خانه بسازد؟ نمی‌تواند، مردم هم نمی‌توانند، بر فرض یک جا برجی ۱۰۰ واحدی ساخته می‌شود و ۱۰۰ نفر هم ثبت نام می‌کنند، ۸۰ متر خانه با حداقل متری ۱۰ میلیون تومان، می‌شود ۸۰۰ میلیون تومان، چه کسی می‌تواند این مبلغ را پرداخت کند؟

وی افزود: شهرک فرهنگیان را چطوری ساختیم؟ زمین رایگان در اختیار ۴۰، ۵۰ نفر از معلمان قرار دادیم. الان هم با افزایش، رقم جدید وام را تصویب می‌کنند تا مردم خود اقدام به ساخت مسکن کنند. اسکلت را می‌سازند، در و پنجره می‌گذارند، آب، برق و گازش را تأمین کرده و کار‌های اولیه را انجام می‌دهند، ساکن می‌شوند تا کم کم سایر موارد را درست کنند. کسانی که ۴۰ میلیون تومان ریختند، قرار شده که شروع کنند. الان اکثر این‌هایی که خانه ندارد، حرفشان این است که پول ندارم در گوشه‌ای چادر زده ام، خب ما این زمین را می‌دهیم، در زمین خودت چادر بزن، مثال می‌زنم یا اینکه یک چهاردیواری درست کن برو داخلش، این بهتر است یا چادر زدن در کوچه و خیابان؟ باید اینطوری فکر کنیم، وگرنه خدا کند پول باشد همه بروند بسازند.

 

نماینده مردم همدان و فامنین در خانه ملت تصریح کرد: واقعیت را دارم می‌گویم، دولت که پولی برای مسکن نمی‌دهد که مسکن بسازی، اما زمین رایگان می‌دهد و می‌شود آن را فروخت و در گوشه کنار شهر خانه کوچکی خرید، امکان فروشش هست، زمین‌ها ارزش دارد، شما باغ میوه را شوخی گرفته ای، خانه‌ای که دارند می‌سازند خیلی زمینش گران است، بهترین نقطه شهر همدان همین باغ میوه است.

وی درباره اینکه سود و بازپرداخت وام مسکن خیلی سنگین است، همه قادر به پرداختش نیستند، راهکار چیست؟ پاسخ داد: درست است، اما این موضوع تنها مربوط به همدان نیست و کشوری است بنابراین باید راهکار اساسی برایش پیدا شود. حرف من این است که وقتی ۵۰ هزار واحد بسازی، باید آنقدر بر روی آن کار شود که بتواند قیمت خرید و اجاره خانه را بشکند و مردم دیگر دنبال خرید خانه نباشند.

حاجی‌بابایی در پاسخ به اینکه آیا کاری انجام نمی‌شود که ملک به ویژه در همدان از حالت سرمایه‌ای دربیاید؟ گفت: وقتی دولتی هشت سال می‌گوید، وظیفه ساخت خانه نداشتم، همین می‌شود. حالا اتفاقی است که افتاده، الان باید کاری کنیم. این دولت هم می‌گوید یک میلیون خانه می‌خواهم بسازم که این اشتباه است، باید بگوید شرایط را آماده می‌کنم تا یک میلیون خانه ساخته شود. الان بهترین راهکار این است که به خانواده‌ها زمین داده شود، در آن اسکلت درست کنند و بروند بنشینند.

وی درباره علت حذف همدان از جمع استان‌های دریافت‌کننده بودجه محرومیت و اقدامات انجام شده در راستای بازگشت استان به این لیست اظهار کرد: اصل خبر مشکل دارد. استان همدان از لیست حذف نشده بلکه از بودجه محرومیت‌ها کمتر سهم بهره می‌برد. یک مقدار از این خبر واقعی و مقداری غیرواقعی است؛ بخش واقعی آن است که واقعاً وضعیت استان ما نسبت به بسیاری از استان‌های دیگر بهتر است و بودجه محرومیت متناسب با محرومیت داده می‌شود؛ به عنوان مثال استان هایی، چون کردستان، ایلام، کرمانشاه و لرستان از ما حق محرومیت بیشتری می‌گیرند و به همین علت وقتی بودجه استانی می‌آید به ما ایراد می‌گیرند که چرا بودجه استانی این استان‌ها بیشتر از همدان است؟ باید هم بیشتر باشد چراکه محرومیت دارند. در ضمن از سه درصد فروش نفت در بین استان‌های نفت خیز و گازخیز سهمی توزیع می‌شود به طوریکه استان‌های لرستان، ایلام و کرمانشاه با توجه به اینکه نفت دارند، از این سه درصد بودجه دریافت می‌کنند و مابقی به استان‌های محروم تعلق می‌گیرد.

وی ادامه داد: در رابطه با بحث محرومیت یک ایراد هم من دارم و آن در بحث نرخ بیکاری است، قبلاً به این موضوع ایراد می‌گرفتم، اما دیدگاهم درباره نرخ بیکاری دارد تغییر می‌کند. من از روز عید تا امروز از ۱۲ کارخانه همدان بازدید کردم، همه آن‌ها حداقل هر کدام به ۱۰۰ کارگر نیاز دارند که حتی یک نفر هم نیست. نماینده رزن دو سال بود می‌گفت رزن اینگونه است، باور نمی‌کردم و می‌گفتم یعنی می‌گویی کارگر نیست؟ الان خود به عینه می‌بینم که واقعاً نیست. همه می‌خواهند در اداره باشند این در حالیست که کارخانه تنها کارگر نمی‌خواهد بلکه از پست‌های حقوقی و مدیریتی گرفته تا منشی از همه رشته‌ها نیرو جذب می‌کند. در استان در زمینه کارگر ما صفر هستیم. یعنی هیچ کس بیکار نیست؟ این موضوع به یک معضل بزرگ تبدیل شده است.

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی