سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

در حال حاضر حدود ۳۵۰ هکتار از باغات شهرستان بهار به کشت گل‌محمدی اختصاص دارد که به صورت میانگین از این میزان سطح باغات زیرکشت گل‌محمدی به صورت سالیانه ۶۵۰ تا ۷۰۰ تن گل‌محمدی برداشت می‌شود.

شناسه خبر: 13390

 

به گزارش نشاط شهر به نقل از ایسنا، ایران یکی از مهمترین کشورهای جهان در تولید گل‌محمدی به شمار می‌رود که در این بین استان همدان نیز به علت داشتن شرایط مناسب آب و هوایی و وجود زمین‌های مناسب، مستعد کشت گیاهان دارویی به‌ویژه گل محمدی بوده و همین امر موجب شده تا در سال‌های اخیر کشاورزان این استان نیز نسبت به کشت این محصول اقتصادی و توسعه گلستان‌های گل محمدی ترغیب شوند.

در حال حاضر حدود ۳۵۰ هکتار از باغات این شهرستان به کشت گل‌محمدی اختصاص دارد که به صورت میانگین از این میزان سطح باغات زیرکشت گل‌محمدی به صورت سالیانه ۶۵۰ تا ۷۰۰ تن گل‌محمدی برداشت می‌شود.

از محصول تولیدی گل‌محمدی در سطح استان همدان بیشتر برای عرقیجات و خشک کردن به صورت سنتی استفاده می‌شود ضمن اینکه در حال حاضر تعداد ۳۰۰ واحد کارگاه سنتی استان همدان در حوزه فرآوری گل محمدی و گلاب گیری فعالیت می کنند. علاوه بر آن با توجه به فعالیت دو کارخانه صنعتی در ملایر و بهار، به طور میانگین ۶۰۰ تن گلاب از این دو کارخانه صنعتی در این استان تولید می شود.

یکی از شرکت‌های معروف شهرستان بهار که با مجموعه صنایع تبدیلی و فرآوری خود از سال ۶۳ تاکنون در زمینه تولید شوریجات، عرقیجات، ترشیجات و گلاب گیری فعالیت دارد، از سال ۹۵ با احداث باغ گل محمدی در زمینه کشت و تولید این‌ محصول کم‌آب‌بر همراه با توجیه اقتصادی بالا نیز گام های مؤثری برداشته و خود مشوق سایر کشاورزان منطقه در توسعه کشت این محصول کشاورزی است. در حال حاضر باغ گل‌محمدی این مجموعه در شهرستان بهار از جمله باغات گل‌محمدی سطح استان همدان از نظر گستردگی وسعت به شمارمی‌رود.

 هدر برود. متأسفانه به علت کمبود نیروی انسانی متخصص در منطقه سال گذشته نیمی از باغ برداشت آن انجام نشد و به هدر رفت.

صالحی‌پیمان بیان کرد: برای مرتفع شدن مشکل کمبود نیروی انسانی با مهارت و متخصص در برداشت گل‌محمدی از مسئولان استان طی پیگیری درخواست کردم که برای آموزش و تربیت نیروی انسانی مناسب برای برداشت این محصول حساس برای مدت کوتاه چند روزه مجوز به کارگیری اتباع افغان را بدهند اما متأسفانه مخالفت شد.

وی گفت: اگر مجوز ۲۰ روزه ای به بنده بدهند تا تعدادی اتباع باتجربه افغان در زمینه برداشت محصول گل‌محمدی را برای آموزش و انتقال تخصص خود به نیروی انسانی ما به کارگیری کنیم به طور قطع این مشکل کمبود نیروی انسانی متخصص در برداشت گل محمدی در استان مرتفع خواهد شد.

وی با بیان اینکه در کار خود نگاه به کمک دولت نداشتم اما با تسهیلگری و عدم سنگ اندازی در کارها می‌تواند کمک بسیاری به سرمایه گذار و تولیدکنندگان کند، مطرح کرد: به کشاورزان توصیه داریم در قسمت هایی از مزرعه و زمین های کشاورزی خود که ادوات کشاورزی نمی تواند به آن دسترسی داشته باشد، بوته های گل محمدی بکارند.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان بهار هم در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: سطح زیرکشت باغات گل‌محمدی این شهرستان ۴۹ هکتار بوده که از این میزان باغات و گلستان های گل‌محمدی ۴۴ هکتار باغات بارور و پنج هکتار هنوز به صورت نهال هستند.

عبدالحسین اکبری با بیان اینکه پیش بینی می‌شود در سال جاری از سطح باغات گل‌محمدی این شهرستان ۷۰ تن محصول برداشت شود، افزود: میانگین برداشت گل‌محمدی از سطح باغات این شهرستان در هر هکتار به طور متوسط ۱۶۰۰ کیلوگرم بوده که در وسیع ترین باغ مربوط به گلستان گل محمدی صالحی پیمان سه تن در هر هکتار نیز محصول تولید و برداشت می‌شود.

وی با بیان اینکه گلبرگ، غنچه خشک شده، اسانس و گلاب به دست آمده از گل محمدی را می‌توان در صنایع مختلف به کار برد، افزود: از اسانس گل محمدی در صنعت داروسازی، لوازم آرایشی و بهداشتی و مواد غذایی می‌توان استفاده کرد که در این رابطه یک واحد صنایع تبدیلی واقع در روستای گنج تپه شهرستان بهار فعال است.

اکبری اواخر اردیبهشت ماه تا اواخر خردادماه را زمان برداشت گل محمدی دانست و تصریح کرد: بهترین زمان برای برداشت گل محمدی قبل از طلوع آفتاب است چراکه در این زمان بیشترین میزان اسانس در گل وجود دارد.

وی باغ گل محمدی ۲۰ تا ۲۷ هکتاری صالحی پیمان را به عنوان یکی از وسیع ترین باغات گل‌محمدی این شهرستان برشمرد و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این سرمایه گذار خود دارای صنایع تبدیلی و فرآوری عرقیجات، شوریجات و ترشیجات بوده و خود واحدی در رابطه با گلاب گیری و تولید اسانس گل محمدی در گنج تپه شهرستان بهار دارد، این امر موجب شده تا از نظر صنایع فرآوری گل محمدی و صنایع گلاب‌گیری در شهرستان مشکلی نداشته باشیم.

اکبری ادامه داد: یکی از دغدغه‌های بخش کشاورزی استفاده بهینه از آب‌های زیرزمینی است که در این رابطه در باغات گل محمدی شهرستان از سیستم آبیاری قطره‌ای استفاده شده و این امر  موجب صرفه جویی در مصرف آب شده است.

به گزارش ایسنا، با توجه به سیاست های اخیر در رابطه با ترغیب و تشویق کشاورزان به سمت کشت‌های کم آب بر و گیاهان دارویی از جمله کشت گل محمدی در کنار توسعه باغات گل محمدی  استان توجه ویژه به صنایع تبدیلی از جمله اسانس گل محمدی از نقش مؤثری در صادرات این محصول ارزنده و اقتصادی استان به سراسر دنیا برخوردار خواهد بود که از این امر مهم نباید غافل شد.

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی