سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

همدان از دیرباز به دلیل موقعیت ویژه تاریخی و وجود آثار مهم باستانی ادیان مختلف، از جمله آرامگاه اِستر و مٌرد خای و دو کلیسای مهم اردتکس ( کلیسای حضرت مریم) و پروتستان (کلیسای گری‌گوری استپان)، محل هم زیستی اقلیت‌های کلیمی و مسیحی در کنار اکثریت مسلمان بوده است. به رسمیت شناختن حقوق پیروان ادیان در قانون اساسی و رعایت حقوق آنها بر پایه همزیستی مسالمت‌ آمیز به عنوان شهروند ایرانی از افتخارات انقلاب اسلامی ایران بالاخص مردم پایتخت تاریخ و تمدن است. در دوره‌ی معاصر به دلیل بالا رفتن جمعیت شهر همدان و مهاجرت از شهرهای اطراف به مرکز استان، مهاجرت معکوس اقلیت‌ها به شهرهای بزرگ‌تر مثل تهران اتفاق افتاد و بیشتر از چند خانواده‌ی کلیمی و مسیحی در همدان باقی نمانده است.

شناسه خبر: 13929

        

کریسمس روزی است که پیروان عیسی مسیح آن را به یمن تولد پیامبرشان جشن می‌گیرند و مانند جشن نوروز برای آنها مهم است و آئین خاصی دارد. عیسی مسیح(ع) از پیامبران بزرگ الهی و یکی از 5 پیامبر برگزیده است. خداوند متعال در قرآن کریم داستان تولد مسیح را آورده و فرموده است: "یا مَریَمَ اِنَّ اللَّهَ یُبَشِّرُکِ بِکَلِمَهٍ مِنهُ اسمُهُ المَسیحُ  عِیسَی ابنُ مَریَمَ وَجِیهاً فِی الدُّنیَا وَ الاخِرَه وَ مِنَ المُقَرَّبِینَ "آیه 45 سوره آل عمران (ای مریم! خدا تو را به کلمه‌ای از جانب خودش بشارت می‌دهد که نامش مسیح عیسی بن مریم است درحالی که در دنیا و آخرت آبرومند و از مقربان درگاه الهی است) تو را می‌ستائیم ای خدای مهربان ای خدایی که پر از فیض و بخششی، ای شاه پر جلال و شکوه می‌خواهیم جلال تو در همه لحظات زندگی‌مان چه در شادی‌ها و چه در تنگناها و سختی‌ها نمایان گردد.

مسیحیان برای جشن گرفتن میلاد حضرت عیسی مسیح (ع) به کلیساها رفته و شکرگزاری می‌کنند و یک درخت کاج را تزئین و چراغانی می‌کنند. همدان نیز يكي از مهم‌ترين شهرهايي است كه ساليان سال محل زندگي مسيحيان در کنار سایر ادیان الهی در ايران بوده‌است و جالب‌تر از همه اينكه همدان تنها شهري است كه به دلیل جمعیت زیاد مسیحیان داراي 5 كليساست و در هيچ يك از شهرهاي ايران اين تعداد كليسا وجود ندارد. 

همدان از دیرباز به دلیل موقعیت ویژه تاریخی و وجود آثار مهم باستانی ادیان مختلف، از جمله آرامگاه اِستر و مٌرد خای و دو کلیسای مهم اردتکس ( کلیسای حضرت مریم) و پروتستان (کلیسای گری‌گوری استپان)، محل هم زیستی اقلیت‌های کلیمی و مسیحی در کنار اکثریت مسلمان بوده است. به رسمیت شناختن حقوق پیروان ادیان در قانون اساسی و رعایت حقوق آنها بر پایه همزیستی مسالمت‌ آمیز به عنوان شهروند ایرانی از افتخارات انقلاب اسلامی ایران بالاخص مردم  پایتخت تاریخ و تمدن است. در دوره‌ی معاصر به دلیل بالا رفتن جمعیت شهر همدان و مهاجرت از شهرهای اطراف به مرکز استان، مهاجرت معکوس اقلیت‌ها به شهرهای بزرگ‌تر مثل تهران اتفاق افتاد و بیشتر از چند خانواده‌ی کلیمی و مسیحی در همدان باقی نمانده است. 

 

 

از اين تعداد درحال‌حاضر 2 كليساي ارامنه و گريگور از جمله كليساهايي هستند كه پس از مرمت مورد بازديد علاقه‌مندان در تپه هگمتانه قرار گرفته‌اند و 2 كليسايي كه در محوطه سر يخچال قرار دارند بدون استفاده است و تنها كليسايي كه در همدان مراسم مذهبي مسيحيان همداني در آنجا در سالهای گذشته و اکنون نیز برپا مي‌شود، كليساي كاتوليكي است كه در ميدان آرامگاه بوعلي قرار گرفته است.

شهر همدان با پیشینه چند هزار ساله، گنجینه ای ناب و حیرت‌انگیز از یادمانهای با ارزش تاریخی و فرهنگی نیاکان را در دل خود جای داده و وجود 3 کلیسای تاریخی "آنجیلی"، "گریگوری استپان" و کلیسای "حضرت مریم" بر غنای فرهنگی این شهر افزوده است.

کلیسای حضرت مریم در قسمت شرقی تپه هگمتانه متعلق به مذهب ارتدوکس و مربوط به دوره قاجار است.

این کلیسا که در سوم اسفندماه سال 1377 با شماره ثبت 2237 به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید بنائی آجری بوده و طاق و قوس های آن به سبک طاق رومی ساخته شده است.

این کلیسا شامل یک سالن اصلی و یک کتابخانه است و بعد از ایجاد کلیسای حضرت مریم کلیساهای قدیمی تر متروکه شدند.

کلیسای آنجلی همدان نیز که در خیابان طالقانی، داخل محوطه بیمارستان اکباتان واقع شده است بنائی مستطیل شکل است که با مصالح لاشه سنگ به شیوه هنرمندانه و منحصربه فرد با سنگ سیاه دیوین به صورت خشت چین ساخته شده و شامل یک سالن تمام سنگی است.

محل مراسم مذهبی در فضای داخلی این کلیسا و در قسمت شمالی بنا ایجاد شده است و دارای ورودی اختصاصی و جداگانه ای است. فضای داخلی کلیسا دارای کلاف بندی های چوبی است که شیروانی سقف به صورت شیب دار با ورقه‌های آهن بر روی آن استوار شده است و این کلاف بندی های چوبی جزو یکی از زیباترین مشخصه های تزئین بنا در فضای داخلی کلیسا محسوب می شود. قدمت این بنا به دوره اواخر قاجاریه می رسد که بنا بر روایاتی توسط شخصی به نام رابی اسحاق اورشان احداث شده است. 

کلیسای آنجیلی در تاریخ 12 آبان ماه سال 1378 به شماره 2459 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. این بنای ارزشمند که در سال های اخیر به عنوان سالن اجتماعات بیمارستان اکباتان استفاده می شد با وقوع تند باد در سال‌های اخیر به دلیل بی توجهی‌ها دچار خسارات جدی شد.

کلیسای کاتولیک حضرت رافائیل در سال ۱۹۵۶ میلادی تأسیس شده و فعال است. این کلیسا در میدان آرامگاه بوعلی واقع است. مسیحیان همدان، مراسم مذهبی خود را روزهای یکشنبه هر هفته ، به طور آزادانه به جای می آورند.این شهر از قدیم‌الایام محل زندگی مسیحیان بوده است. شهر همدان تنها شهری است که به دلیل جمعیت زیاد مسیحیان پنج کلیسا در آن وجود دارد. کلیسای کاتولیک رافائیل همدان در سال ۱۹۵۶ میلادی در میدان آرامگاه بو‌علی در شهر همدان بنا شده است.

 

احمد رجبی راغب ، کارشناس رسانه و روابط عمومی   

 

 

انتهای پیام/ص  


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:

در لایحه حجاب و عفاف تمام دوربین‌های ادارات دولتی و خصوصی باید به فراجا وصل شوند / کسی که کشف حجاب کند، بار اول یک و نیم میلیون تومان جریمه می‌شود، بار دوم، ۳ میلیون تومان که بعد از سه هفته باید ۴ و نیم میلیون تومان پرداخت کند / بار سوم، فرد به محاکم قضایی ارجاع می‌شود که مجازات‌های سختی برای آن پیش بینی کرده ایم

سیاسی

در لایحه حجاب و عفاف تمام دوربین‌های ادارات دولتی و خصوصی باید به فراجا وصل شوند / کسی که کشف حجاب کند، بار اول یک و نیم میلیون تومان جریمه می‌شود، بار دوم، ۳ میلیون تومان که بعد از سه هفته باید ۴ و نیم میلیون تومان پرداخت کند / بار سوم، فرد به محاکم قضایی ارجاع می‌شود که مجازات‌های سختی برای آن پیش بینی کرده ایم