سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

مدیر جهادکشاورزی شهرستان بهار از پیش‌بینی برداشت ۲۴۰ تن گلرنگ از مزارع این شهرستان خبر داد.

شناسه خبر: 13504

 

به گزارش نشاط شهر به نقل از ایسنا، عبدالحسین اکبری اظهار کرد: امسال ۸۵۰ هکتار از مزارع شهرستان به کشت دانه روغنی گلرنگ دیم اختصاص دارد که به طور متوسط از هر هکتار از مزارع گلرنگ شهرستان ۳۰۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم محصول قابل برداشت خواهد بود.

 

وی با بیان اینکه در برخی از مزارع که آبیاری تکمیلی انجام شده به طور قطع میزان عملکرد و تولید این محصول بیشتر خواهد بود، خاطرنشان کرد: به منظور اجرای طرح جهش تولید در دیم زارها که با مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در دست اجراست، با هدف تبدیل آیش زرد به سبز و استفاده بهینه از اراضی که به آیش گذاشته می‌شود با همکاری کشاورزان شهرستان این میزان گلرنگ دیم در سطح مزارع شهرستان کشت شده است.

 

اکبری ادامه داد: هدف از کشت این محصولات این است که زمین‌هایی که به صورت آیش می‌مانند در تناوب زراعی زیر کشت دانه‌های روغنی و یا حبوبات و علوفه دیم قرار گیرد.  

 

وی گفت: با توجه به حمایت هایی که دولت از کشاورزان انجام می‌دهد به منظور توسعه کشت دانه‌های روغنی دیم از جمله گلرنگ علاوه بر کود یارانه که در زمان کشت محصول در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد به صورت خرید تضمینی نیز به ازای هر کیلوگرم گلرنگ ۲۵ هزار تومان توسط مراکز خرید تضمینی به کشاورزان پرداخت می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه کشت گلرنگ به صورت انتظاری از آذرماه تا کشت بهاره اسفندماه و یا اوایل فروردین ماه انجام می شود، اضافه کرد: کشت هر چه زودتر گلرنگ از نقش مؤثری در استقرار و عملکرد بهتر این‌گیاه برخوردار بوده ضمن اینکه کشت این‌محصول از نظر شرایط آب و هوایی مناسب استان همدان و شهرستان است.

 

اکبری یادآور شد: گلرنگ یک دانه روغنی بوده که دانه آن دارای ۴۰ تا ۴۵ درصد روغن بوده اما کیفیت آن به نسبت کلزا، کنجد و زیتون پایین تر بوده و بیشتر مصارف صنعتی، دارویی و غذایی دارد ضمن اینکه کنجاله آن برای خوراک دام و طیور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه گلرنگ از نظر رنگدانه ای شبیه زعفران بوده اما از نظر طعم و کیفیت متفاوت است، اضافه کرد: این‌محصول مشتریان خاص خود را داشته و کشت آن کاملاً دارای توجیه اقتصادی بالایی است.

 

مدیر جهادکشاورزی بهار با بیان اینکه گلرنگ در صنایع غذایی  با خاصیت خوب خود  یک گیاه مؤثر و با استقبال خوب مواجه است، خاطرنشان کرد: گلرنگ با قیمت خوبی در کنار سایر دانه های روغنی خریداری می شود ضمن اینکه گل آن نیز برای مصارف صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرد و این امر موجب شده که که کشت این‌محصول توجیه اقتصادی خوبی برای کشاورزان از جمله کشاورزان استان همدان  و شهرستان بهار داشته باشد.

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی