سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1402/3/12 00:37:40
حجت الاسلام علی قاسملو، مدیر آرامستان بهار:

قطعه بندی آرامستان از کمکهای خیری تامین بودجه شده و ادامه آن نیز نیازمند کمک های مردمی است

قطعه بندی و تامین روشنایی آرامستان بهار یکی از اقدامات خوبی است که در سال گذشته در شهر بهار شاهد آن بودیم و جالب اینجاست که هیچ گاه نامی از بانی این امر خیر جایی برده نشده است، حجت الاسلام علی قاسملو، یکی از روحانیون جوان و بومی شهر بهار که مسئولیت آرامستان بهار به او سپرده شده مبدع این کار بوده و تمام هزینه آن را از محل کمک های خیری تامین کرده است.

شناسه خبر: 13432

 

به گزارش نشاط شهر، در رابطه با اقدامات صورت گرفته در آرامستان بهار پای صحبت حجت الاسلام علی قاسملو مدیریت آرامستان بهار نشسته و به گفتگو پرداختیم.

 

حجت الاسلام علی قاسملو مدت چهار سال است که به عنوان مسئول آرامستان بهار منصوب شده و امامت جماعت مسجد حضرت ابوالفضل(ع) را تیز بر عهده دارد. وی اهل بهار بوده و از جوانان فعال و ورزشکار می باشد. بیشتر جوانان و اهالی شهر بهار او را می‌شناسند و ارتباط صمیمانه‌ای با وی دارند.

 

علی قاسملو اقدامات ارزنده و قابل توجهی در جهت بهبود وضعیت آرامستان بهار انجام داده که از جمله این اقدامات می‌توان به قطعه بندی آرامستان، نصب دوربین مداربسته جهت برقراری امنیت، تامین روشنایی آرامستان، ساماندهی نماز خانه و نصب تابلوهای آموزشی جهت آگاهی مردم برای نماز میت، تعمیرات اساسی غسالخانه و وضوخانه حرم و...اشاره کرد.

 

قطعه بندی ها، تا ده سال عمر آرامستان را افزایش داد

 

وی در رابطه با قطعه بندی آرامستان گفت: قطعه بندی آرامستان جهت نگهداری زمین وقفی و نظم و سازماندهی آن می باشد، در این اقدام ابتدا ۵۰۰ تن خاک برای پر کردن زمین قطعه‌بندی استفاده شد، که همین امر باعث آزاد شدن راه منتهی به آرامستان از سمت بلوار بسیج شد و سپس در مرحله بعد اقدام به قطعه بندی قسمت انتهایی آرامستان کردیم که مورد توجه بسیاری قرار گرفت.

 

 

وی افزود: به دلیل وجود سنگ قبرهای قدیمی و جدید موجود در مسیر قطعه بندی ها، کار را کمی برایمان سخت کرده بود و من شخصا با خیلی از خانواده های متوفی در این قطعات صحبت کرده و رضایتشان را جلب کردم که کار آسانی نبود، سپس اقدام به قطعه بندی در مسیر کردیم که هزینه آن از محل کمک های مردمی و خیری تامین شد

 

قاسملو افزود: به قطعیت می توان گفت که با قطعه بندی صورت گرفته به اندازه ده سال بر عمر آرامستان افزایش یافت، برنامه ما این است که در سال جدید نیز این قطعه بندی ها را ادامه دهیم و بتوانیم بقیه نقاط آرامستان را نیز ساماندهی کنیم.

 

 تنها درآمد آرامستان هزینه کفن و دفن متوفیان بوده و بقیه کمک های مردمی است

 

وی به تامین روشنایی این مکان اشاره کرد و گفت: در مرکز آرامستان دو برج نوری که هر کدام دارای ۶ پروژکتور نوری هستند نصب بود اما برق کشی آن انجام نشده و نیاز به تعمیر داشت که تعمیرات لازم صورت گرفت و علاوه بر آن ۷پروژکتور و ده لامپ دیگر برای رفع مشکل روشنایی سمت قدیمی آرامستان وقطعه بندی  اضافه کردیم و برق کشی آرامستان با مبلغ ۳۰ میلیون تومان انجام شد.

 

 

 همچنین چند دوربین مدار بسته تهیه شده و قرار است در بلند ترین نقاط آرامستان جهت حفظ و برقراری امنیت تعبیه شود.

 

به طور متوسط ۱۵ نفر در هر ماه فوتی داریم

 

وی در ادامه به مشکلات پیشرو پرداخت و گفت: تامین اعتبارات لازم و همچنین همکاری همشهریان محترم برای ادامه قطعه بندی درنقاط دیگر آرامستان و فعالیت های دیگر، یکی از اساسی‌ترین مشکلات است؛ درآمد آرامستان بسیار کمتر از مخارج آن است و برای بهبود کیفیت آرامستان نیازمند یاری مسئولین محترم شهرداری وخیرین هستیم.

 

 مدیریت آرامستان تعداد متوفیان شهر بهار در ماه را به طور متوسط ۱۵ نفر برشمرد و به هزینه‌های مصرفی غسالخانه اشاره کرد و افزود: طبق تعرفه ابلاغ شده توسط شورای شهر، هزینه غسالخانه آرامستان از ۸۵۰ هزار تومان در سال ۱۴۰۱، به یک میلیون و صدهزار تومان نسبت به تورم و بالا رفتن هزینه ها در سال ۱۴۰۲ ارتقاء پیداکرده است.

 

هزینه ماهیانه غسالخانه بالاتر از درآمد آن است

 

هزینه های غسالخانه بهار ماهیانه شامل موارد زیر است:

۱)حقوق غسال مرد و غساله زن بابیمه ۱۰ میلیون تومان طبق تعرفه اداره کار

۲)خرید پارچه کفن، هر متر۳۵ هزار وطاقه ای یک میلیون و چهارصد هزار تومان میباشد که در ماه سه طاقه کفن به مبلغ چهار میلیون و دویست هزار تومان استفاده میشود 

۳)خرید کافور در یک ماه یک میلیون و پانصد هزار تومان 

۴)هزینه ی میانگین تامین سنگ لحد در ماه دو میلیون و پانصد هزار تومان 

۵)نایلون به مبلغ  یک میلیون و پانصد هزار تومان برای هر سه ماه مورد استفاده قرار میگیرد 

۶)خرید پنبه کیلویی ۴۰ هزارتومان که متوسط استفاده ۳۰ کیلو در ماه به مبلغ یک میلیون و دویست هزار تومان

 

۷)خرید مواد مورد استفاده در غسالخانه   ماهی پانصد هزارتومان درماه

 

 

 

لازم به ذکر است از خانواده کمیته امداد و بهزیستی بنابه صلاح دید مسئول غسالخانه حجت السلام قاسملو هزینه کمتر از تعرفه غسالخانه گرفته میشود.

 

وی اذعان داشت: از آنجا که زمین آرامستان وقفی میباشد، هزینه کندن قبر به عهده خانواده متوفی می‌باشد و در صورت درخواست قبرکن از غسالخانه هزینه کندن قبر به قیمت کارگر عرفی از خانواده متوفی گرفته و به کارگر قبرکن داده میشود و هزینه آمبولانس و حق القدم روحانی یا مداح آرامستان به عهده خانواده متوفی می‌باشد.

 

در انتها حجت الاسلام علی قاسملو ادامه روند بهبود آرامستان را نیازمند یاری مسئولین دانست وازخیرین محترم، شهردار وشورای شهر و عوامل شهرداری که در تمام امور مخصوصا نظافت آرامستان دراین مدت یاری کردندتشکر کرد و گفت: با موارد و هزینه های عنوان شده مبلغی برای ساماندهی بیشتر آرامستان نمی‌ماند و اقدامات انجام شده نیز توسط خیرین تامین شده است. تمام تلاش ما جهت رضایت خداوند متعال و مردم عزیز شهرستان بهار است و فعالیت ها را ادامه خواهیم داد و خیرین محترم هم میتوانند با کمک های خود ما را در این امر یاری کنند.

 

هانیه عبدی

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی