سیستم مدیریت پورتال پایگاه خبری نشاط شهر

طی روزهای اخیر و با شروع خبر طرح فجرانه شاهد صف های طولانی و داغ شدن بازار برخی از فروشگاه‌های شهر بهار هستیم، اما عدم اطلاع رسانی مفید و موثر دولت در این باره باعث سردرگمی مردم شده است.

شناسه خبر: 14232

 


به گزارش نشاط شهر، طی روزهای اخیر و با شروع خبر طرح فجرانه شاهد صف های طولانی و داغ شدن بازار برخی از فروشگاه‌های شهر بهار هستیم، اما عدم اطلاع رسانی مفید و موثر دولت در این باره باعث سردرگمی مردم شده است.



این روزها بیشتر پرسش مردم این است که طرح فجرانه دولت چه تفاوتی با کالابرگ دارد؟ آیا خرید باعث کسر مبلغ از یارانه می‌شود؟ این طرح مشمول چه کسانی است؟چه اقلامی را با آن می‌توان تهیه کرد؟ چرا برخی از فروشندگان محدودیت خرید تعیین کردند؟



پرسش‌های این چنین نشان از عدم اطلاع رسانی مفید دولت در خصوص طرح فجرانه دارد.



پرداخت یارانه نقدی از سال ۸۹ و در دوره دوم ریاست جمهوری احمدی نژاد با مبلغ ۴۵ هزار تومان آغاز شد،از اردیبهشت ماه امسال همزمان با اجرای سیاست دولت رئیسی در راستای مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها از یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی رونمایی شد ، بدین صورت که  خانوار جز دهک‌های اول تا سوم مبلغ ۴۰۰ هزار تومان  به ازای هر نفر و خانوار جز دهک‌های چهارم تا نهم مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر به حساب آنها واریز می‌شود.



پس از اجرای عادلانه سازی یارانه‌ها ،طی چند ماه گذشته اعلام شد که دولت تصمیم دارد کالابرگ توزیع کند و این به معنای حذف یارانه نقدی نبود، سرپست خانواده می‌تواند انتخاب کند که یا یارانه نقدی دریافت و استفاده کند و یا آن را به کالابرگ تبدیل کند.



به تعریف دیگر کالا برگ همان یارانه نقدی است اما در صورتی که کسی بخواهد از کالابرگ استفاده کند این امکان وجود دارد تا یک ماه جلوتر بتواند از یارانه ۱۰ قلم کالای اساسی خرید کند و از طریق کد دستوری #2*788* و یا اپلیکیشن شما میتواند اعتبار خود را مشاهده کند،اما مبلغ خرید شده ماه آتی از یارانه او کسر خواهد شد.



یکی از مزیت‌های طرح کالابرگ برای دهک‌های اول تا سوم و همچنین خانواده‌های تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد این است که علاوه بر اعتبار موجود یعنی ۴۰۰ هزار تومان، مبلغ ۱۲۰ هزار تومان اضافه جهت خرید اقلام واریز می‌شود،یعنی خانوار های نام برده به موجب این طرح ۵۲۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کنند.



اکنون با تغییر زمانبندی واریز یارانه‌ها که مدتی قبل از سوی دولت اعلام شد،و شروع طرح تشویقی یارانه فجرانه سردرگمی بسیاری برای مردم ایجاد کرده است و همین باعث ازدحام و صف‌های طولانی مقابل فروشگاه‌ها شده است.



دولت در طرح تشویقی فجرانه که با هدف افزایش قدرت خرید خانوارها در آستانه شب عید صورت میگیرد ،سیاست خود در دریافت کالابرگ را تغییر داده است ، به موجب این طرح دهک‌های اول تا هفتم که از کالابرگ استفاده می‌کنند مبلغ ۲۲۰ هزار تومان به ازای هر نفر بیشتر دریافت می‌کنند و با آن می‌توانند ۱۱ قلم کالای اساسی از فروشگاه های زنجیره ای تهیه نمایند.

 



به عبارت دیگر دهک‌های اول تا سوم که  یارانه ۴۰۰ هزار تومانی دریافت می‌کنند به موجب این طرح مبلغ ۶۲۰ هزار تومان و دهک‌های چهارم تا هفتم که مبلغ ۳۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند در این سه ماه مبلغ ۵۲۰ هزار تومان افزایش می‌یابد و این مبلغ جدا از مبلغ یارانه است.



طرح تشویقی بدین معنا که با دریافت این طرح یارانه معشیتی افراد کم و قطع نخواهد شد.



این طرح از ۱۷ بهمن ماه شروع شده و تا سه ماه ادامه دارد و مردم به مدت ۳۰ روز فرصت دارند تا از اعتبار خود استفاده کنند.



مردم میتوانند با شماره گیری کد دستوری #۱۴۶۳*۵۰۰* از میزان یارانه فجرانه خود مطلع شوند.


با این وجود پیام‌های مردمی دریافتی توسط نشاط شهر بهار حکایت از چیز دیگری دارد.



یکی از شهروندان در گفتگو با خبرنگار نشاط شهر اذعان داشت: با اینکه شرط محدودیت ۲۰۰ هزار تومانی از طرح تشویقی حذف شده یکی از فروشگاه‌ها برای ما محدودیت اعلام کرده است.



یکی دیگر از شهروندان افزود: یکی از فروشگاه‌ها علاوه بر ۱۱ قلم کالای اساسی اعلام شده اجناس دیگری نیز به فروش میرساند.



فرد دیگری ادامه داد: یکی از فروشگاه‌ها گفته است باید علاوه بر کالابرگ یک درصد هزینه را نیز از جیب پرداخت کنید.



تمامی این موارد نشان از عدم اطلاع رسانی درست و کافی دولت و نظارت مسئولین است چه بسا برخی فروشندگان نیز اطلاعات کافی جهت فروش و یا راهنمایی مشتریان در خصوص این طرح را ندارند.



حال از مسئولین انتظار می‌رود جهت جلوگیری از ازدحام و نحوه صحیح فروش کالا بر فروشگاه‌ها نظارت مستقیم داشته باشند.

 



هانیه عبدی

 

 

 

انتهای پیام/ص


ارسال نظرات

*نشاط شهر هیچ مسئولیتی نسبت به نظرات ندارد و نمایش نظرات دلیلی بر تائید یا رد آنها نیست

* در نظرات ارسالی دقت شود که در آن توهین و افترا به اشخاص نسبت داده نشود.

* نظراتی که مغایر با اصول نظام جمهوری اسلامی باشد نمایش داده نمی شود.

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
* نظر:
سیاسی