سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

استاندار کردستان در گفتگویی خبری از سفر رئیس جمهور به کردستان و افتتاح راه آهن همدان - سنندج طی هفته آتی خبر داده و این در حالی است که این پروژه در همدان هنوز تکمیل نشده و حتی از ایستگاه راه آهنی که قرار بود در شهرستان بهار ایجاد شود هیچ خبری نیست.

شناسه خبر: 13672

 

به گزارش نشاط شهر، راه‌آهن همدان ـ سنندج یکی از قدیمی‌ترین و تاریخی‌ترین پروژه‌های حمل‌ونقل کشور بوده که احداث آن از اوایل دهه 70 مطرح و سال 83 مصوب و کلنگ‌زنی و عملیات اجرایی آن از سال 84 آغاز شده است طول این پروژه ریلی حدود 150 کیلومتر بوده که دارای 7 ایستگاه شامل 3 ایستگاه ترافیکی و 4 ایستگاه‌ مسافری است.

 

راه آهن همدان - سنندج در سه قطعه و توسط شرکت زیرساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور در حال انجام است که قطعه اول آن به طول 64.5  کیلومتر، قطعه دوم به طول 56 کیلومتر و قطعه سوم هم 29 کیلومتر است.

 

بخش ریلی تهران - همدان در سال 1396 به بهره‌برداری رسید اما مسیر همدان ـ سنندج پس از گذشت 19 سال هنوز به اتمام نرسیده است! این طرح که از سال 84 آغاز شده تا سال 1401 تنها 63 درصد پیشرفت و یک هزار میلیارد تومان هزینه و به دلیل مشکلات اعتباری تعطیل شده بود که اکنون به 96 درصد پیشرفت رسیده است و طبق گفته مسئولان تا یک هفته آینده با حضور رئیس‌جمهور به اتمام و بهره‌برداری می‌رسد.

 

نخستین کاروان مسافران ریلی از سنندج راهی مشهد می شوند

 

این خط راه‌آهن برای نخستین بار استان کردستان را به شبکه ریلی کشور متصل کرده و مصوب شده که در فاز‌های بعدی تا مرز باشماق و خاک عراق امتداد یابد. اکنون بیش از 450 نفر روزانه به صورت مستقیم و غیرمستقیم در سه شیفت کاری برای اتمام هر چه زودتر این میراث 19 ساله فعالیت و تلاش دارند.

 

اسماعیل زارعی‌کوشا، استاندار کردستان در بازدید از راه‌آهن همدان ـ سنندج با بیان اینکه چشم‌انتظاری بیش از 18 ساله کردستانی‌ها برای شنیدن سوت قطار به ایستگاه آخر رسیده است؛ اظهار کرد: این پروژه با حضور رئیس‌جمهور افتتاح و با اعزام نخستین کاروان مسافر به مشهدمقدس، به خط سراسری راه آهن کشور متصل می‌شود.

 

این خبر در حالی دست به دست می شود که خط ریلی همدان هنوز تکمیل نشده و از ایستگاه های راه آهن که قرار بود یکی از آنها در شهرستان بهار ایجاد شود خبری نیست و حتی پل های روگذر و زیر گذر این خط آهن که باعث قطع شدن راه عبوری مردم برخی از روستاها در مسیر این خط آهن شده تکمیل نشده است.

 

پیمانکار پروژه ایستگاه راه‌آهن همدان را متوقف کرد

 

احمدحسین فلاحی، نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس در گفتگوی خبری با خبرنگاران در این مورد اعلام داشت: در حال حاضر ایستگاه سنندج در حال آماده‌سازی و خط ریلی سنندج نیز در حال تکمیل است، این در حالی است که ایستگاه راه‌آهن همدان به دلیل تخصیص پیدا نکردن اعتبار متوقف شده و پیمانکار پروژه را رها کرده است.

 

وی افزود: اعتبار این پروژه از اعتبارات سفر رئیس جمهوری به مبلغ یکصد میلیارد تومان است که با عدم تخصیص به موقع متوقف شده است, با این شرایط احتمالا ایستگاه سنندج پیش از ایستگاه همدان تکمیل خواهد شد.

 

 سر بی کلاه بهاری ها از ابرپروژه راه آهن همدان- سنندج

 

به گزارش نشاط شهر، تکمیل راه آهن همدان - سنندج منوط به تکمیل تمام زیرساخت های موجود در مسیر عبوری این خط آهن است، امسال در حالی صدای سوت قطار مسافران سنندج - مشهد در بهار شنیده خواهد شد که  ما حسرت به دل تنها به حرکت قطار نگاه خواهیم کرد و افسوس خواهیم خورد که چرا مدیران استان نتوانسته اند اعتبار لازم برای تکمیل این ابر پروژه را در استان جذب کنند.

 

چرا سر شهرستان بهار به عنوان یکی از شهرستان های مهمی که در این مسیر قرار دارد باید بار دیگر بی کلاه بماند و ایستگاهی که قرار بود در آن ایجاد شود چه شد؟

 

شهرستان بهار با ظرفیت بزرگ استراتژیک در تولید محصولات کشاورزی همچون سیب زمینی و سیر و با دارا بود شهر جهانی سفال و ظرفیت بالای گردشگری در مسیر این خط آهن قرار داشته و از آن بی نصیب مانده است و این مهم، همت بلند مسئولین استان و شهرستان را می طلبد که هر چه سریعتر نسبت به آن اقدام لازم را صورت دهند تا ما فقط نظاره گر نباشیم و بتوانیم از این امکان استفاده لازم را ببریم.

 

 

مرضیه کریمی رادپور

 

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی