سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان خبر داد: متوسط افت تراز آب‌های زیرزمینی نسبت به سال گذشته در استان همدان در دشت همدان- بهار، یک و نیم متر، دشت کبودراهنگ ۴۰ سانتی متر، دشت رزن- قهاوند ۳۷ سانتی متر و دشت ملایر یک متر و ۱۲ سانتی متر است.

شناسه خبر: 13625

 

به گزارش نشاط بهار به نقل از ایسنا، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با بیان اینکه خط آبرسانی از تالوار به همدان ۸۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: این پروژه برای اینکه به طور کامل به مرحله اجرا برسد، ۱۹۸۶ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

 

رضا اخلاص‌مند، در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه استان همدان در سه حوضه آبریز واقع شده است، اظهار کرد:  ۳۴ درصد در حوزه کرخه ، ۵۵ درصد فلات مرکزی و ۱۱ درصد سفید رود واقع شده است.

 

وی تصریح کرد: از نظر منابع آب سطحی و زیر زمینی منابع غنی‌ای در استان همدان نداریم به طوریکه  هیچ آبی از استان دیگری وارد استان همدان نمی‌شود، بنابراین باید منابع آبی موجود را حفظ و صیانت کرده و فرهنگسازی در بین مردم ایجاد کنیم تا به بهترین نحو از منابع موجود استفاده کنند.

 

میزان بارندگی امسال نسبت به سال قبل ۲۵ درصد افزایش اما نسبت به بلندمدت مدت ۱۶ درصد کاهش داشت

 

وی افزود: امسال ۲۸۹ میلی‌متر بارندگی در استان همدان داشتیم که نسبت به سال قبل ۲۵ درصد افزایش داشته اما نسبت به بلندمدت ۱۶ درصد کاهش داشته است.

 

اخلاص‌مند با بیان اینکه در حوضه سد اکباتان عملکرد بارش‌ها منفی بود، به طوریکه چهار درصد کاهش داشت، ادامه داد: سال گذشته آورد سداکباتان ۱۹.۶ میلیون متر مکعب بوده که امسال به ۱۸.۹ میلیون مترمکعب رسیده است.

 

وی تصریح کرد: با وجود اینکه آورد رودخانه در پشت سد کم شده بود با مدیریت آب امسال ۶.۵ میلیون مترمکعب پشت سد اکباتان آب موجود است و مشکلی در آبرسانی نداشتیم.

 

اخلاص‌مند با بیان اینکه پیش بینی‌های هواشناسی می‌گوید امسال بارش‌های نرمال و بیش از نرمالی خواهیم داشت، اظهار کرد: پنج سد در حال بهره برداری در استان همدان داریم که سد نعمت آباد و شنجور در مرحله تحویل موقت هستند و از سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند و دو سد هم در حال اجرا داریم.

 

این مقام مسئول افزود: در بخش آب‌های زیر زمینی از ۱۴ دشت استان، هفت محدوده مطالعاتی ممنوعه است. سفره‌های زیرزمینی در همه محدوده‌های استان سیر نزولی دارد و شاهد کم شدن منابع آب‌های زیرزمینی در دشت‌های استان هستیم.

 

وی با بیان اینکه باید با کاشت محصولات کم آب بر و رعایت الگوی کشت آب را برای آیندگان ذخیره کنیم، تأکید کرد: در صورت برداشت آب‌های سفره‌های آب زیرزمینی فرونشست زمین اتفاق می‌افتد که باعث از دست رفتن حجم سفره‌های زیرزمینی خواهد شد و مرگ سفره رخ می‌دهد که برگشت‌پذیر نیست.

 

اخلاص‌مند با تأکید بر اینکه مهمترین طرح استان آبرسانی از تالوار است، یادآور شد: پروژه آبرسانی از تالوار به همدان ۱۴۸ کیلومتر است که صددرصد اجرا شده و با خط بای‌پس که انجام شده، مشکلی نداریم.

 

اخلاص‌مند با اشاره به اینکه خط انتقال برق صددرصد انجام شده است، خاطرنشان کرد: پست های برق ۷۴ درصد و خط بای‌پس صددرصد اجرا شده است.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان افزود: کل خط آبرسانی به همدان بیش از ۸۸ درصد پیشرفت دارد که اگر تخصیصات به طور کامل ابلاغ شود، انتقال ۱۸۰۰ لیتر را اجرایی می‌کنیم.

 

پروژه انتقال آب تالوار ۸۸ درصد پیشرفت داشته 

 

وی تأکید کرد: این پروژه قبل از دولت سیزدهم ۳۲ درصد پیشرفت داشته اما در ۱۷ ماهه دولت سیزدهم که کار اجرایی شروع شده، به ۸۸ درصد رسیده به طوریکه این پروژه در دولت سیزدهم ۵۶ درصد پیشرفت داشته است.

 

اخلاص‌مند با بیان اینکه تا پایان سال ۱۴۰۰، ۸۸۶ میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبرسانی از تالوار هزینه شده است، اظهار کرد: اعتبار مصوب در سال گذشته ۱۱۸۶ میلیارد تومان بوده که ۸۳۸ میلیارد تومان تخصیص داده شده است.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان افزود: با برآورد امسال ۱۹۸۶ میلیارد تومان نیاز است که پروژه کامل به مرحله اجرا برسد.

 

این مقام مسئول یادآور شد: در حال حاضر تصفیه خانه مهاجران ۹۰۰ تا ۹۵۰ لیتر آب تصفیه می‌کند و برای تصفیه ظرفیت نهایی آب دستگاه اوزون زنی و محوطه سازی براساس برآورد سال ۱۴۰۲، تصفیه خانه، ۱۱۶۰ میلیارد تومان پول نیاز دارد اما اگر به غیر از دستگاه ازون زنی و محوطه سازی بخواهیم با حداقل اعتبار این طرح را به اتمام برسانیم نیاز است همین امروز، ۴۶۰ میلیارد تومان تأمین اعتبار شود که در این صورت نیمه اول پاییز ۱۸۰۰ لیتر را وارد مدار خواهیم کرد.

 

وی با بیان اینکه کلرزنی و تزریق آب ژاول آرسنیک را به حد صفر رسانده‌ایم، تصریح کرد: در حال حاضر آبی که تحویل می‌دهیم، مورد تأیید استاندارد است.

 

وی با تأکید براینکه در حال حاضر با تلاشی که صورت گرفته حدود ۹۵۰ لیتر در ثانیه از خط آبرسانی وارد شبکه آب شرب همدان می‌شود، افزود: این آب برای ما هزینه زیادی دارد، اگر منابع آبی موجود استان به حدی باشد که بتوان نیاز استان را تأمین کنیم از انتقال بین حوضه‌ای جلوگیری می‌شود.

 

وی گفت: انتقال آب از دره مرادبیگ برای تأمین آب شرب همدان جزو طرح‌های کوچک آب منطقه‌ای استان همدان است که اگر اعتبارات تأمین شود از این منابع هم برای تأمین آب شرب همدان استفاده خواهیم کرد.

 

وی با بیان اینکه کل رودخانه‌های استان ۱۵۰۰ کیلومتر است که تاکنون توانسته‌ایم ۶۰۰ کیلومتر را تعیین حریم و بستر کنیم، تأکید کرد: اگر رودخانه‌ها ساماندهی نشوند در مواقع سیلابی خساراتی وارد خواهند کرد.

 

وی درباره تخصیص آب تالوار به شهرستان کبودراهنگ نیز گفت: در کبودراهنگ مطالعات دریافت مجوز ماده ۲۳ در حال انجام است که بتوانیم مجوز این طرح را بگیرم و از محل خط آبرسانی تالوار تأمین اعتبار می‌شود. بر اساس برآورد امسال ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

 

اخلاص‌مند خاطرنشان کرد: متوسط افت تراز آب‌های زیرزمینی نسبت به سال گذشته در استان همدان در دشت همدان- بهار، یک و نیم متر، دشت کبودراهنگ ۴۰ سانتی متر، دشت رزن- قهاوند ۳۷ سانتی متر و دشت ملایر یک متر و ۱۲ سانتی متر است.

 

کشاورزی متهم اصلی کاهش یک و نیم متری تراز آب های زیر زمینی دشت همدان _ بهار

 

به گزارش نشاط بهار، نگاهی اجمالی و مقایسه ای در میزان افت تراز آب های زیرزمینی دشت های مختلف استان آینده وحشتناکی را برای دشت بهار به تصویر می کشد، کاهش بی سابقه تراز آب دشت همدان _ بهار که از سال های دور همواره به دشتی پر آب شناخته شده بود در یک سال اخیر بسیار نگران کننده بوده و آینده تیره ای همراه با فروچاله های بسیار عمیق و بزرگ را برای این منطقه به تصویر می کشد که باید توجهی اساسی به آن شده و جلوی آن گرفته شود.

 

 

در آمار ارائه شده شاهد این هستیم که میزان آب دشت همدان _ بهار که پیش از این به دشت قرق معروف بود با تفاوت فاحشی بین دیگر دشت های استان در حال پایین رفتن است، به طوریکه از دشت کبودراهنگ که نیروگاه شهید مفتح را در خود  جای داده و به اذعان کارشناسان آب منطقه را می بلعد بسیار بیشتر پایین رفت داشته است، به طوریکه آمار ارائه شده نشان می دهد در دشت کبودراهنگ ۴۰ سانتی متر و در دشت همدان _ بهار یک و نیم متر افت آب داشته ایم.

 

 

یکی  از دلایل مهم این افت تراز از نگاه کارشناسان استفاده بیش از حد از منابع آب زیرزمینی در کشاورزی است، که لزوم توجه به تغییر کشت از پر آب بر به کم آب بر و یا بهره گیری از تکنولوژی های روز جهت استفاده بهینه از منابع آب را می طلبد.

 

همچنین تعدد چاه های آب غیر مجاز و عدم نظارت دقیق و برخورد بر این موضوع از دیگر موضوعات مطروحه در این بخش است، کما اینکه سال گذشته در بحران آب شهر همدان، شاهد بیشترین میزان آبرسانی از دشت بهار به شهر همدان بودیم که گویا همچنان هم این آبرسانی ادامه دارد و می تواند تاثیری هرچند کم ولی مثبت در افت میزان آب های زیر زمینی داشته باشد.

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی