سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

مدیر جهادکشاورزی شهرستان بهار از پیش‌بینی برداشت ۲۵ هزار سیر از مزارع این شهرستان خبر داد.

شناسه خبر: 13421

 

به گزارش نشاط شهر به نقل از ایسنا، عبدالحسین اکبری اظهار کرد: در سال‌جاری ۱۵۵۵ هکتار از مزارع این شهرستان زیرکشت سیر رفته که براساس پیش بینی از این میزان سطح زیرکشت ۲۲ تا ۲۵ هکتار محصول سیر برداشت خواهد شد.

وی با اشاره به افزایش سطح زیرکشت امسال سیر شهرستان نسبت به سال گذشته تصریح کرد: توسعه محصولات کم آب و از سیاست های وزارتخانه جهادکشاورزی بوده که در همین رابطه در سال جاری ۲۵ تا ۳۰ هکتار موسیر در مزارعی شهرستان کشت شده است.

اکبری با بیان اینکه از اواخر اردیبهشت ماه برداشت موسیر از مزارع شهرستان توسط کشاورزان آغاز شده است، ادامه داد: به طور میانگین از هر هکتار موسیر ۲۰ تن محصول قابل برداشت بوده که براساس همین پیش بینی بیش از ۵۰۰ تا ۵۵۰ تن محصول موسیر از مزارع این شهرستان برداشت خواهد شد.

وی با اشاره به کشت سیر در شهرستان بهار تصریح کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی و حاصلخیزی خاک این منطقه، سیر تولیدی شهرستان بهار از کیفیت بالایی برخوردار بوده و با توجه به اینکه محصول سیر از لحاظ اقتصادی قابل رقابت با محصولات سبزی و صیفی و سایر محصولات پر آب بر است، می تواند به عنوان یک محصول با مصرف آب کمتر در تناوب زراعی سایر محصولات قرار گیرد.

اکبری یادآور شد: نبود انبارهای فنی برای ذخیره سازی و فقدان واحدهای‌ فرآوری صنعتی و بسته بندی از جمله مشکلات توسعه محصول سیر در شهرستان بهار به شمار می‌رود.

وی گفت: سیر علاوه بر مصرف خوراکی به صورت تازه، سیر ترشی یا چاشنی در صنایع غذایی برای تولید فرآورده‌های غذایی نقش مهمی دارد که به عنوان یک گیاه دارویی مؤثر در بیماری هایی همچون فشارخون، بیماری های قلبی، کاهش کلسترول خون و خواص ضدانگلی، ضدمیکروبی و درمان بیماری های دستگاه گوارش استفاده می‌شود.

یکی از کشاورزان شهرستان بهار نیز در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به کاهش بارندگی‌ها و خشکسالی های اخیر در سال جاری دو هکتار از مزارع خود را به  کشت کم آب بر سیر اختصاص داده و جایگزین کشت سیب زمینی کرده ام.

وی با اشاره به اینکه در شهرستان بهار بیشتر سیر سفید و قرمز کشت می‌شود، افزود: سیر قرمز به نسبت سیر سفید به آبیاری کمتری نیاز داشته و تازه خوری آن بیشتر بوده و در زمینه صادرات کشورهای مختلف به ویژه روسیه سیر قرمز را بیشتر می‌پسندند.

این کشاورز بیان کرد: صنایع تبدیلی یکی از مهمترین دغدغه‌های سیرکاران و موسیرکاران شهرستان بهار به شمار می‌رود که مرتفع شدن این مشکل از نقش مؤثری در توسعه هر چه بیشتر مزارع سیر و موسیر این شهرستان برخوردار خواهد بود.

یکی از کشاورزان موسیرکار شهرستان بهار نیز در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: متأسفانه با وجود کیفیت خوب موسیر شهرستان صادرات و صنایع تبدیلی موسیر ضعیف بوده و به ناچار کشاورزان محصول خود را به صورت خام به قیمت پایین به دلالان و واسطه ها می‌فروشند و دلالان از خرید محصول موسیر کشاورزان شهرستان بیشترین سود را می‌برند. 

وی بالا بودن تعرفه های صادرات را یکی از دلایل مهم ضعیف بودن صادرات موسیر دانست و یادآور شد: این گیاه دارویی در آبان ماه کشت و اواخر اردیبهشت ماه برداشت می‌شود.

این کشاورز گفت: این گیاه نیاز آبی کمی نسبت به سایر محصولات دارد بنابراین در صورت بازاریابی مناسب می‌تواند صرفه اقتصادی و درآمدزایی خوبی برای کشاورزان داشته باشد.

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی