سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

تاریخ انتشار: 1402/8/21 15:46:31
فرماندار شهرستان بهار:

بخشداران شهرستان روستاهای نیازمند کتابخانه را بررسی و اعلام کنند

مجتبی فیض‌اللهی در انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان بهار اظهار کرد: اثرات ژرف و عمیق در هر جامعه‌ای از طریق کتاب انجام می‌شود، به عبارت دیگر کتاب کلیدواژه تسریع در پیشرفت و توسعه دانش است. ما برای کسب علم، معرفت و پیشرفت علمی، معنوی و روحانی به مطالعه کتاب نیاز داریم و کتاب نقش بسیار مؤثر و محوری در زندگی انسان دارد.

شناسه خبر: 13748

 

به گزارش نشاط شهر، مجتبی فیض‌اللهی یکشنبه ۲۱ آبان در انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان بهار اظهار کرد: اثرات ژرف و عمیق در هر جامعه‌ای از طریق کتاب انجام می‌شود، به عبارت دیگر کتاب کلیدواژه تسریع در پیشرفت و توسعه دانش است. ما برای کسب علم، معرفت و پیشرفت علمی، معنوی و روحانی به مطالعه کتاب نیاز داریم و کتاب نقش بسیار مؤثر و محوری در زندگی انسان دارد.

 

وی با اشاره به اینکه همه ادیان و مذاهب از طریق کتاب معرفی شدند، افزود: خداوند از طریق کتاب انسان را به یکتاپرستی دعوت کرد بنابراین جایگزینی برای کتاب وجود ندارد و کتابخوانی یک ورزش روحی و روانی به حساب می‌آید و تاریخ نیز با کتاب به نسل‌های آینده منتقل می‌شود.

 

فرماندار شهرستان بهار در ادامه از بخشداران شهرستان خواست تا روستاهای نیازمند کتابخانه را بررسی و اعلام کنند و گفت: کتابخانه‌های عمومی موجود نیز مورد بررسی قرار گیرند تا پیش‌بینی‌های لازم برای توسعه آنها انجام شود، کتابخانه‌های مدارس نیز مورد رصد قرار گیرد چراکه جامعه هدف ما در کتاب و کتابخوانی جوانان، نوجوانان و کودکان هستند.

 

وی از همه دستگاه‌های فرهنگی خواست تا برای تکریم و بزرگداشت مفاخر فرهنگی و ادبی شهرستان با جدیت ورود کنند تا ارزش‌های فرهنگی به نسل‌های امروز و آینده منتقل شود.

 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان نیز با بیان اینکه بهار یکی از شهرستان‌های فرهنگی و پرافتخار در حوزه کتاب و کتابخوانی است، گفت: کتابخانه عمومی حکمت روستای حسین‌آباد عاشوری رتبه پنجم جایزه خدمات ملی کتابخانه‌های عمومی کشور را به خود اختصاص داد و باعث افتخارآفرینی برای استان شد.

 

عاطفه زارعی تصریح کرد: هدف از اقدامات مختلفی که در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی همچون رونق کسب و کارهای خُرد، مباحث اجتماعی، کارگاه‌های آموزشی و ... در کتابخانه‌های عمومی تعریف می‌شود، نفوذ به لایه‌های مختلف جامعه و افزایش اعضاء و مراجعان به کتابخانه‌های عمومی است.

 

وی با بیان اینکه دغدغه امروز کتابدار ما این است که چطور کتاب را به دست همه اقشار جامعه برساند، ادامه داد: یکی از رسالت‌های کتابخانه‌های عمومی شناسایی نیاز اطلاعاتی کاربران و پاسخگویی به آنهاست. این وظیفه در مناطقی که کتابخانه‌های عمومی تنها مرکز فرهنگی هستند، نمود بیشتری پیدا می‌کنند.

 

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان بهار نیز اظهار کرد: در حال حاضر ۱۲ کتابخانه عمومی شامل پنج کتابخانه شهری و هفت کتابخانه روستایی در شهرستان بهار فعال است که ۳۴۰۴ مترمربع زیربنا داشته و داری ۱۱۶ هزار نسخه کتاب است.

 

معصومه فزونی افزود: تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی شهرستان ۵۷۲۴ نفر است که ۴.۸۱ درصد جمعیت شهرستان را دربرمی‌گیرد و از ابتدای امسال تاکنون مردم شهرستان بهار ۴۲ هزار و ۶۵۰ نسخه کتاب به امانت بردند.

 

وی ادامه داد: همچنین از ابتدای امسال تاکنون ۸۳۰ برنامه فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی برگزار و ۱۵۶۳ نسخه کتاب نیز به کتابخانه‌های عمومی اهداء شده است. در دوازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی نیز ۳۵۲۵ نفر از این شهرستان شرکت کردند.

 

وی تأکید کرد: در حال حاضر توسعه کتابخانه عمومی امام حسن مجتبی(ع) شهر مهاجران، تعمیر و تجهیز سالن آمفی تئاتر کتابخانه آیت‌الله بهاری و تعمیر و تجهیز سالن آمفی تئاتر کتابخانه عمومی فجر صالح‌آباد از جمله اقدامات عمرانی کتابخانه‌های عمومی در شهرستان بهار است.

 

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان بهار با اشاره به اینکه برگزاری ۱۲۰ برنامه فرهنگی در هفته کتاب امسال درنظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: برگزاری یادبود مرحوم سلیم سلیمی‌موید، نشست تخصصی کتابخوان «رسانه و کتاب»، کتابت قرآن ویژه کودکان و نوجوانان همزمان با سراسر کشور با همکاری انجمن خوشنویسی شهرستان بهار، آیین رونمایی از کتاب دیوان اشعار عاشیق رضا باهارلی، رونمایی آلاچیق کتاب و نامگذاری بوستان کتاب در شهر صالح آباد، اجرای طرح کاروان دانایی و نواختن زنگ مطالعه، برنامه کتابخوانی به وسعت شهر، مسابقه کتابخوانی، افتتاح محافل ادبی شاهنامه‌خوانی و مثنوی‌خوانی و جشن کتاب در همه کتابخانه در نظر گرفته شود.

 

در پایان این مراسم از  «پوستر سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران» رونمایی شد.

 

زهرا صادقی گلزار

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی