سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

مجتبی فیض الهی فرماندار شهرستان بهار در این پویش گفت: پویش بذرکاری با حضور مسئولین و نهاد مردم در منطقه منابع طبیعی برگزار شد که حدودا وسعت شهرستان بهار ۱۳۳ هزار هکتار می باشد که ۴۲ هزار هکتار به زمین های منابع طبیعی اختصاص داده شده و ۶۳۰ هکتار مربوط به جنگل های دست کاشت است.

شناسه خبر: 13660

 

به گزارش نشاط شهر، پویش بذر کاری در شهرستان بهار با حضور خزائی مدیر کل منابع طبیعی استان و فرماندار محترم مجتبی فیض الهی و حمید میرزائی بخشدار لالجین و مهدی محمدی رییس‌ اداره منابع طبیعی شهرستان و با حضور ارگان های دیگر بنیاد مسکن ،تعاونی وروستایی و جهاد کشاورزی و هلال احمر و محیط زیست و دهیاران و اعضای شورای روستا و جمعی از دانش آموزان  در روستای آقبلاغ لتگاه از توابع بخش  لالجین شهرستان بهار برگزار گردید.

 

مجتبی فیض الهی فرماندار شهرستان بهار در این پویش گفت: پویش بذرکاری با حضور مسئولین و نهاد مردم در منطقه منابع طبیعی برگزار شد که حدودا وسعت شهرستان بهار ۱۳۳ هزار هکتار می باشد که ۴۲ هزار هکتار به زمین های منابع طبیعی اختصاص داده شده و ۶۳۰ هکتار مربوط به جنگل های دست کاشت است.

 

وی در ادامه افزود: طرح  مردم محوری در پویش بذر کاری که می بایست یک میلیارد درخت کاشته شود و تا ۴سال آینده محقق بشود،که گونه های مختلفی را مشاهده کردیم و در نظر گرفته شد که از بذر درختانی چون ارغوان، ارس ،سماق ،زرشک ،سنجد و پسته های وحشی و زالزالک که گونه هایی هستند نیاز به آب فراوان ندارند و با آب کم و سازگار با شرایط اقلیمی میتوان بهره برد .اهداف از این گونه ها که در شهرستان بهار در حال انجام است با توجه به شرایط آب و هوا و  سفره های زیرزمینی ،جلوگیری از ریز گردها و فرسایش سیل میتوان در نظر گرفت.

 

در ادامه خزایی مدیر کل منابع طبیعی استان همدان تصریح کرد:روستای آقبلاغ با توجه به نزدیکی که به مسیر همدان -تهران و کمربندی غربی که نزدیکی به شهرستان ملایر و ازاین طرف نزدیک به شهر صالح آباد ،مهاجران ،روستای بهادربیگ دارد می‌توان در اینجا فضای سبز جنگلی با کاشت نهال و درخت و گونه های متناسب مثل ارس که سوزنی شکل کمیاب است و از گونه‌ های بومی ایران استفاده کرد و جذب گردشگری میشود.

 

وی خاطر نشان کرد که وسعت جنگل آقبلاغ لتگاه بیش از ۵۰۰هکتار است که ۲۰۰هکتار از آن برای بذر کاری،کاشت نهال و غنی سازی و تراکم اشاره کرد.

با توجه به سخنان مقام معظم رهبری و رییس جمهور دولت سیزدهم هر ایرانی باید در اصل ۳نهال بکارند.

از یک میلیارد اصله  که سراسری هم است ،سهم استان همدان ۱۰۰۰هکنار که ۱۰۰هکنار سهم شهرستان بهار می باشد.

دومیلیون اصله درخت در شهرستان ملایر انجام شده و می بایست یک میلیون دیگر هم بتوانیم در اینجا جبران کنیم.

 

در پایان این طرح بذر کاری مهدی محمدی گفت :نهال هایی در نظر گرفته شده که از آب کمتری استفاده کند و بتواند ذخیره آب های زیر زمینی و سازگار با محیط رو داشته باشیم و همچنین بهره بری بیشتری داشته باشیم از جمله این نهال ها که بذر آنها توسط مسیولین استانی و شهرستانی  آحاد مردم انجام دادند شامل سرو ،کاج ،سنجد ،توت  و افرا و زبان گنجشک  بر شمرد. در سال جاری ۲۰۰هکتار  را غنی سازی کنیم .

 

باتوجه به دوری از اینجا رسیدگی کمتر شده است  و چراگاه گوسفندان و  وجود شهرک صنعتی لالجین و کشتارگاه و ریختن زباله ها و نخاله ها که باعث از بین بردن گونه ها میشود .با توجه به تذکراتی که به شهرک صنعتی و کشتارگاه دام شده ایم ، زیرا جنگل و فضای سبز حق مردم شهرستان است و ما در تامین  آب شرب به مردم شهرستان بهار یاری کردیم.

 

در خصوص کشت محصولات کشاورزی در اراضی زمین های منابع طبیعی گفت : باتوجه به ادوار گذشته که منابع طبیعی بودجه خوبی نداشت سال ۹۳اراضی منابع طبیعی ازطریق مزایده به پیمانکار یا همان کشاورزان داده شدند که محصولات کشاورزی رو درو کنند  در سال های آینده با کمبود یونجه و بعضی از محصولات بر خورد کردیم از ذخایر استفاده کنیم و در بحث بودجه کمک کنند که این قرار داد هفت ساله می باشد و در سال آینده به اتمام می‌رسد  .در صورت صلاحدید  شرایط موجود میتوان منعقد یا کنسل کرد.

 

 

آرزو میرزایی

 

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی